maandag, maart 08, 2010

Hoe kon het misbruik zo lang verzwegen worden. Clericalisme en de slachtofferindustrie.Bedankt Father Doyle,dank je Theo, Mgr. Diarmuid Martin!

God is bloot

Het gaat hard. De ene dag aangrijpend gesprek met Broeder A die Luc en mij eerst persoonlijk te woord stond met het team van Eenvandaag met in het kielzog dagblad de Limburger. Ik had broeder A. al twee weken geleden opgezocht om hem direkt te confronteren over misbruik jongenspensionaat te Bleijerheide waar deze broeder lid was van het Fraciscaner broederschap. Uitkomst binnekort te lezen, te zien maar nu zaken een wending nemen, wil ik niet nog meer slachtoffers. Zeker niet die breekbare broeders die het probleem echt wel voelen. Ik heb broeder A. belooft terug te komen met gitaar en lied over deze dag mits iemand over een week of twee nog geintresseerd is in Pop against Pope deel 2. Radio twee, Spijkers met Koppen was een emotionele, mooie uitzending met Felix Meurders en Dolf Janssen. (zie foto boven) Gisteravond was weer een ouderwets avondje rondom de pastoor in....rondom 10 van de NCRV. Ik clashte met Pastoor Schafraad op een symphatieke manier in de gang van het Felix Merites gebouw. ‘Hallo hier ben ik uw plaaggeest’, begroette ik hem terwijl men. pastoor meteen uitvoer: ‘hoe lang wil je hiermee nog doorgaan’? ‘Tot ik de waarheid weet. Want ik heb gehoord via via dat u wel van het misbruik op de hoogte was’. Het was 20.45u. en nog maar een kwartier voor de uitzending. Verrast over zijn aanwezigheid voelde ik me zeker en met zelfvertrouwen, bovendien vond ik het moedig dat pastoor Schafraad ook aan de live uitzending deelnam. Een half uur eerder had ik voorgesprek met Ferdi Schrooten die me in het kort de uitzending voorlegde. Eerst filmpje dan die, dominee, therapeut, Don Bosco s‘Heerenberg en dan kom je uitgebreid aan het woord over Bleijerheide en dan nemen we ons daar de tijd voor. Einde gesprek. Toen we boven in een prachtige, half romeinse arena zaal plaatsnamen, kregen we microfoon opgespeld, vastgeplakt met tape en was het wachten voor de uitzending Rondom 10 zou beginnen. Ik keek om me heen en men. pastoor was nog niet aanwezig, zijn stoel bleef maar leeg. Opeens verscheen Ferdie Schrooten opnieuw, microfoon moest los en meekomen. Op de gang werd me gevraagd over de opmerking die ik tegen men. pastoor had gemaakt niet hard wilde maken omdat hij zich hier niet tegen kon verdedigen. Ik merkte op dat ik dit ook niet van plan was. Ik kon hier ook niet over beginnen omdat ik afspraken had gemaakt. Ik ging terug naar mijn plek en men pastoor verscheen een beetje bleek op de set en liep naar zijn stoel. Hij draaide zich om op het moment dat hij zag dat ik naar hem keek. Hij kwam hartelijk naar me toe, schudde mijn hand, en zei dat hij blij was mij te zien en dat hij met lege handen was gekomen. Toen ik mijn andere hand liet zien en zei dat ie ook leeg was, ging hij zitten en de uitzending ging gelijk van start. Uitzending draaide zich vervolgens in korte tijd van slachtoffer naar discussie over het celibaat. Natuurlijk is het celibaat niet de enige oorzaak dat leidt tot misbruik maar stuwt dit wel flink omhoog wanneer je je seksuele fantasie op niets kunt (mag) richten. Ghislaine Plag moest door al deze meningen heen manouvreren, tussen de straatvechtende protestanten en katholieken over het celibaat. ‘Puh, hadden jullie gewoon lekker, eerlijk kunnen neuken en nu dit’! Iedereen komt zijn gelijk halen op zo’n avondje. ‘Helaas de broeders praten niet met elkaar’, merkte men. pastoor op. Zijn eerste zeven jaar was het stil in het klooster, hoe kon men rapporteren over dit misbruik’, verweerde hij zich. De angel Bleijerheide was eruit gehaald maar voor hoe lang? Even nog een mooie foto van toen. Links broeder S die de leiding had over ons engelen jongetjes. Wie zit daar in het midden?



Dank U voor mijn angst op dat stukje lopen vanaf het station Tilburg naar een of ander onvindbaar zaaltje op een universiteit op weg naar voor het eerst in zoveel jaren een kudde non. Dank U voor Uw onstelde reacties en gezichten die ik daar mocht zien en horen over de uitzending van Heilig Vuur, de avond ervoor. Dank U voor Uw angst waarmee U mij ontliep. Dank U voor 2 gekke meiden, uitgetrede nonnen en de idiote opmerking van een van hen bij het weer naar huis gaan: ik zal voor je bidden, en haar antwoord: jazeker, op mijn vraag: dat meen jij he? Dank U voor mijn wekenlang kapot zijn van die vreselijke dag. Dank U voor mijn woede over die uitzending én de leugen antwoord erop. Dank U voor mijn eigenwijsheid.

Dank U voor mijn mammoedt!

Geen opmerkingen: