zaterdag, maart 13, 2010

Eurlings, Bos, de katholieke emancipatie en de baboe uit Ferns

Voorstel zet de ex-Maastrichtse burgemeenster van Leers erbij!Niet slechts een bekwaam in een democratie ontredderd teruggefloten bestuurder met verantwoordelijkheidsbesef én een wachtgeldregeling, vooral een vent die over het meer dan noodzakelijke ingredient humor beschikt maar ook de meest deskundige opmerking maakte die ik in Nederland ooit hoorde of las!Hij beschikt bovendien over de gave van tussen neus en lippen door ongevraagd iets te laten vallen.Zoals hij ruim een jaar terug in het NOS journaal demonstreerde mbt. de debatten: wat motten we met die pedo's in de stad.


Hij liet even vallen als middenstandzoon bij de fraters op kostschool te hebben gezeten en hoewel hij wist van het veelvuldig misbruik daar zelf nooit seksueel te zijn misbruikt.Hij had daar een hele duidelijke verklaring voor: ik wist dat ik van mijn ouders zo'n broeder een trap in zijn kruis mocht geven wanneer dat nodig was!


BRUSSEL (RKnieuws.net) - Caritas Internationalis vraagt een betere bescherming van migranten, die in het gastland allerlei vormen van huishoudelijk werk verrichten bij particulieren, zoals dienstmeid, kinderoppas, huisbewaarder, gezinshelper of thuisverzorger. Het gaat hierbij overwegend om vrouwen.
Huispersoneel wordt vaak uitgebuit en beschikt maar zelden over enige vorm van wettelijke bescherming.

Misbruiken zijn moeilijk op te sporen omdat alles zich afspeelt binnen de beslotenheid van privé-woningen.
"Mensen, die huishoudelijk werk verrichten, lopen niet enkel het risico van misbruik, ze hebben daarenboven geen sociale zekerheid, maken lange werkdagen en worden onderbetaald. Velen durven durven geen klacht indienen, uit vrees voor eventuele wraakacties van hun werkgever. Zo blijven ze in stilte verder leven als ’moderne slaven’", zegt Martina Liebsch van Caritas Internationalis.

Daarom roept ze de regeringen en internationale organisaties op om zich te ontfermen over hun lot. Internationale wetgeving in de maak De Internationale Arbeidsorganisatie (IAO), de VN-organisatie voor arbeidsvraagstukken, met hoofdzetel in Genève, bereidt een ontwerp-verdrag voor over de rechten van huishoudpersoneel, dat in juni ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Algemene Vergadering van de VN.

In dat verband dringt Caritas Internationalis aan op speciale maatregelen voor migranten, zodat hun werk- of verblijfsvergunning niet afhankelijk zijn van of geblokkeerd worden door de particuliere werkgever, waarvoor ze huishoudelijk leveren.

In veel landen bestaan er geen legale kanalen voor de toenemende internationale arbeidsmigratie. Caritas Internationalis vraagt dat de kwetsbare categorie van huishoudelijke werkers dezelfde wettelijke rechten heeft als alle andere werknemers. Caritas steunt de plannen van de IAO om in de gastlanden speciale uitzendbureaus op te richten. Die bureaus zouden er dan moeten op toezien dat deze mensen op legale wijze worden ingezet als huispersoneel bij particulieren, en dat de geldende wettelijke arbeidsvoorwaarden en de kwaliteit van het werk worden geëerbiedigd.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hallo , ook ik ben misbruikt als knd niet door paters of broeders maar door zusters in de tijd tussen 1940 en 1946 . dat ik er zo laat mee kom is gewoon schaamte van wat er toen allemaal gebeurt is.ik heb er nu nog last van dat ik bang ben als ik gewassen moet worden door een vreemde . ik sta dan te trillen over heel mijn lichaam zodat ze me eigenlijk niet goed kunnen wassen omdat ik alles heel stijf tegen elkaar druk.ik ben nu 79 jaar en nog kan ik in een huilbui geraken als zoiets hoor of zie op t.v.

crispina zei

Dank je wel voor je tranen.
Ik zat vlak voor het vinden van je reactie ook in een ingewikkeld gevecht op mijn keybord te stampen. en te brullen.
Het is goed daarbij dan jouw verhaal te mogen krijgen.
Dank je wel.

Ik zal alsnog het hele verhaal wat mij -eindelijk en opgelucht - zo deed huilen hier neer zetten. Misschien is het voor jou ook goed dat makkelijk te kunnen lezen. Het is ook over die vreselijke schaamte en die vele knopen die daar mee te maken hebben.

Maar vooral wat is het goed dat jij je mond opendoet. 79 jaar.
Niet alleen een pc hebben leren gebruiken dus maar je doet zelfs hierover je mond open!!

En dan bovendien over zo'n belangrijk punt dat ons allemaal aangaat, en ieder van ons kent, zullen gaan kennen (of bij overlijden zullen hebben gekend), zelfs wanneer je niet misbruikt bent.

(opnieuw) afhankelijk zijn (of worden) van Zorg. Hoe vreselijk wanneer je in die afhankelijke Zorg misbruikt werd.Aan je lijf.

Ik hoop dat je manieren zult vinden om door te kunnen gaan, desnoods milimeter voor milimeterstapjes uit die kapotmakende angst en schaamte die ook jou heel letterlijk (opnieuw) doet verstijven te komen.

En de respectvolle handen te vinden die blijkbaar ook bij jou die zusters toen je niet hebben gegeven.

Een van de mooiste dingen die ik ooit zag, zo'n moment van een tiende van een sekonde, was de zon in een regen druppel op een groen blad.

Ik wens je die regendruppel toe.

Laat ieder van je tranen door wat je ontstolen werd zo'n regendruppel moge zijn.

Zoals ik hoop dat die vele confronterende en emoties oproepende ervaringen van anderen als jij en ik je omgeving helpt het respect te geven waar je alle recht op hebt en zo heel direct nodig hebt en misschien wel levenslang nodig hebt gehad, maar mensen zich vaak niet eens realiseren, misschien wel konden realiseren. Handen aan je lijf die je niet wilt maar afhankelijk van bent. Voor iets wat zo simpel lijkt als "even" een ander mens wassen.

Dan hebben ze jouw regendruppel nodig.
Ze zijn jouw gift, schaam je er niet voor maar wees er trots op dat je ze kunt uitdelen.
Zoals je nu hier deed. Je liet mijn - ook noodzakelijk -brullen van pijn weer regendruppels worden.
Dank je wel!
Ook namens in-stilte-kijkers.
Ontdooien gaat druppel voor druppel ;-)

Wees goed voor en vorzichtig met jezelf, ook jij daar!