donderdag, oktober 18, 2012

Belgische halicunaties: De persoonlijke info van honderden slachtoffers in 445 pv's te grabbel Pro Justitia van Calewaert aan de federale procureur m.b.t. verdwijningen pv’s

Jan Hertogen.

Bericht 18-10-2012, 2 
Om te voorkomen dat de verbeelding van Lalieux en co verder op hol slaat en Van Steenbrugge niet volledig verkrampt door z’n ontsteltenis over deze zoveelste ‘sabotageactie’ van de kerk, leek het nuttig het uitgeschreven Pro Justitia van onderzoeksrechter Colette Calewaert van 11/04/2012 ter beschikking te stellen alsmede de verklaring van haar griffier over de gang van zaken onder De Troy.

 Merk (op) dat ook Van Steenbrugge deze Pro Justitia al sinds 11 april 2012 in het dossier kon lezen, evenals de 78 burgerlijke partijen die, mits toelating, toegang hebben tot het volledige dossier “Operatie Kelk”.
 
De persoonlijke info van honderden slachtoffers in 445 pv's te grabbel

Dat er 445 pv’s verdwenen zijn wil zeggen dat de persoonlijke informatie van honderden slachtoffers te grabbel is gegooid door nalatigheid van een griffier onder verantwoordeliikheid van Wim De Troy. Hierin een complot vermoeden of suggereren van de kerk met om maar iets te zeggen, Wim de Troy als mol en Fernand Keuleneer als Prince of Darkness is van het slechte teveel. Het is uiteindelijk een manier om de aandacht af te lijden van het zoveelste pijnpunt, agressie en miskenning waarvan honderden slachtoffers weer het voorwerp zijn.

Zien of minister Turtelboom en het KIB van 30/10/2012 hier verheldering kunnen brengen, cfr het antwoord van Minister Turtelboom op een parlementaire vraag op 18/10/2012 in De Morgen, 18/10/2012.

Met vriendelijke groeten,


 
1. Pro Justitia - Dossier 12/53 notitie FD45.98.000039/11
  

Wij, Colette Calewaert, onderzoeksrechter in de rechtbank van 1ste aanleg te Brussel herhalen het volgende. Het is na mijn opvolging in het “dossier Kelk” snel gebleken dat het onderzoeksdossier in het kabinet van mijn vroegere collega De Troy lacunes vertoond. Er ontbreken verschillende processen verbaal, nl van de laatste periode tijdens dewelke de griffier, mevr. Coppens, afwezig was. In feite bleek zij regelmatig originele processen verbaal  naar haar domicilie te verplaatsen, blijkbaar in akkoord met mijn voorganger. Dit werd mij omstandig toegelicht door de vervangster van mevr. Coppens, zijnde mevr. NB (nvdr, in het origineel werd de naam voluit geschreven). Ik heb dan ook aan mevrouw B. gevraagd mij geheel objectief een volledige beschrijving te bezorgen van de omstandigheden waarin ze haar werkzaamheden in het kabinet De Troy diende uit te voeren de voorbije maanden. Hierbij gevoegd het gedateerde en ondertekende schrijven van mevr. B.
 
We maken een kopie van het huidige Pro Justitia over aan de federale procureur voor alle nuttige doeleinden.
  
Opgemaakt 11.04.2012
 
De onderzoeksrechter Colette Calewaert.
  

2. Verslag van mevrouw B.
  
1. Algemeen
 
Gedurende de bijna 7 maanden dat ik met De Troy heb samengewerkt ben ik nooit echt betrokken geweest bij de dossiers. Hij deed veel werk zelf zonder mij enige uitleg te geven. Van veel dossiers weet ik niet waarover zij gaan, welke onderzoeken er reeds gebeurd zijn en welke nog uitgevoerd moeten worden.
 
2. “Dossier kelk”
  
Ik ben nooit betrokken geweest bij het “dossier kelk”. Mr. De Troy klasseerde zelf de binnen gekomen stukken of dit met hulp van Mevr. Peggy Coppens. Zij kwam regelmatig langs in het kabinet, dikwijls tijdens mijn afwezigheid, en nam daarbij geregeld pv’s mee. Mr. De Troy zei me dat mevr. Coppens deze thuis ging inlezen en klasseren. Tijdens de maand maart is mevr. Coppens regelmatig in ons kabinet geweest. Mr. De Troy zei dat ze haar persoonlijke spullen kwam ophalen en hiervoor nog regelmatig zou langskomen. Mevr. Coppens stak haar spullen in grote witte plastiek zakken. Op een dag heb ik zo drie van die zakken opgemerkt in het kabinet. Toen Mr. De Troy en Mevr. Coppens daags nadien het kabinet binnen kwamen merkten zij op dat die bewuste vuilzakken verdwenen waren. Mr. De Troy vroeg mij of de poetsvrouwen deze ’s ochtends hadden meegenomen. Ik heb geantwoord dat ik daar niet op gelet heb. Ik hoorde mevr. Coppens zeggen tegen mr. De Troy dat in een van deze zakken originele pv’s van het “dossier kelk” zaten. Hierna heb ik haar horen telefoneren naar mr. Bulthé. Ik kan dus niet met zekerheid zeggen dat alle pv’s die wij ontvangen hebben betreffende “dossier kelk” wel degelijk allemaal in het kabinet aanwezig zijn. Mr. De Troy heeft me omtrent dit feit geen verdere uitleg gegeven.
 
Op ... ben ik gestart met het bijvoegen van de nog resterende stukken. Ik merkte op dat er enkele stukken ontbraken, stukken waarvan ik zeker was dat ik die al gezien had.
 

(Nvdr: Dan volgt een opsomming van de nr's van een aantal pv’s van huiszoekingen, verhoren enz…). In enkele pv’s wordt verwezen naar andere pv’s maar die zijn ook niet terug te vinden. (Nvdr: Er volgt een opsomming van een aantal pv’s en verwijzing naar andere pv’s…).
 
Alle kartons zijn reeds gescand, ik heb deze pv’s opgezocht via Ver-scan. Ik wil opmerken dat mijn persoonlijke nota’s ook verdwenen zijn. Deze lagen in een rood plastiek mapje op mij ladenkast onder mijn bureau. Hierop lagen ook nog documenten van mevr. Coppens. In een van de kasten heb ik een stapel pv’s en een aantal stukken gevonden van een dossier (nr …) waarin wij reeds ontlast zijn. Van deze stukken was ik ook niet op de hoogte.
 
Mr. De Troy had een “persoonlijke kast” die hij telkens op slot deed. Deze kast is nog steeds op slot en de sleutel werd niet nagelaten.
 

Brussel, 10.04.2012 
 
Getekend B.N.

Geen opmerkingen: