vrijdag, september 03, 2010

Gewapper. Als het dak lekt hebben we een dakverband nodig!


Ha Bert, hoewel het misschien her en der even slikken vereist lijkt het mij, gedachtig aan de Korte's opmerking over het lekkende dak buitengewoon realistisch om hiervoor (en nog een paar zaken) de Heer Deetman, Hulp en Recht, het aartsbisdom en de KNR te benaderen. Net als de rijksoverheid overigens. Commissie's Deetman en Samson zijn antwoorden op de noodzakelijkheid van ondersteuning, maar dat er meer antwoorden mogelijk en vooral noodzakelijk zijn is meer dan duidelijk.

Het is duidelijk dat wat jullie doen voor mensen erg belangrijk en/of waardevol is, m.i. vergelijkbaar met het belang, deskundigheid en mogelijkheden van "andere" patientenverenigingen in een zichzelf respecterende samenleving, laat daar dus maar een -onafhankelijk - potje voor komen en dit niet ook afhankelijk zijn van de (vroegere) slachtoffers zélf. Zeker omdat uit zoveel ervaringsverhalen van heel veel (vroegere) slachtoffers de materiële consequenties ook duidelijk blijken.
De realiteit is nu eenmaal dat heel veel mensen moeten kiezen waar besteed ik mijn geld aan: misbruik in de RKK of noodhulp voor de slachtoffers in Pakistan.

Mij heeft het dan ook bijzonder gestoord dat in de uitnodigingsbrief voor een van de 2 bijeenkomsten van de Onderzoekscommissie Deetman en dat lekkende dak er met geen woord gesproken wordt over een kostendeclaratieregeling. Zou de Korte zélf zo'n bijeenkomst bij willen wonen zou hij - aannemende dat hij gebruik maakt van het openbaarvervoer 2e klas - hiervoor toch minstens E 42,30 kwijt zijn. Mocht hij voor een geldige reden een doop of zo, hiervoor verhinderd zijn zou die dooppolitiek hem nog op extra kosten jagen.

Hulp en Recht had (heeft???) hiervoor ooit de regel gehad dat je je gemaakte kosten (vervoer ivm gesprekken bv.) kon declareren - hoewel ik daar nog nooit ook maar een cent van heb gezien of van heb kregen.

Ook deelname aan het rijksoverheidsonderzoek Commissie Samson kost je geld

Zoals ik toch werkelijk hoop dat het kantinepersoneel dat mij (ie bijeenkomst)aan mijn kop fair-trade koffie gaat helpen niet bestaan zal uit illegale Pakistaanse rozenverkopers of vrijwilligers van het aartsbisdom (of een krantenredactie).

Kortom:lijkt me heel realistisch dat ook voor dit soort zaken even op oplossing uit de grond wordt gestampt.

Ik heb de afgelopen tijd zelf ook aan een aantal zaken lopen denken die ik - op basis van jarenlange gewenste en ongewenste (ervarings)deskundigheid zeer wenselijk tot noodzakelijk zie (voor een aantal waarvan ik zelfs al contact opnam met dat Hulp en Recht, met verbazingwekkende resultaten)- acht. Dat is dus niet de weg.

Maar als altijd: een aantal zaken zijn, na het maken van een keuze en wat hersenwerk en communicatie ook zonder hotemetoten - of verse!- te realiseren.
(Zoals overigens ook jullie werk laat zien!).

Ik denk dat op dat terrein (vroegere) slachtoffers daarop een waardevolle inbreng kunnen hebben. Maar zeker niet als enige!(buiging naar her en der) En we daar -paralel aan die financiën- eens over moeten praten en denken.
Ook in die kerk(en) zijn mensen zat die positief betrokken zijn en meer zouden willen (doen) dan alleen maar (onmachtig) misselijk worden en gekwaak. Gelukkig wel!

Als het dak lekt, hebben we een dakverband nodig!

Laten we wellicht een kleine wijziging op jullie eigen motto "stop met overleven" jouw zoveelste oproep om geld nu daar maar eens voor gebruiken.
We zien wel waar het schip strandt. Leef je uit!!

Reacties hierop dus zeer welkom!
Oók van diplomaten en andere neus-,keel- en oorartsen.

Dan zoek ik onderwijl eens uit wie in vredesnaam die ZuidAfrikaanse (?) van Gogh fan was die zei dat de stemmen er altijd al waren maar het oor ontbrak.

Geen opmerkingen: