Geplaatst door Theo Borgermans op woensdag 25 maart 2009 om 08:25u (Bron: Nederlands Dagblad)
VATICAANSTAD (RKnieuws.net) - Binnen de Rooms-Katholieke Kerk is abortus toegestaan wanneer de moeder in levensgevaar verkeert, dus ook in het geval van het negenjarig Braziliaanse meisje dat verkracht is. Dat zegt woordvoerder Federico Lombardi van het Vaticaan als nadere uitleg van uitlatingen die de paus vrijdag deed in Angola.
In een bijeenkomst sprak paus Benedictus over ,,de ironie van degenen die abortus propageren als vorm van maternale gezondheidszorg’’. Daarmee keerde de paus zich enkel tegen abortus als een manier van geboortebeperking, stelde Lombardi. ,,De kerk is van mening dat levensgevaarlijke ziekten bij de moeder genezen moeten worden, ook al betekent dat de dood van het kind.’’
Daarbij kunnen per geval verschillende ,,ethische afwegingen’’ gemaakt worden, aldus de woordvoerder.
Zo ook in het geval van een negenjarig Braziliaans meisje, dat na verkrachting zwanger werd van een tweeling en een abortus onderging. Volgens Lombardi reageerde de plaatselijke aartsbisschop Sobrinho ,,te gehaast’’ door alle betrokkenen uit de kerk te zetten. Hij noemde deze beslissing ,,betreurenswaardig’’.
Op het internet circuleert op braziliaanse en portugese rk blogs en andere sites een verslag getiteld O lado que a imprensa deixou de contar ( De kant die de pers niet vermeldde) onder naam van pater Edson Rodrigues, Pároco da cidade de Alagoinha, de parochiepriester direct betrokken bij het drama rond dat meideke, haar zusje, haar moeder, haar verkrachtende stiefvader én de vele verschillende zorginstanties, sociaal, juridisch, medisch en kerkelijk.
Met dit verslag, titel, moment en wijze van verspreiding wordt de indruk gegeven dat dit een feitenverslag van de gebeurtenissen is van deze priester die de reden waren tot ex-communicatie. Indien dit verhaal inderdaad afkomstig is van deze parochiepriester is het van groot belang!
En kan ik in ieder geval niet anders met diepgaande afschuw en toenemende woede lezen wat daar kennelijk is uitgehaald met en rond die moeder, haar beide dochters en die verkrachtende stiefvader.
Zoals ook bischoppen hun standpunten - én vragen - duidelijk maakten. Niet slechts in Brazilie.
Wanneer dit verslag inderdaad van deze parochiepriester afkomstig is, en geen internet flauwe kul verhaal, de man én zijn aartsbisschop niet hebben gehandeld in verstandsverbijstering, kan het Vaticaan zich met een dergelijke verklaring van deze zaak niet verder (uit de openbaarheid) terug trekken.
Maar heeft het, naast haar overige verantwoordelijkheden, de plicht tot het inschakelen van, onafhankelijk, burgerlijk mensenrecht die deze zaak en wat daar gebeurd is tot op de bodem uitzoekt.
Deze verslaglegging door één van haar priesters is door de Kerk (voor zover mij bekend) niet weersproken.
De Kerk(elijke hierarchie) heeft er, om haar redenen, kennelijk voor gekozen iedere grens van privacy van betrokkenen te passeren, die van de beide kinderen en hun moeder voorop. Deze publiekelijke verspreidde verslaglegging door de parochiepriester is (voor zo ver mij bekend) niet weersproken.
Ook in dit verslag wordt de privacy niet slechts van de betrokken moeder, haar beide dochters en de verkrachtende stiefvader -de man wordt met name genoemd - geschonden. Ook betrokken werkers en vrijwilligers in die Zorg en parochie worden met duidelijk opgezet doel, mede verantwoordelijk actor dan wel als getuigen met naam en handeling vermeld. Door én met deze schendingen, om welke reden dan ook, is deze info wereldinformatie kunnen worden en geworden.
Maar vooral wordt hiermee door de betrokken parochiepriester verslag gedaan van onwaarschijnlijk onzorgvuldig handelen, manipulatie, misbruik en het kennelijk niet bestaan van onafhankelijk Recht en bescherming c.q. daarop gebaseerd beleid en procedures.
Zorgrecht en verplichting, van zowel Staat als Kerk t.a.v. individuele personen. Dit Recht en de noodzakelijke bescherming lijkt, ondanks rechterlijke uitspraken, kennelijk bij gebrek aan serieus te nemen (of genomen) procedures en beleid afhankelijk te zijn gemaakt van individuele personen en hun (individueel) handelen -en dus ook falen. Met onacceptabele gevolgen vandien. De waanzin rond al dan geen kerkelijke ex-communicatie van de moeder en gezondheidszorgverleners is er hiervan slechts één.
De Kerk heeft de verplichting dit te (laten) onderzoeken, de wereld duidelijk te maken wat hier wel en niet is gepasseerd en zich daarover uit te spreken c.q. duidelijk te maken welke maatregelen , anders dan het doodzwijgen ervan, er zijn en worden getroffen dat dit niet meer zal gebeuren!
Zoals de Braziliaanse overheid, indien die verslag geen broodje internet flauwekul is, die verplichting heeft binnen de haar daartoe bestaande nationale en internationale gremia.
Die toekijkende wereld kan zich, in plaats van zich alweer druk te maken, (besmuikt) te lachen, spotten, schamen of zwijgen over de misschien wel zoveelste communciatiemiskleun in dat Vaticaan zich dat maar beter realiseren.
Als dit verslag van die Braziliaans parochiepriester werkelijkheid is, dan is dit géén zaak (meer) van al dan geen ex-communicatie door de (plaatselijke) kerk en een zich al dan niet onhandig uitdrukkende paus onderweg.
Maar de vraag rond ex-communicatie door die toekijkende wereld en (het eind van) VN verdragen, mensenrechtenverdragen en de implementatie daarvan.
Laat die Kerk maar laten zien wat óók zij, gegeven de bestaande -door haar zelf gezochte -publieke realiteit daarmee doet.
Of inderdaad -suggestie van velen - haar VN-adviseurschap(pen!) beëindigen, dan wel ontnomen worden, als zijnde een staatsgevaarlijke tent! Niet om haar uitspraken over condooms, maar het (ver)hinderen van staatsbescherming aan haar burgers. Afhankelijke gebruikers én werkers in Zorg. En dát zijn onze kinderen en wij, itt. rooms katholiek gelovig, dus wél allemaal!
*voor alle duidelijkheid: deze tekst is door mij meerdere malen gewijzigd in een poging dit beter te schrijven. Ik schrijf beroerd, ik ben geen politicus of kerkelijk verantwoordelijke, geen hotemetoot of wetenschapper, geen jurist of wat en mens nog allemaal meer niet kan bedenken . Maar ik spreek mij wél, en in het openbaar uit. Met mijn mogelijkheden tot persoonlijke, en dus maatschapelijke en religieuse integriteit en de daaraan verbonden verantwoordelijkheden. Slechts het tijdstip van dit log stemt dus niet overeen. Het zij zo. *
Geen opmerkingen:
Een reactie posten