maandag, juni 28, 2010

Mbt. aangifte Jeugd Zedenpolitie (Amsterdam)

poging tot antwoord op ( terechte maar te vroegtijdige) vraag Annemie:

Wanneer door verjaring aangifte bij de politie niet mogelijk is, is het in overleg met de bureau zedenpolitie wél mogelijk om -na een intake - een melding te doen.
Er volgt géén opsporing.

Het gesprek waarin je je verhaal doet van datgene waarvan je aangifte had willen doen wordt opgenomen, op een CD gebrand en in een kluis bewaard.
Je krijgt zélf géén kopietje.

De comissie Deetman, of wie daartoe bevoegd is c.q. toestemming krijgt, kan met het computerregistratie-nummer (op mijn scan hier van mijn volgende stap tbv mijn privacy dus weggehaald) in de justitiecomputer wél opvragen. Dat papiertje krijg je dus mee tbv je eigen administratie.


Mocht er nog iemand over denken en willen weten hoe dat dan was:
In praktijk heeft dit bij mij betekent dat ik begin mei een langdurig telefonisch gesprek heb gehad met Bureau Zedenpolitie. Wat mij daarbij trof was hun correct optreden maar vooral het geinformeerd zijn. Wat een aanmerkelijk verschil was met een aantal jaren geleden.


Ik werd dan ook direct doorgestuurd naar Hulp en Recht en naar het Ikon, waarbij ik te horen kreeg dat zij al veel telefoontjes hadden gekregen, allemaal doorgestuurd dus...
Het zou me weinig hebben verbaasd dat, mocht ik daar verder op in zijn gegaan, ik ook doorgestuurd had kunnen worden naar een van de via de pers bekende slachtoffer organisaties.

Het kostte even moeite duidelijk te maken dat ik nu al jarenlang bezig ben geweest met klachtenprocedures, waaronder bij een advocaat en wist van de verjaring en o.a al 2 maal een klacht had geprobeerd in te dienen bij Hulp en Recht, en ik nu een andere weg wilde gezien de uitspraken van de minister en de eventuele commissie Deetman.
Hierop werd een afspraak gemaakt. (die ik overigens verschoof omdat ik het buitengewoon moeilijk vond en niet erg snugger was geweest, ik was vergeten dat diezelfde middag Heer Deetman met zijn voorstel zou komen, een voor mij niet bepaald ontspannen dag dus)


Als bekend was de afspraak met 2 dames.
Het was een goede confrontatie.

Niet alleen waren zij (veel) jonger, zij kenden het wereldje waarover ik sprak niet, maar
zij kenden hun vak.
En ik mijn verhaal!

Die combinatie was bijzonder en voor mij erg zinvol, vruchtbaar.
Het heeft mij meer dan goed gedaan dankzij die procedure - elke club of instantie heeft nu eenmaal zijn eigen doelen, procedures en werkwijze - op die wijze met mijn persoonlijk verhaal en (mede door hun leeftijd) die samenleving (destijds) en de gevolgen ervan geconfronteerd te worden.

Hoewel het bepaald niet makkelijk was is de mededeling dat het mij meer dan goed heeft gedaan zwak uitgedrukt.

Ik ben bovendien erg blij dat ik het alleen heb gedaan!
(Hoewel er zeker ook de mogelijkheid geboden werd iemand mee te nemen)


Die drempel waar je over heen moet werd door het optreden van de politie vooraf aan de telefoon, de openheid ook bij het opschuiven van de afspraak, de ontvangst en het begin van het gesprek op een correcte en wat mij betreft goede manier - voor zo ver dat mogelijk is - weggehaald.

Wat rest is slechts jouw keus, mijn oordeel.
Mijn beargumenteerd NEE zeggen als burger in mijn samenleving: dit mág niet!

Maar het betekende ook de confrontatie met dat juridisch recht - of dat nu kerkelijk of burgerlijk recht is - niet hetzelfde is, of dezelfde accenten legt, als jij als persoon.

Mocht je deze procedure overwegen mijn conclussies:
Of het nu een Commissie Deetman, Hulp en Recht, of van het ministerie speciaal voor de kinderbescherming is, er zullen zonder enige twijfel de komende jaren nog wel meer onderzoeken komen,

ik vind dit een bijzonder belangrijk instrument om wat er gebeurt is in die tehuizen en rond (seksueel) geweld waarmee wij als kind te maken kregen boven water te krijgen en daarop je eigen antwoord te vinden, dat antwoord te geven.

Onafhankelijk van welke commissie of club -al dan niet wetenschappers - dan ook.

Wat er dan verder mee gebeurd?
Dat weet ik nog niet, misschien wel helemaal niks.

Ik leef nu eenmaal in een samenleving die heel veel andere prioriteiten heeft -we weten nauwelijks wat er zich op dit moment in de jeugdzorg afspeelt - en men zit bepaalt niet te wachten op de rotzooi van jaren geleden.

Maar dan nog heb ik mijn keuze gemaakt en die kenbaar gemaakt ook.
Dat was (en is nog) bevrijdend.

Om nog een andere reden ook.

Dat (seksueel) geweld is niet toegepast op ons als groep, maar op individuele mensen.
Door individuele mensen, al dan niet met gebruik making van anderen in een situatie.
Van vrouwtje (of mannetje) A of B op jou. Op mij.
Waarbij die groep, (Congregatie)regels, infaltititeit en het zwijgen en mogelijkheden (isolement), zelfs de leefgroep natuurlijk wél gebruikt kon worden.

Wat ik van deze procedure en de werkwijze goed vind is dat het je dwingt tot dat persoonlijke verhaal. (Wat Hulp en Recht bv - om hele andere reden - wel zegt te doen, maar in praktijk niet deed).
En daarmee is het een bevrijdende procedure.

Bevrijdend - in ieder geval voor mij - maar het betekent wél dat je heel erg veel en voor heel velen heel zwaar voorwerk zal moeten doen.
Om je eigen individuele verhaal te (kunnen) kennen. Over vrouwtje(s) (of mannetje(s) A of B.

Dat kan geen wetenschapper voor je doen. Maar ook geen lotgenoot!
Laat staan Justitie.

Maar er zijn wel normen die je kunt krijgen. Zoals er hulp mogelijk is bij bij dat zware voorwerk, en het meer dan hoog tijd is dat die er, zonder allerlei ideologisch en politiek gemekker, eindelijk eens komt.

In de ons omringende Europeese landen wordt heel concreet gewerkt, ook door Kerken en Staat ed. aan -ook daar - noodzakelijke gebleken (deel)oplossingen.
Er is geen enkele noodzaak om in Nederland het wiel opnieuw uit te vinden.
Integendeel, er zijn en waren noodzakelijke wielen die alleen niet gebruikt konden worden!
In dat rijtje van wielen hoort deze procedure thuis.
Nog eens even op zijn Nederlands het wiel gaan uitvinden vind ik ronduit een belachelijke aanfluiting en een demonstratie van desinteresse en minachting en andere belangen die er spelen.

Oftewel: In mijn samenleving wens ik individuele mensen- en vooral kinderrechten.
Daarvoor is deze procedure een minstens interessant en voor mij goed instrument.

Zeker niet minder, maar ook niet meer dan dat.

Deze procedure kan bovendien voor onderzoek zinnige informatie opleveren.
Inderdaad aan wetenschappers en denken over Zorg, over wat er niet in archieven staat of ooit stond. Wat mij persoonlijk betreft: op naar de volgende stap dus


Dit is wat ik een week na mijn aangifte mede ter informatie aan een groep (vroegere) slachtoffers schreef.
Ik kan nu een ander verhaal schrijven. Het is een maand verder waarin erg veel gebeurd is.
Niet in de laatste plaats in het buitenland.
Maar zeker ook met mij persoonlijk.

Ik ben er redelijk van overtigd dat het persoonlijke wat er met mij gebeurd is, dat nauw samenhangt met - in een reeks van voorgaande gebeurtenissen - het doen van die aangifte.
De brief van de Paus aan Ierland maakt daar zeker onderdeel van uit, nogal logisch want ik heb mede van de ontwikkelingen daar -ook heel persoonlijk - jarenlang zeer intensief gebruik gemaakt.

Dat is vooral waarop het nu wat anders schrijven dan dat redelijk vers van de lever mij geen goede keus leek.

Ieder heeft zijn of haar eigen moment om welk besluit dan ook te nemen (nodig), dus ook voorgaande ontwikkelingen.
Het was (en is nog) een kwestie van stap voor stap, uit de ene keuze volgt de ander. Veel tot mijn stomme verbazing. Terwijl resultaten die ik - min of meer had verwacht - ontbraken.
Maar vooral - bevalt me prima - merk ik dat het het daadwerkelijk uitvoeren van mijn genomen besluit me inmiddels jaren geleden lijkt. (En ik daar op ditzelfde moment, hoewel zeker niet onverdeeld, bij kan lachen nu ook)

Daarom nog maar een opmerking erbij.
Ik sluit niet uit dat die mogelijkheid tot aangifte ondanks verjaring die ik kreeg inmiddels veranderd zou kunnen zijn, of alsnog zal gaan veranderen. Geen idee. Ik vraag me dat af, gezien de aarzelingen van de jeugd-zedendienst in het telefonisch overleg vooraf. Ze zaten er bepaald niet om te springen - dat was niet door werkdruk - hoe correct de behandeling, ook telefonisch, dan ook was.
Ik sluit niet uit dat ik die mogelijkheid kreeg tgv. de actualiteit van dat moment en wat dat, ook voor mensen van die dienst, betekende. Maar nogmaals, dat weet ik niet, ik doe goddank niet wekelijks aangifte, zeker niet bij die afdeling, realiseerde ik mij ook op dat moment. Me dat realiseren ook op dat moment realiseren zou wel eens het gevolg kunnen zijn geweest van hun getoonde vakbekwaamheid, waarvan een beetje gezond mens zeer gezonde griezels van krijgt.

Maar ook dat was een goede confrontatie, die noodzaak om je keuze te maken over je eigen verhaal. Kortom: geen theekransje.

Gezien het belang dat ik er met mijn houtje-touwtje denken aan toeken, ik ben geen jurist!! en rechtsgevoel/rechtsbeleving is heel wat anders dan Recht hebben, denk ik dat dat iets is om gezamelijk in de peiling te houden en die mogelijkheid open te houden. Volgens mij is het één van de (vele) hele concrete instrumenten die bruikbaar zijn tbv. (vroegere) slachtoffers, zelfs uit te bouwen zijn.

Kan best zijn dat het juridisch (nog) wel een loos instrument is, waarvan het CD tje alleen maar in een kast verdwijnt, onnavolgbaar natuurlijk, misschien zijn ze er wel mee gaan discuswerpen geen idee, maar we zouden er als vroegere slachtoffers misschien wel eens meer mee kunnen dan een kennelijk wel belangrijke Commissie die ook in de kast lijkt te liggen en intentionele opmerkingen van (een) Nederlandse bisschop(pen)blijkbaar ook ergens in een kast wachtend op wetenschappelijke ontsluiting.

Dat om de doodsimpele reden , denk ik maar ik ben ook al geen psychiater :-), omdat je nu eindelijk zélf beslist.
En dat is meteen dan ook de tragiek van de Belgische situatie rond het kennelijk vooralsnog juridisch gelegitimeerde jatten van die slachtofferdossiers, ongeacht wat je moge denken van die Commissie etc.
En overige verspilling aan mogelijkheden die er inmiddels wel degelijk zijn en bewijzen (hebben bewezen) te werken.

Tot zo ver nu maar even.
Met de toevoeging dat dit een niet doordachte reactie is en ik nog steeds beroerd schrijf en het dus best kan zijn dat ik straks deze tekst verander.

En nog maar een toevoeging dan: ik merk ook dat ik er behalve om kan lachen, ook verschrikkelijk om kan en moet huilen.
En ook daar ben ik blij mee!
Met mijn beslissingen heb ook ik mijn MensWaardigheid terug genomen.
Dat is wat ik in die aangifteprocedure, mede door het optreden van die 2 politievrouwen, kreeg.

7 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Crispina, Dank voor je heel waardevolle reactie. Ik ga onderzoeken of- en onder welke voorwaarden die we ook met elkaar kunnen bevorderen, massale aangifte een weg kan zijn om het O.M. tot een standpunt te prikkelen. Evenals jij ben ik er heilig van overtuigd dat de kerkelijke leiding eerst haar eigen belangen dient, dan gaat uitrusten, en dan verder niet zoveel tenzij dat hun eigen belangen dient. Je zou er medelijden mee krijgen. Mens wat een moed laat jij zien,
Annemie

crispina zei

Ook jij bedankt, Annemie. Opnieuw zijn ook jouw opmerkingen voor mij heel waardevol.
Waarmee je (we) denk ik, wel eens het belangrijkste gereedschap zouden kunnen laten zien wat we hebben: elkaar. !!

En vooral ook datgene wat we -allemaal - gewonnen hebben. Dát we gewonnen hebben. We kunnen, zonder elkaar te kennen, er dwars over die wereld heen over praten.

Daar zijn geen wetenschappers, OM, of wat dan ook voor nodig. Zelfs integendeel. Alleen 1 jij en 1 ik en 1 keus:
het is mijn Leven.
(niet dat vervolgens niet de meest lastige en verdomd pijnlijke vragen komen waarbij je een wetenschapper, en zelfs die kerk best zou kunnen gebruiken, edoch da's vers 2 ;-))

Ik denk dat ik daarom een beetje het heen en weer krijg van wat jij zegt: een massale aangifte.

ik ben er vanuit het diepste van mijn tenen en de grond daartussen van overtuigd dat je -misschien wel juist bij het middel aangifte - daar elkaar op zou moeten wijzen.

(Hoe beroerd ook, en dat vind ik het heel hartgrondig, voor de mensen die er in zitten:
die ellende in Belgie biedt ook de mogelijkheid daar eens heel stevig over na te denken. Dan zitten de betrokken slachtoffers in ieder geval niet helemaal voor Jan Joker met de consequenties van opnieuw misbruikt zijn.
)

Bedenk wat je, in onze situatie in Nederland, vrijwilig, weg geeft bij massale aangifte. Weet vooral dat je dat doet.

Hoeveel overeenkomsten er ook mogen zijn: Onze situatie hier is een andere dan in de VS of in Oppertimboektoe-Zuid

En eerlijk gezegd krijg ik hele enge visioenen bij het O.M. tot een standpunt prikkelen (grinnik).

Als we al lang hebben gewonnen, en jij en ik dat hier zo even zitten te bewijzen door op z'n houtje touwtje met elkaar te zitten leuteren, is dan uitgerekend zo'n belangrijke tool als het doen van aangifte, echt wel in het belang van vroegere slachtoffers?
Van jou, van mij?

Ik denk dat er geen antwoord op is te geven. Het is ieders eigen leven. Het enige wat we wél kunnen doen is dat openlijk bevragen.
Zodat Pietje en Marietje Puk zich in die kluwen vragen en al die emoties -en de ramp die daar ook bij hoort! - zich in ieder geval ook kunnen realiseren.
Voordat Pietje of Marietje dat stuk gereedschap zomaar even in vol enthousiasme van de kruisvaart over boord zetten.

Wat is je doel ermee?

De shit heeft allang genoeg geduurd, we hebben dankzij het werk van heel veel anderen al gewonnen, dus waarom zou je niet nog even wachten en je die vraag stellen?

Ik was in ieder geval - en dat hoorde zeker ook bij mijn verbazing!! - héél erg blij dat ik het in mijn eentje heb gedaan en er zelfs - eigenlijk bij toeval - niemand mee was.

En meer dan dat?
Ieders eigen leven en een gedeelde gereedschapskist, Annemie.
Ik schuif hem maar weer even terug.
Er ligt een kersenbonbon bovenop.
Bedankt, dame.

crispina zei

Annemie, even de bonbonsdoos terug.
Ik heb niet zo veel moed, geloof. Misschien zelfs wel integendeel.
Wat ik wél heb, ik meen net als jij, zijn kinderen.
En ik heb de mazzel dat ik verdacht krankzinnige monsters kreeg, die ook nog eens heel veelvuldig de slappe lach kunnen hebben.

Ik had ooit een tijdje een wijkverpleger nodig, geweldig zorgzame en zorgvuldige vent verpakt in een zwaar getrainde klerenkast.
Op gegeven moment kwam hij strompelend en redelijk gebroken langs en legde uit dat hij de avond ervoor op zijn Wing Chung training afgedroogd was. Hij trainde flink hoog en "mocht eindelijk" leren zwaardvechten. Had hij dus harstikke fout gedaan, met alle resultaten van dien.
Ik had hem daarvoor nog niet eerder betrapt op waanzin dus probeerde te snappen waar hij het in vredesnaam over zou kunnen hebben. Klerenkast gaf een demonstratie, omdat ik absoluut niet snapte waarom je nooit achteruit mag stappen wanneer er een vent met een zwaard voor je neus staat, wat mij een heel verstandige stap leek, en je vooral ook nooit naar het zwaard mag kijken.

Ik hoop dat je net als ik een heel nieuwsgierig mens bent.

Hierboven een paar demonstratie filmpjes. Ik heb knap goed moeten kijken. Ik hoop dat je er ook van genieten kunt!
Die verdedings"sport" werd niet toevallig, hou je vast: door een non uitgedacht!

(O, enne uh, ik ben ook redelijk eigenwijs en denk dat het zelfs heel veel met het islamitisch boogschieten te maken heeft.
En met die rkk ;-)-) :-) )

Ook jij heel veel plezier ermee!

Unknown zei

Hallo Crispina,
Dank voor je heldere antwoord. Waartoe we het O.M. zouden prikkelen?
De Ierse vertegenwoordigster bij de hoorzitting van de raad van Europa geeft een beeld van hun proces: het doorbreken van de illusies en taboes over de heilige onschuld van de kerkelijke leiding. Want daar zit Belgie nog heel erg mee: Die Adriaenssen komt zeker uit Stockholm!
De zwijgcultuur is nog niet doorbroken. Alleen een deel van de slachtoffers getuigt, niet al diegenen die het geweten hebben. Je cartoon over waarheid en verzoening zegt het zo kort als het gezegd kan zijn. En niet alleen Belgie. Wat vind jij van het antwoord van Omtzigt?
Verder denk ik dat de professionaliteit van de zedenpolitie hier inderdaad veel kan betekenen.
Ja, de mogelijkheid om met elkaar open te communiceren is ongelooflijk! Ik moet nog alle argumenten voor en tegen aangifte horen. Er zijn een aantal mensen mee bezig ik houd je op de hoogte.

Waaraan denk jij als je zegt "bedenk wat je weggeeft met massale aangifte?"

Een belangrijk doel voor mij en velen met mij is ook het misbruik stoppen. Daarvoor is nodig dat de benauwde kerkelijke cultuur opengebroken wordt.

Ik was trouwens opgelucht over de reeks van reacties bij het laatste artikel uit de Morgen dat je plaatste.

Totde volgende keer,
Annemie

crispina zei

Sorry, maar ik begrijp van geen meter wat je bedoelt met je opmerking (conclussie?)
De Ierse vertegenwoordigster...
tot Professor Adrienssens die net terug zou zijn uit Stockholm


Was daar een of ander congres of zo, van wie en waar dan?
Ik kan er in ieder geval niets over vinden, dus doe me een plezier en geef je info even door.
Waren er ook nederlanders?

Mbt. Marian Shanley, ja ik vind dat een leuk mens. Ook zij was afgelopen jaren voor mij belangrijk in die walgelijke nachten van het lezen van die transcripties. Het is goed daarbij in europa nu haar hoop te kunnen zien. (zie de site)

Ik hoop heel erg dat ze er ooit verder over gaat schrijven. Zou mooi zijn naast dat andere rechterverhaal. (met een beetje geluk is de tekst daarvan inmiddels onderweg :-)

Maar ik vind het buitengewoon stom en ondoordacht dat die Europa uitzendingsmogelijkheid ook daar veel te weinig benut dreigde te worden, terwijl ze juist in Ierland m.i. geweldig goed gebruik hebben gemaakt van open communicatie, dezelfde commissie niet in de laatste plaats. 't was leuk te merken hoe mensen er daarna op reageerden. We hebben nog veel te ontdekken en te leren met z'n allen voor we van de paternalistische vertrutting af zijn.

De rest later.

crispina zei

Wat vind jij van het antwoord van Omtzigt?, vroeg je Annemie.

Dank je voor die vraag.
Het dwong tot een dag eens heel stevig daarover nadenken.

Zoals je kunt lezen, sturde ik hem 2 emails, zonder verder bij na te denken ovigens, plaatste ik er maar 1. Die andere was een spontaan bedankt, tijdens het de 1e maal bekijken van die hearing.
Daar kreeg ik een waardevolle kick van.

Hoewel jij mij eerder als "geduldig" betitelde, wees ervan overtuigd dat ik dat bepaald niet ben!!!
Maar ik ben (misschien wel) redelijk realistisch geworden de afgelopen ruim 25-30 jaar.
En heb geleerd kicks te sparen :-)


-Ik heb 4 (deel) antwoorden.
Als persoon, (vroeger) slachtoffer voel ik mij erdoor belazerd, vind ik het een heel erg beroerd antwoord voor (vroegere) slachtoffers vanuit (rk) kinderbescherming-internaten in Nederland, vooral de vrouwen.

-Als ouder heb ik zojuist besloten die email maar uit te printen: is het een VN (Noors) RK cadeautje aan mijn kinderen.

Als (katholiek) burger: een afgang voor Nederland en de katholieke Kerk waar ik diep triest van zou kunnen worden. Vind ik het een demonstratie van wat er in Nederland (nog steeds) aan de gang is. En daar wordt ik bepaald niet vrolijk van.

Misschien stuur ik hem daarom wel door naar het aartsbisdom of zo, moet ik nog eens even over nadenken.


Heb ik het trouwens verkeerd begrepen en bij jij Belgische (gezien wat je zegt over België)??

Je (herhaalde) vraag over die aangifte komt nog.
Kennelijk was dus mijn antwoord niet duidelijk genoeg.
Sorry daarvoor.

crispina zei

sorry, Annemie, je liet me een gedachtenfoutje ontdekken.

Ik ben géén realist. En heb een bord voor mijn kop: ik ben nl gek op glimoogies. Erfenisje van die nonnen met die afschuwelijk uniforme brillen en dat bord wat je soms dagenlang, leeg moest eten of, natuurlijk. :-)

Ik heb dus wel moed, 't Zal de VOC mentaliteit van de vermaledijde vaders en terra cognito
wel zijn ;-)

groetjes, hartstikke bedankt.
zucht.