maandag, juni 28, 2010

Goed werk! Lucifer effect vs de magnetron

maandag 28 juni 2010 om 00:50u

ANTWERPEN (RKnieuws.net) - ’De recente onthulling van veelvuldig seksueel machtsmisbruik van minderjarigen door kerkelijke functionarissen maakt duidelijk dat de kerk een groot probleem heeft: niet met de wereld of de media, maar met zichzelf. Ze staat in haar hemd. Het vertrouwen in haar leiderschap is geschonden, de machtsuitoefening binnen de kerk staat ter discussie. Een discussie die ook leeft bij protestanten’, aldus predikant Dick Wursten, inspecteur protestants-evangelisch godsdienstonderwijs, in het christelijk weekblad Tertio.

Leden van de leidende groep in de kerk pleegden misdaden en diezelfde groep gebruikte haar macht om het misbruik toe te dekken. Als je slachtoffer was, had je pech, want je kon alleen bij de duivel – de dader of een van zijn kompanen – te biecht gaan. De concentratie van alle macht bij de clerus wordt al lang aangevochten – ook binnen de kerk zelf – maar heeft na de recente feiten haar geloofwaardigheid verloren. Voor alle duidelijkheid: ik heb niets tegen macht, ook niet in de kerk. Macht – het vermogen om iets te laten gebeuren – is geen vies woord. Het hoort bij de dynamiek van het leven en speelt altijd een rol in relaties. Macht is aanwezig in de relatie ouder-kind, politie-burger, leerkracht-leerling, dokter-patiënt, enzovoort. Dat is niet erg. Waar het op aankomt, is dat de machtsuitoefening wordt (h)erkend en gereguleerd, vooral als de relatie erg ongelijk en niet-wederkerig is. Dan moet er een wettelijk kader zijn dat de zwakke beschermt tegen misbruik.


...


...



want, zoals theoloog Didier Pollefeyt opmerkte, “macht is maar authentiek als ze de onmacht van de ander behoedt voor verdere kwetsuren”.


naar volledige artikel



5 opmerkingen:

Unknown zei

Hallo Crispina, je hebt alweer een helder verhaal op je blog geplaatst.
Ik begreep ook dat voor jou een gesprek met de zedenpolitie vooral zeer bevrijdend was.
Kun je daarover meer informatie geven die van belang is voor anderen.
Ik volg je gedachtegang graag,

Annemie

crispina zei

sorry annemie, niet nu.
ik ben nu even met mijn eigen weg bezig.
Ik zal later een poging wagen.
Heb een fijne dag.

Unknown zei

Dank voor je reactie. Sterkte

crispina zei

Annemie, zoals je kunt zien heb ik geprobeerd je een serieus antwoord te geven op een knap lastige vraag.

Een wauwel verhaal waaraan ik mij kapot erger, maar ik heb nu simpelweg niets anders.

Het zij zo.

Ik hoop in ieder geval dat het iets is waarmee jij weer door kunt. Wees goed voor jeZelf, het is de moeite meer dan waard

Misschien is dat dan wel het enig mogelijke echte antwoord? ;-)

groetjes

crispina zei

Sterkte?

Mag ik voor die eer bedanken, Annemie.

Laat mij maar gewoon mijzelf zijn.

Maar ik denk dat ik je intentie versta. Dank je wel.