woensdag, juni 23, 2010

Geachte Heer Deetman, Geachte Commissieleden

----- Original Message -----
From: weggehaald om reden van mijn privacy
To:
Onderzoek Kerk
Cc:
pieter.omtzigt@tweedekamer.nl ; beleidsmedewerker@hulpenrecht.nl
Sent: Wednesday, June 23, 2010 10:33 PM
Subject:

Geachte Heer Deetman,
Geachte Commissieleden,

Hierbij verzoek ik U vriendelijk, en gezien het belang zeker voor direct betrokkenen dringend op Uw website onderzoekrk.nl enige informatie, mogelijk een link?, op te willen nemen naar de Council of Europe Parliamentary Assembly’s (PACE) Committee on Social Affairs en de door door haar gehouden hearing 22 juni jl in Straatsburg.
Zie:
http://assembly.coe.int/Main.asp?link=/Documents/WorkingDocs/Doc10/eDOC12238.htm
http://assembly.coe.int/ASP/NewsManager/EMB_NewsManagerView.asp?ID=5683&L=2
http://assembly.coe.int/ASP/NewsManager/EMB_NewsManagerView.asp?ID=5695

Deze hearing over misbruik in instituties was mogelijk doordat vroegere slachtoffers van dit misbruik als volwaardig en volwassen burger,al dan niet meer religieus gelovig, de moed hadden hun mond ( te leren) open te doen, volksvertegenwoordigers en (delen) van de RK Kerk eindelijk de verantwoordelijkheid namen te luisteren en hun werk op dit terrein te doen. Zoals dat ook de keuze voor en van U en Uw Commissie(leden) was.

Ik ben geschokt dat, voorzover ik kan overzien noch de Kerk(en) noch de hier aan gelieerde media in Nederland aandacht hieraan schonken. Zoals dit al die jaren het geval is geweest, met alle gevolgen van dien.
Ontwikkelingen in het buitenland werden geacht zich af te spelen in het illustere Verwegistan. Waarmee kostbare jaren van noodzakelijke oplossingen verspild werden ten koste in ieder geval van levens(geluk), veiligheid, Mensenrechten van direct betrokkenen en hun kinderen. Hernieuwd: met alle destructieve gevolgen van dien.

Niet alleen in Ierland, ook in Duitsland en Zwitserland, Oostenrijk werden andere keuzes gemaakt, door kerk, politiek en vooral slachtoffers.
(Zoals zeker de Ierse belastingbetaler noch jaren direct met die keuze geconfronteerd zal zijn, keuzes en kosten van gevolgen welke in Nederland maatschappelijk en persoonlijk verstopt zitten).

Het seksueel misbruik in de RKK werd ook gepleegd binnen de instituties.

Ondanks de keuzes van Uw commissie, de Nederlandse Bisschopsconferentie en de Konferentie Nederlandse Regieuzen (eventueel de media) meen ik dat het in het directe is van zeker direct betrokkenen, op zijn minst de mogelijkheid te hebben te zien dat het zin heeft keuzes te maken en de destructieve minachting van het niet luisteren voor de toekomst daadwerkelijk afgelopen is.

Sorry's zonder daadwerkelijke daden zijn géén sorry's maar is je er van af maken dan wel chantage tot hernieuwd zwijgen, hernieuwd misbruik.
Ook het Vaticaan zal niet hebben meegewerkt aan deze hearing omdat de Heer Massimo Introvigne niets beters te doen had.

Dankzij de techniek - en belastinggeld - is het mogelijk voor ieder van ons de keuze te maken zich te informeren.
Ik verzoek U daarom dan ook dringend om ook via Uw website op zo'n eenvoudige wijze die keuzemogelijkheid ter beschikking te stellen.

Eigenlijk reken ik daar gewoon op en neem ik aan dat mijn onsteltenis dat die informatie via de site van Uw commissie tot heden ontbrak een kwestie van gebrek aan communicatie (resp. het inwerken op de noodzaak van openlijke communcatie ) was.
Hopelijk is dat dan bij deze opgelost. De keuze voor Mensenrechten en het gereedschap daartoe maak je immers met gebruik van ieders mogelijkheden/gereedschapskisten, ongeacht positie.

Met vriendelijke groet

Hoogachtend,




From: Onderzoek Kerk
To: ...
Sent: Wednesday, May 19, 2010 9:36

Ontvangstbevestiging
Geachte mevrouw
(deleteded omreden van privacy) ,

Graag bedank ik u voor uw e-mails. Zoals u wellicht via de media vernam, verzochten de Nederlandse Bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen mij een vooronderzoek naar vermeende praktijken van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk te doen.


Inmiddels heb ik mijn vooronderzoek afgerond. Mijn bevindingen heb ik neergelegd in een advies aan de Nederlandse Bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen. In mijn advies pleit ik voor een breed wetenschappelijk onderzoek dat licht gaat werpen op de aard, omvang en omstandigheden van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk van Nederland. Het onderzoek zou ook de hulpverlening aan slachtoffers moeten bevorderen en maatregelen aandragen om herhaling van seksueel misbruik tegen te gaan.

Op 11 mei 2010 hebben de bisschoppen en de KNR laten weten in te stemmen met de door mij voorgestelde onderzoeksopzet en met de beoogde samenstelling van de onderzoekscommissie. Desgevraagd heb ik mij bereid verklaard de commissie voor te zitten.

Binnenkort start de commissie met de organisatorische en logistieke voorbereiding van haar werkzaamheden. In de beginfase van het onderzoek zal voorrang worden gegeven aan advisering over de hulpverlening aan slachtoffers. Naar verwachting zal het onderzoek binnen uiterlijk anderhalf jaar afgerond zijn.

Op
http://www.onderzoekrk.nl/ zijn mijn advies, persberichten en de cv's van de commissieleden te vinden. Nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot het onderzoek zullen op deze website te volgen zijn.

Voor eventuele verdere correspondentie kunt u nog steeds gebruik maken van het e-mail-adres
onderzoekrk@gmail.com. Zodra de commissie over een eigen postadres beschikt, zal dit op de website vermeld worden.

Ten slotte wil ik u bedanken voor het feit dat u de moeite heeft genomen uw bericht ter kennis van de commissie te brengen. De ervaringen van betrokkenen vormen een onmisbare bijdrage aan het werk van de commissie. In dat verband hecht ik er aan te benadrukken dat de door u verstrekte informatie vertrouwelijk wordt behandeld.


Met vriendelijke groet,
drs. W.J. Deetman


Onderzoekscommissie Seksueel Misbruik R-K Kerk (voorzitter)
Op 7 mei 2010 02:36 schreef ... (weggehaald om reden van privacy) het volgende:
Onderzoekscommissie Deetman

Geachte Heer Deetman, geachte Mijnheer, Mevrouw

Hierbij wil ik...

Geen opmerkingen: