donderdag, januari 20, 2011

ipv media stilte Stella Maris Kortrijk West-Vlaamse Jeugdzorg zet twee kloosterzusters uit bestuur

(toegevoegd 22.28)

dinsdag 11 januari 2011, Het Nieuwsblad
Auteur: Kris Vanhee

Ikzelf verbleef in Stella Maris gedurende enkele jaren van mijn jeugd in de jaren 90 … Van misbruik of andere wantoestanden door zusters kan ik zeker niet meespreken … Integendeel, ik werd er goed opgevangen en kon steeds bij de begeleiders terecht … Toch, ik geloof die mensen oprecht, maar ik kan alleen maar spreken wat ik zag tijdens mijn instellingsverleden.

Ik gruwel echter bij de herinneringen aan Stella Maris omdat er toendertijd een pater regelmatig langskwam (op bezoek in de leefgroep) die t.a.v. jongens sexuele handelingen stelde die ik toen heel vreemd vond (betasten van geslachtsorganen, met de hand in de broek van minderjarigen, … ). Ook begeleiders gaven aan dat dit niet normaal was.

Hij gaf t.a.v. de begeleiders vaak de boodschap dat ze gerust wat praktisch werk konden doen en hij wel op de kinderen zou letten. Gedurende die momenten kon hij zijn gang gaan.

Ik heb nog contact met een aantal ex-medebewoners en n.a.v. de berichtgeving in de media gaven er reeds een aantal aan dat ze slachtoffer waren van zijn handelingen. Van een aantal wist ik dit of zag het met mij eigen ogen, anderen geven bvb aan dat ze toendertijd anaal verkracht werden door de pater.

Ik (en nog enkele andere jongeren) heb dit meermaals gezegd (wat ik gezien had) tegen de toenmalige directrice en onderdirectrice. Ik weet dat ook een aantal begeleiders dit gesignaleerd hebben t.a.v. de directie.

Er gebeurde hier echter niets mee; integendeel: hij bleef maar doorgaan met zijn spelletjes …En nu, 25 jaar later, zijn velen nog getraumatiseerd over wat ze toen meemaakten … In de pers zei iemand van de Raad van Bestuur dat een zwarte bladzijde omgedraaid werd in de geschiedenis van Stella Maris. Het tegendeel is minder waar: die zwarte bladzijde ligt vol met stof omdat directie en raad van bestuur het nagelaten hebben om te reageren op de sexuele uitspattingen van hun bevriende pater

En het ergste is … de toenmalige directie zit nu nog steeds in de raad van bestuur van Stella Maris … Hoe kan men zo hypocriet zijn! Zo kan er volgens mij nooit een oplossing of heling voor de slachtoffers komen.
ex-bewoonster, Kortrijk,


20 januari 2011 om 11:45u

Naar aanleiding van de getuigenis over seksueel misbruik in het Stella-Maris weeshuis in Kortrijk, roept West-Vlaamse Jeugdzorg vzw alle mogelijke slachtoffers op om zich kenbaar te maken.

Ze kunnen zich rechtstreeks wenden tot het parket of contact opnemen met een externe vertrouwenspersoon die daarvoor is aangesteld.

Zijn naam is Linus Vanlaere:tel. 0470- 24 47 19
e-mail:
Linus.Vanlaere@gmail.com


KORTRIJK (RKnieuws.net) - De vzw West-Vlaamse Jeugdzorg heeft twee kloosterzusters uit de raad van bestuur gezet, omdat ze nalatig zijn geweest in een zaak van seksueel misbruik in het vroegere weeshuis Stella Maris in Kortrijk.

De twee zusters die nu van de vzw West-Vlaamse Jeugdzorg hun ontslag krijgen, hadden begin de jaren 90 van opvoeders klachten gekregen over een pater die kinderen misbruikte. De twee nonnen bestuurden op dat moment de instelling. Ze verboden de pater om nog in de instelling te komen, maar voor het overige hielden ze de zaak stil.

...
De algemene vergadering moet op 2 februari die beslissing wel nog goedkeuren. De beslissing komt er na meldingen van misbruik door een pater tijdens de jaren negentig.

Er liepen twee klachten binnen over de nu 88-jarige pater Albert, die in de jaren negentig op bezoek kwam in de leefgroep. Hij betastte onder meer geslachtsorganen van jongens en zat met zijn hand in de broek van minderjarigen. Begeleiders klaagden dit toen aan bij de directie en raad van bestuur. De pater werd de toegang tot de instelling geweigerd.

De huidige leiding neemt het de twee kloosterzusters, die in die periode aan de leiding stonden en ook op vandaag nog in de raad van bestuur zetelden, kwalijk dat ze met de klachten niet naar het gerecht stapten. De twee zusters weigerden om vrijwillig op te stappen. 'Daarom zal de procedure tot afzetting gestart worden, als de algemene vergadering de beslissing op 2 februari goedkeurt', aldus Leysen.

'De kloosterzusters waren niet zelf bij het seksueel misbruik betrokken maar met de beslissing wil de huidige raad van bestuur volledig afstand nemen van de gebeurtenissen uit het verleden. Er is beslist een volledige stijlbreuk door te voeren en een duidelijk signaal te geven, ook naar de eigen personeelsleden.'



De zusters reageerden met verstomming....

Geen opmerkingen: