woensdag, augustus 18, 2010

Belgie Operatie Kelk: Voormalig slachtoffer pleit voor teruggave dossiers en Erkenning- en Meldingspunt slachtoffers seksueel misbruik kerk




De Morgen
18-08-2010

Een van de slachtoffers van seksueel misbruik die bij de commissie-Adriaenssens aanklopten, socioloog Jan Hertogen, pleit voor de teruggave van de dossiers die in het kader van Operatie Kelk bij de commissie in beslag genomen werden. Dan kan "een nieuwe start gegeven worden aan de melding, erkenning, tegemoetkoming en het onderzoek van seksueel misbruik in de Kerk".
...
De kernvraag volgens Hertogen is wat er zal gebeuren met de misbruikdossiers. De inbeslagname heeft het vertrouwen van de slachtoffers beschadigd en hen opnieuw in een positie van machteloosheid gebracht, zegt hij in een e-mail. Hertogen wil zijn dossier terug en pleit voor een "nieuwe start van een Meldings- en Erkenningspunt voor slachtoffers van seksueel misbruik in de Kerk", zodat ook het gerecht "met medewerking van de slachtoffers werk kan maken van het onderzoek". (belga/dea)


'Slachtoffer kan zelf voor bescherming privacy zorgen'


Jan Hertogen doet een oproep aan de slachtoffers die in alle vertrouwen naar de commissie-Adriaenssens zijn gestapt om de bescherming van hun persoonsgegevens zelf ter hand te nemen.

Als één van de 475 'dossiers' die door het Brusselse parket in beslag zijn genomen, voelt de socioloog en publicist zich niet alleen opnieuw misbruikt, maar ook nog eens in de schuldhoek geduwd. "Door alleen de commissie in te lichten, heb ik zogezegd nagelaten criminele feiten te melden. Ik ben schuldig omdat ik het misbruik destijds niet heb aangegeven."Hertogen werd 48 jaar geleden misbruikt. Een verantwoordelijke in de katholieke jeugdbeweging waarvan hij lid was, dwong hem tot seksuele handelingen.

Hertogen was één van de honderden slachtoffers die na het ontslag van de Brugse bisschop Roger Vangheluwe eind april de commissie-Adriaenssens inlichtte. Hij vroeg expliciet zijn dossier niet door te geven aan Justitie.

Na de huiszoeking op de commissie-Adriaenssens in Leuven afgelopen donderdag stapte Hertogen naar het gerecht om zijn persoonsgegevens te vrijwaren. "Ik ben naar het dichtstbijzijnde politiekantoor gegaan en heb een proces-verbaal laten opmaken voor schending van de privacy door de commissie seksueel misbruik."

Met dat pv stapte Hertogen naar het parket in zijn regio om zich officieel te laten erkennen als benadeelde persoon. Met die akte ging Hertogen naar het parket in Brussel, waar het onderzoek naar seksueel misbruik in de kerk wordt gevoerd, om zijn nieuwe status aan zijn dossier te laten toevoegen."

Je laten registreren als benadeelde is nog iets anders dan een burgerlijke partijstelling, maar het lijkt er wel op. Ik word bijvoorbeeld op de hoogte gehouden van een eventuele seponering van het dossier. Ze laten mij ook weten of bijkomende onderzoeksdaden worden gesteld en wanneer het dossier eventueel voor de rechter komt."

Tot zijn grote verbazing raakte Hertogen met zijn demarche persoonlijk tot bij onderzoeksrechter Wim De Troy. "Hij zei me dat een onderzoeksrechter gemachtigd is elke onderzoeksdaad te stellen, verjaring of niet, om nieuw onheil te voorkomen. Volgens De Troy valt de commissie-Adriaenssens bovendien niet onder de reguliere hulpverlening, zodat eventuele afspraken over vertrouwelijkheid dus ook niet van toepassing zijn. Dat vind ik straf. Mijn dader leeft nog, een schadevergoeding interesseert me niet. Maar als ik zijn enige slachtoffer ben, weet hij wel van waar de wind is komen aanwaaien als het gerecht straks voor zijn deur staat." (Sue Somers)

Geen opmerkingen: