zaterdag, oktober 29, 2011

Voormalig priester Zeeland, pastoor Limburg Erick van Brakel als godsdienstleraar Utrecht gearresteerd




bron IKON
28 okt 2011


Een 48-jarige godsdienstleraar van het rooms-katholieke st. Gregorius College in Utrecht is gearresteerd op omdat hij in de periode mei-september 2011 een relatie zou hebben gehad met een toen 15-jarige jongen.

Dat meldt het AD. De man is al op 17 oktober opgepakt en zit sindsdien in hechtenis. Afgelopen donderdag zijn leerlingen en ouders van het Utrechtse college geïnformeerd. De jongen waar de man een relatie mee zou hebben, zat niet op de school.

De verdachte, Eric van B., werkte jarenlang als pastoor in Venlo. Ook was hij actief als geestelijke bij de katholieke jeugdbeweging Rkj The Basement in Landgraaf.

Het bisdom Utrecht heeft de man inmiddels al op z'n vingers getikt.


Bron PZC
25 september 2006

door Melita Lanting

GOES - Priester Erick van Brakel verlaat na anderhalf jaar de parochies in de regio De Bevelanden en Schouwen-Duiveland. Van Brakel kon zijn werk hier niet invullen op een wijze die hij graag zelf wil. Met Van Brakel vertrekt de enige priester binnen het pastoraal team. Het bisdom Breda en deken P. van Hecke praten zeer binnenkort over een oplossing.

Van Brakel heeft in Zeeland niet gevonden wat hij hoopte. ,,Ik ben een man die dicht bij de mensen wil staan. Daar voel ik me thuis en die visie is moeizaam uit te dragen in een groot gebied." Van Brakel was priester in acht parochies op de Bevelanden én op Schouwen-Duiveland. Daardoor kon hij naar eigen zeggen te weinig contact opbouwen met de parochianen en dat is juist iets wat hij als wezenlijk ervaart in het werk als priester. ,,Ik ben een mens die graag dicht bij de jeugd staat. Catechese geeft en jongeren begeleiden naar hun eerste communie."

Van Brakel verwacht al deze zaken beter te kunnen verwezenlijken in Limburg, waar hij naar vertrekt. In een persbericht wat namens het pastoraal team is uitgegaan over het vertrek van Van Brakel wordt gerept over het ‘niet thuis voelen in het team' en 'een tekort aan onderling respect'. Van Brakel wil dit niet met zoveel woorden bevestigen. ,,Al is er in elke werksituatie wel eens iets. Het gaat er om dat ik me niet goed kan voelen in mijn werk als ik het niet kan doen zoals ik denk dat het beste is.'' Hij geeft aan dat hij met deze keuze zijn hart volgt. ,,Hoe spijtig ook.''

Deken Van Hecke heeft goede hoop dat het vertrek van Van Brakel niet zal leiden tot problemen met het pastoraal werk. ,,Ik heb overleg hierover met het bisdom in Breda en verwacht dat we op 13 oktober een oplossing hebben gevonden."

1 opmerking:

Anoniem zei

Ik kende deze man; hij gaf les toen ik op de basisschool zat, op school. Had dit nooit achter hem gezocht, hij was altijd heel vriendelijk (maar dat zijn ze misschien allemaal)...

Wat ik telkens zo schokkend vind, is dat het bisdom het afdoet met een tik op de vingers... zo van "foei, niet meer doen". Intussen schorsen ze wel een priester die samenwoont met een vrouw. Dat is blijkbaar erger. Zegt toch wat over dat hele instituut...