woensdag, april 18, 2012

Vitipik en kwek, kwik en kwak; spitting in a public place Can I have your votes please?

No person shall spit upon any sidewalk, street, highway, alley, the floor of any bus used for public transportation, theater, railway or public transportation depot or platform or the floor of any school house, church or public building of any kind.
Whoever violates this section is guilty of spitting in a public place

"Op zekere zomerdag nam een kraai twee wilde eenden tot vrouw. Zij hadden veel voedsel en ze waren genesteld op een goede plaats.
In de herfst brak de tijd aan voor de grote trek.
De kraai wilde met zijn gezellinnen mede vliegen, maar de eenden zegden dat het land waar ze heen gingen zeer ver was en de vlucht zeer vermoeiend.
"Bekommer u niet om mij, ik zal hoog vliegen, en zal me lang in gestrekte vlucht kunnen houden"
Ze vertrokken, maar weldra bleef de kraai achter, groter en groter werd de afstand tussen de eenden... zo groot dat, toen de eenden omzagen, zij hun kameraad niet meer opmerkten. Zij daalden neer op een meertje om te wachten.
Toen de kraai aankwam, gingen ze naast elkaar liggen. De kraai daalde neer en rustte uit op hun rug.
Toen hij uitgerust was stegen ze alle drie op om de reis voort te zetten.
Voor de zoveelste maal gebeurde het weer eens dat de eenden moesten neerstrijken op het water om te wachten. Maar toen de kraai zich wilde neerzetten op hun rug, weken de eenden uiteen.
De kraai riep: Ïk zink!"
Een der eenden vroeg: Tot waar?"
"Juist tot aan mijn benen."
"En tot waar nu?"
" Juist tot aan mijn dijen."
" En tot waar nu?" vroeg de andere eend.
" Ik zink," riep de kraai, "juist tot aan mijn vleugels."
" En tot waar nu?" vroeg de andere eend.
" Ik zink juist tot aan mijn bek..."
Pas had de kraai dit geroepen, of hij verdween onder het water; een paar belletjes lucht kwamen aan de waterspiegel openspringen. Dat was alles...

 uit: Vitipik, Frans van de Velde OMI,

(versie Felix Kopak in Penny Petrone, Northern Voices: Inuit Writing in English)

2 opmerkingen:

A.C. Hegeman zei

Nice to see this posting with a legend from Arctic Canada. The diversity of your postings is amazing for sure. This highly regarded and often recalled oblate had great appreciation for the Nunavutmiuut and the Inuit culture.

crispina zei

Zoals het leuk is nu hier je reactie te vinden.


"The peaceful night that round me flows,
breaks through your iron prison doors,
free through the world your spirit goes,
forbidden hands are clasping yours.
The wind is our confederate
the night has left the doors ajar;
we meet beyond earth's barred gate,
where all the world's wild rebels are."

Eva Gore-Booth

http://www.youtube.com/watch?v=EWiVx7SyGdA&feature=relmfu


Je liet me door die opmerking zeker weer 's naar een paar lastige vragen kijken. Maar ik denk dat mijn logs niet zo heel erg divers zijn.

http://crisipina.blogspot.com/2010/06/hokey-cokey.html

Tot 1-1-1985 verloor een Nederlandse vrouw die buiten de nederlandse stam trouwde en daarmee zelf haar reproductie bepaalde automatisch het Nederlanderschap.

En van de week werd er in de Ierse Dail nog gesproken over ontucht "fornification" toen het ging over abortusmogelijkheden binnen de eigen nationale grenzen voor vrouwen wiens leven gevaar loopt.

En dat was ook precies waarop ik Frans va de Velde OMI ontdekte
:-)

Het probleem van het sexueel misbruik gaat niet over pedofilie.

Juist daarom is Canada -zeker voor ons Dutchies zo belangrijk.

Nogmaals bedankt, ook voor de rest van je werk en de aanmoedigingen tot dóórgaan
Is er iets prachtigers eigenlijk ? ;-) :-)