woensdag, april 11, 2012

Koepelkerk Na the Passion opvoering Cell Block Tango flip flops one right after the other



10-4-2012

,,Kijk nu naar mij, kunt u zich voorstellen dat ik aan een pieleke van een jongen van 14 jaar heb gezeten? Of dat ik een jongen van 17 jaar in zijn slaap bevredigd heb? Vreselijk. Bij seksueel misbruik komen ook verstoorde machtsverhoudingen kijken, gebaseerd op angst. Die jongens waren mij juist de baas”, aldus Schafraad, die tijdens de afgelopen paasdagen voor het eerst in tientallen jaren niet op het altaar stond.

Volgens Schafraads advocaat Geertjan van Oosten - die bij het interview aanwezig was - wordt het tijd dat een zaak als deze eindelijk eens in alle openheid wordt uitgevochten. ,,Negen van de tien klachten gaan over het instituut kerk, dat met grote schaamte zit. En in die klachtenbehandeling zegt de kerk al snel: ‘als jij het zegt en het wordt niet weersproken, of de persoon is al overleden, verzetten we ons niet tegen de klacht. Hier is je schadevergoedinkje’. Maar nu hebben we te maken met een individu, dat het uitdrukkelijk en hartstochtelijk ontkent.”

Pastoor Schafraad zelf sluit evenmin uit dat zijn persoon gekoppeld wordt aan een vervelende herinnering. Zo waren er, vertelt hij, op Bleijerheide twee broeders waar verhalen over de ronde deden: broeder Seksepietje. En een ziekenbroeder bij wie je snel je broek moest laten zakken.
Schafraad: ,,Maar ik zweer met de hand op mijn hart dat ik niets onoorbaars gedaan heb.”
De Maastrichtse pastoor is vast van plan om terug te keren, zodra zijn onschuld is bewezen. ,,Ik denk dat ik volledig gerehabiliteerd zal worden. De parochianen staan achter me. Die drie mensen die nu een klacht over mij ingediend hebben, verwijten de broeders dat ze respectloos met ze omgingen, maar zij dien dat net zo goed met mij."

Geen opmerkingen: