woensdag, december 29, 2010

Belgian priest declines Nobel nomination bid


29/12/10, 07u24
"...
De kanunnik heeft aan de ouders van het slachtoffer voorgesteld af te zien van het uitoefenen van het priesterschap en alle gevolgen van zijn daad te zullen dragen. "Zij hebben me voorgesteld een professor van het grootseminarie van Luik te raadplegen, die mij heeft aangeraden priester te blijven en mij te concentreren op de universitaire taken in de godsdienstsociologie." "
(Danneels tapes: GD: Wat zou je nu eigenlijk willen? Ik ken het verhaal, hij heeft het mij al verteld. Je moet het dus niet allemaal opnieuw vertellen, maar wat zou je nu eigenlijk willen dat ik doe? S: Ik geef de verantwoordelijkheid aan jullie, ik kan er niet over beslissen, ik heb die last op mijn schouders en ik wil van die last verlost zijn en die last aan jou geven. Dat is mijn bedoeling. GD: Ja...S: En dat jullie dan doen wat jullie vinden dat er moet gedaan worden, want ik weet ook niet hoe heel het systeem werkt, dus... S ...omdat ikzelf niet in staat ben om die beslissing te nemen en het klaar genoeg te zien om daar een duidelijk antwoord op te geven. Daarom geef ik het liever aan het instituut, die toch iemand moet hebben die dat regelt, zo'n dingen. Het zijn de eerste dingen niet die uitkomen, ik denk dat er daar toch iets voor bestaat, een schakel, die dat opvangt en die daar iets mee doet. )

woensdag 10 november 2010

De bijzondere commissie Seksueel Misbruik is deze namiddag officieel van start gegaan met de goedkeuring van haar huishoudelijk reglement. Op vraag van Christian Brotcorne (cdH), die aanstoot nam aan de omschrijving commissie "kerk" op de website van de Kamer, werd beslist de naam van de commissie af te korten tot de commissie Seksueel Misbruik. Officieel luidt die "bijzondere commissie betreffende de behandeling van seksueel misbruik en feiten van pedofilie binnen een gezagsrelatie, inzonderheid binnen de kerk".

De commissie moet haar verslag tegen 7 april volgend jaar inleveren. Omdat er slechts 15 weken overblijven, is er beslist om twee keer per week te vergaderen, op maandag- en woensdagnamiddag.Relatie tussen gerecht en kerk moet uitgeklaardIn een eerste fase wil de commissie zich concentreren op de slachtoffers en hun profiel. Daarvoor zullen onder meer vertegenwoordigers van organisaties, advocaten en therapeuten gehoord worden. Op basis daarvan moet dan onder meer de relatie tussen gerecht en kerk uitgeklaard worden, aldus commissievoorzitster Karine Lalieux (PS). Daarna moeten dan aanbevelingen geformuleerd worden. Carina Van Cauter (Open Vld) pleitte ervoor om de problematiek ook in een bredere context dan de kerk te behandelen.

Er werd na een korte openbare zitting nog achter gesloten deuren vergaderd, onder meer over hetaanstellen van de experten - zowel juristen of psychiaters. De verschillende fracties hebben nog tot dinsdag de tijd om bijkomende namen voor de eerste reeks hoorzittingen in te dienen. Op woensdag 17 november zal de definitieve lijst worden opgesteld, waarna maandag 22 november echt gestart kan worden. (belga/mvdb)


Published Date: November 19, 2010
Cath. News Asia

A support committee promoting the candidature of Belgian sociologist and Vatican II expert, Father Francois Houtart, for the Nobel Peace Prize has withdrawn its bid after the priest asked the committee to withdraw its bid.

“The support Committee for the candidature of François Houtart for the 2011 Nobel Prize wants to thank the thousands of people (74 countries) who have participated to the signature campaign,” a media release from the committee states.
“Such a result has showed the importance of alterglobalization ideas and actions, facing the present challenges for nature and humankind.
“However, François Houtart asked the Committee to put an end to this personalized campaign.
“His age and his personal projects would not allow him to fully assume the role requested in such circumstances. He believes that what needs to be especially emphasized is the collective character of the innumerable movements and persons who are struggling for another possible world.
“The steps we have accomplished together have been part of a great movement and manifested a hope for the future. We are closuring this phase, asking to everyone to continue in all possible places an action indispensable for the safeguard of nature and of human life,” the media release says.
Father Houtart played a key role in the development of the World Social Forum. He wrote his doctoral thesis on Sri Lankan Buddhism.

SOURCE
Press Release (Francois Houtart Committee)

Geen opmerkingen: