vrijdag, december 21, 2012

Een en al oor, bij ons in de jordaan waar de bloemen op de raam en 't water in de kelder staat




(toegev 21-12)

Egel, egel, spits en klein
'k zal je lieve zoontje zijn
Egelmamma, egelmamma
zul je zijn



Welk lieve zoontje noch zijn moeder, vooral niet verward moge worden met iemand van de Bleijerheide Engelen. 't was deel van een liedje uit een voorstelling voor rector Starrenburg, De Voorzienigheid, Amsterdam, ter viering van de paarse strik op zijn buik, en zijn geheime deken die de Paus hem in een kamertje had gegeven waarmee hij vanaf dat moment Monseigneur was.

Een, dankzij de Congregatie waarvan hij rector was, poepgeheime aangelegenheid.
Toen (tot zijn en mijn gedeeld gegiechel plezier) én 40 jaar later. Zonder enig gedeelde lach.

 Er moeten flink wat  mensen het hebben gezien, er kon als het moest veel volk in die aula en de betreffende voorstelling waarin slechts een paar kinderen aan mee deden, het waren mn. mensen de (eigen) kweekschool, een paar mensen van de (eigen) Mulo ( mogelijk een paar postulanten??) met veel kleding naaiers/aan-en uit trekkers en decormensen er om heen , is voor allerlei soorten publiek opgevoerd.

Drooomavonden en dagen  ! voor een klein gelukkig meisje -ik - met een baard, ontstolen door stompzinnige nonnen en - al jaren geleden - een (van de) domme en arrogante minachter(s), in dit geval een kanselier , op het Bisdom.

Dus mocht er iemand dit lezen en hier iets meer van weet, graag!!

Ook de datum is mij (nog?) onbekend, 't moet tussen najaar 1959 (waarschijnlijk nazomer 1960) en november 1962 zijn geweest

Met moeder en zoon egel is het nadat  de betovering verbroken werd goed gekomen.
De rest van het verhaal heb ik, volgens mij, nooit gesnapt. Of gewoon vergeten Hoewel ik dat hebben gesnappen,  inmiddels wél het nodige wetend -soms snappend- wat al die functies  verdeeld over niet bestaande mensen in  een collectiviteit van tunnelbouwers waar dat,  ik en jij bestaat niet het nagestreefde ideaal was,   voor een kind betekent - bepaald niet uitsluit.

Dat was bij zo'n prachtige prins, zoveel enthousiaste,  plezier hebbende dansende mensen, waar groepsleiding helemaal niets mee te maken had én drinken uit een flesje ook helemaal niet nodig ook. 
Op de kweek en in  die aula hadden zij helemaal niks te zoeken.!
Ook mij niet

Het maakte Hans Snoek tot het roofdier wat zij was. 

Geen opmerkingen: