woensdag, mei 05, 2010

Een gat in je kies. Sawabona - Shikoba



"Ja we hebben in een afschuwelijke nachtmerrie geleefd, maar die is voorbij!"
Maar een Waarheidscommissie zonder die keuze voor Ubuntu en die droom is een valse show. Die dwingt tot het voortbestaan van een nachtmerrie en leugens over de bomen van gisteren en vernietigd zo die vruchtbeginselen voor morgen.


Ubuntu is erg moeilijk uit te leggen in een westerse taal. Het draait om het wezen van het mens-zijn. Als we iemand de hoogste lof willen toezwaaien zeggen we "yo,u nobuntu""he,die en die heeft ubuntu." Dat wil zeggen dat je genereus bent, gastvrij, vriendelijk, zorgzaam en meelevend. Je deelt wat je hebt.

Het wil zoiets zeggen als : Mijn menselijkheid is verweven, is onlosmakelijk verbonden met die van jou, wij behoren tot hetzelfde pakket. We zeggen "een mens is mens door andere mensen"Het is niet: "Ik denk, dus ik besta" Het is eerder:"Ik ben mens omdat ik erbij hoor. Ik doe mee, ik deel".

Een persoon met ubuntu is open en toegankelijk voor anderen, is positief over anderen, voelt zich niet bedreigd doordat anderen kundig en goed zijn, want hij of zij is zeker van zichzelf omdat hij of zij beseft tot een groter geheel te behoren en wordt slechts gekrenkt in deze eigenwaarde wanneer anderen worden vernederd of gekrenkt, wanneer anderen worden gemarteld of onderdrukt, of wanneer ze worden behandeld als minder dan zij zijn. Harmonie, vriendelijkheid en gemeenschapszin zijn een groot goed. Sociale harmonie is voor ons summum bonum- het hoogste goed.

Desmond Tutu, Geen toekomst zonder verzoening

In case you are curious SAWABONA is a greeting used in the south of Africa that means: “I respect you, I value you, you are important to me”.
In response people say SHIKOBA which is: “Therefore, I exist for you”.

Geen opmerkingen: