donderdag, mei 20, 2010

NL Commissie Deetman

Er is nogal wat gesproken over die Commissie. Net zoals als er nogal wat oproepen lijken te zijn om geen medewerking aan die Commissie te geven.

Ook ik sta (noch stond) bepaald niet te juichen over deze Commissie.
Maar wat mij , zelfs al heb ik daarbij nog best een scheef oog, beviel was de werkwijze van de Heer Deetman rond de presentatie: de bisschoppen konden het plan en de voorgestelde Commissie samenstelling afwijzen of niet, maar dan niet door middel van achterkamertjes politiek, maar 'op het marktplein’

Dat lijkt een leuke term, maar is dat, zeker omdat die beeldspraak inmiddels alweer knap cynisch en naar ik wens aan te nemen volstrekt ondoordacht door is gegaan, bepaald niet.

Wat is de verhouding tussen de waarheid en respect bij machtsmisbruik en minachting van Leven op een marktplein?

De Commissie heeft zich bezig te houden niet met een lek dak maar met geschonden -in veel gevallen - gestolen levens. Met tegen afhankelijke kinderen en jongeren bedreven criminaliteit, waarmee kwetsbare en kapotgemaakte mensen zijn gecreeerd en de gevolgen daarvan.

Deetman is een politicus, geen loodgieter.
De KNR en de Bisschopsconferentie hebben hun belangen.
Net als bereid gevonden hotemetoten die belangen hebben.
In de politiek, in kerkelijke hierarchie noch in de wetenschap wordt je een hotemetoot alleen maar omdat je goed bent in je werk.

Wat is de waarheid over mijn leven en dat wat mijn kinderen onstolen werd waard op een marktplein bij loodgieters en lekkende daken?
Hoe dik kan een plaat beton voor de hersens van een bisschop zijn?

Toch is juist die opmerking van Deetman van belang. Het gebrek aan kennis maar vooral aan integriteit in de procedures, het gebrek aan respect, deed mij stoppen met mijn klachten bij Hulp en Recht.

Maar is dat niet ook mede de reden waarom zoveel van de slachtoffers kozen dan maar zwijgende overlever te worden?

Hoe stom zijn we dan wanneer we oproepen tot geen medewerking te geven aan die Commissie? Maken we onszelf dan niet tot slachtoffers in plaats van de betonrot het probleem van de bisschop te laten?

Open informatie dus maar. Ik maak zelf wel uit waarin ik inclusief mijn ervaringswijs geworden scheve oog, wens te geloven, waar mijn kinderen in kúnnen geloven, óók op het marktplein.

En wie daar bezwaar tgeen heeft, is járen te laat: de mammoedt van wie ik dat idiote idee erfde, is al jaren dood!



----- Original Message -----
From:
Onderzoek Kerk
To: aan mij
Sent: Wednesday, May 19, 2010 9:36 PM


Ontvangstbevestiging

Geachte mevrouw

Graag bedank ik u voor uw e-mails. Zoals u wellicht via de media vernam, verzochten de Nederlandse Bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen mij een vooronderzoek naar vermeende praktijken van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk te doen.

Inmiddels heb ik mijn vooronderzoek afgerond. Mijn bevindingen heb ik neergelegd in een advies aan de Nederlandse Bisschoppenconferentie en de Konferentie Nederlandse Religieuzen. In mijn advies pleit ik voor een breed wetenschappelijk onderzoek dat licht gaat werpen op de aard, omvang en omstandigheden van seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk van Nederland.

Het onderzoek zou ook de hulpverlening aan slachtoffers moeten bevorderen en maatregelen aandragen om herhaling van seksueel misbruik tegen te gaan.

Op 11 mei 2010 hebben de bisschoppen en de KNR laten weten in te stemmen met de door mij voorgestelde onderzoeksopzet en met de beoogde samenstelling van de onderzoekscommissie. Desgevraagd heb ik mij bereid verklaard de commissie voor te zitten.

Binnenkort start de commissie met de organisatorische en logistieke voorbereiding van haar werkzaamheden. In de beginfase van het onderzoek zal voorrang worden gegeven aan advisering over de hulpverlening aan slachtoffers. Naar verwachting zal het onderzoek binnen uiterlijk anderhalf jaar afgerond zijn.

Op http://www.onderzoekrk.nl/ zijn mijn advies, persberichten en de cv's van de commissieleden te vinden. Nieuwe ontwikkelingen met betrekking tot het onderzoek zullen op deze website te volgen zijn.

Voor eventuele verdere correspondentie kunt u nog steeds gebruik maken van het e-mail-adres onderzoekrk@gmail.com. Zodra de commissie over een eigen postadres beschikt, zal dit op de website vermeld worden.

Ten slotte wil ik u bedanken voor het feit dat u de moeite heeft genomen uw bericht ter kennis van de commissie te brengen. De ervaringen van betrokkenen vormen een onmisbare bijdrage aan het werk van de commissie. In dat verband hecht ik er aan te benadrukken dat de door u verstrekte informatie vertrouwelijk wordt behandeld.

Met vriendelijke groet,

drs. W.J. Deetman
Onderzoekscommissie Seksueel Misbruik R-K Kerk (voorzitter)

Geen opmerkingen: