zondag, juni 12, 2011

Good Shepherd Sisters at the UN. Kopvellen.


Goede Herder bij de VN
Prachtige meid,mooi bekkie, goede ogen. Ze gelooft erin. Leuk brilletje ook trouwens.

En dat rare woord wat een man mij een paar jaar geleden gaf, toevertrouwde waarschijnlijk: plaats vervangende schaamte. Bepaald geen cadeautje, het deed me jarenlang een idioot voelen, ondanks al mijn pogen, had ik geen flauw idee wat dat in hemelsnaam zou kunnen zijn. Wat heeft iemand in godsnaam als hij zegt dat ie plaatsvervangende schaamte heeft? En is dat dan zijn voorrecht of kan een zij dat ook hebben????
Braaf en veelvuldig proberen te proeven wat dat dan in vredesnaam is leverde veel antwoorden op, iedere keer, nope, volgens mij niet waar hij het over had, niet dat antwoord.

Kon een Ierse jezuit dat proeven nog in stand houden, een Belgisch kopvel verpestte dat, zeer hartgrondig. Overdadig veel, vooral er de pest in, ruim je eigen braaksel maar op; nog steeds geen antwoord.

Een worstelende vrouw, gewoon zo'n normale met een kind, stel zussen, aanwezige pa en ma, ontroerend in uitspreken, loyaliteitsbesluitenloosheid tegenover die mishandelende moeder en antwoord van vader waardoor rusthuizen werden uitgevonden, deed me afvragen of dát dat rare woord dan zou zijn en besluiten woordcadeaudoende heer een blinde idioot te vinden. Prachtig naturlijk, maar nog steeds het antwoord niet.

Mijn nonnen hadden gelijk! Alweer. "Als jij niet uitkijkt, eindig je in De Goede Herder" M'n oren toeteren er nog steeds van. Maar maf genoeg hoorde daar de vervolmakende zin ...dat zal je leren of iets in die geest niet bij. Kennelijk een voor iedereen overbodige disciplinerende mededeling,zoals jaren daarvoor het openbaar Jezusgebed dat was.

Knap stom van ze, want ze hadden gelijk, alweer.
Het zou wel 's kunnen dat ik inderdaad om te snappen wat die man bedoelde inderdaad naar die Goede Herder moest en het dat is wat mooi-bekkie-prachtige-meid bij mij organiseert.

Als dat zo is, is het een Elie Wiesel woord.



(toegevoegd 14/6)













Geen opmerkingen: