vrijdag, juni 24, 2011

Communicerende vaten klinken het hardst: van het concert der levens krijgt iedereen het program

Personal Bill of RightsI have the right to freedom of speech
I have the right to be heard
I have the right to be respected
I have the right to accept and own my own power
I have the right to not disclose unless I am comfortable
I have the right to feel my emotions
I have the right to say no
I have the right to challenge the status quoI have the right to ask questions
I have the right to be me
I have the right to own my own ideas
I have the right to my values and beliefs
I have the right to laugh


Dr. Alicia A. Dunlop, Toronto

25 opmerkingen:

annemie zei

donderdag 24 juni 2010 18:56:00 GMT+02:00
schreef annemie:

Hallo Crispina,
dank voor je antwoord hierbeneden.
Je hebt inmiddels wel vernomen dat wij een belangenvereniging hebben opgericht voor in het verleden getroffenen met doelen die in lijn liggen met de doelen van het SNAP, waar ook een relatie mee opgebouwd is. Ik zou graag eens met je in contact willen komen, ik denk dat we samen het proces van naar buiten komen voor mensen met de ervaringen die hen belasten, kunnen bevorderen. Zoals de vertegenwoordigster van de Ieren in de raad van Europa zo helder wist over te brengen. dank voor die link!

mijn mailadres*: apuntknibbegeenspatie** apestaartjegeenspatietocfepuntnl

* vervangen door crispina ter voorkoming van gezeur met geautomatiseerde emailzoekers
**vervangen letters door leestekens en spatie-instructie

donderdag 24 juni 2010 20:10:00 GMT+02:00

crispina zei

donderdag 24 juni 2010 20:13:00 GMT+02:00

Hoi Annemie,

Graag gedaan!

Je hebt gelijk, ik kan maar beter even een tooltje aan dit weblog toevoegen zodat we wat overzichtelijker en in alle openheid met elkaar kunnen communiceren.
Wordt hopelijk vanavond nog aan gewerkt, dame :-)

(Hoop dat het lukt want ben technisch nog steeds een sufferd).

crispina zei

crispina zei... donderdag 24 juni 2010 20:50:00 GMT+02:00

vooralsnog lijkt me dat dit dus een praktische oplossing.

crispina zei

http://crisipina.blogspot.com/2010/06/belgie-snap-statements-public-suicide.html

luc kusters zei

luc kusters zei vrijdag 6 augustus 2010 09:54:00 GMT+02:00

http://crisipina.blogspot.com/2010/08/eugenius-van-dongen-fraters-van-tilburg.html

Hoi crispina. Ik Goirle pakken wij het anders aan. Er vormt zich een groepje vanuit de gemeenschap. Er wordt contact gezocht met de media, burgers, raad, burgemeester, hulpverleners etc etc om dan gezamelijk te inventariseren wat er in de laatste twee generaties allemaal gebeurd is. Dus niks buiten het dorp in de een of andere commissie of zo. Vandaar dat er op zondag 19 september a.s. een "interactieve" lezing is in Jan van Besouw te Goirle. Alles over het misbruik in Goirle. Er zijn 200 zitplaatsen in de kapel.(ja,ja DE kapel!!!)
groeten luc kusters

(door mij, Crispina, hierheen verplaatst)

crispina zei

Ha Luc,

Het spijt me, ik heb je nog niet beantwoord op wat je vertelde.
Dat is of was niet omdat ik dat niet wilde, maar omdat ik dat niet kon.
Nog steeds niet overigens.
Mijn woede, mijn walging te intens. en mijn ontzetting!
Net als mijn ervaringen deze week.
Een man van 86 en een jonge
vent, Remco.
Ik kwam deze week nog een stel mannen tegen.
En berichtgeving w.o. die van jou en reacties in dat Brabants Dagblad.
Naast woede en walging zoveel meer.
Zelfs blijdschap (?) minstens zo intens. Maar vooral keuzes.En trots! Weten.

Tot dat bericht over die teruggave van die medaille kon ik voldoende uit de voeten met woorden die ik kreeg van Antjie Krog, dacht ik.
Ik vergiste me.

Dan dus voor nu alleen maar even deze woorden voor jou.
Ik wil die, mijn, intensiteit niet verkwanselen.

Niet om te communiceren, wat ik zeker graag wil, maar niet nu, niet over deze situatie in ieder geval, zeker omdat ik erg geinteresseerd ben in wat jullie gaan doen en hoe dat dan is.
Maar nu zou het ultieme misbruik betekenen.

En of je de woorden die misschien wel daarbij horen nog eens krijgt, dat weet ik nog niet.
Voor nu heb ik slechts deze voor je.
En mijn zeer hartgrondige wens dat dit allemaal ook voor jou een waardevolle ervaringen moge zijn die de prijs die je betaalde doet verbleken.

Luc Kusters zei

Luc schreef: op http://crisipina.blogspot.com/2010/08/eugenius-van-dongen-fraters-van-tilburg.html

donderdag 19 augustus 2010 22:32:00 GMT+02:00

Hoi Crispina.
Gewoon een vraag, gewoon is nooit gewoonte. DE vraag aan jou: wil je op zondag 19 september 2010 in Goirle spreken?
www.luckusters.nl


En ik, Crispina, verplaatste dat voor de overzichtelijkheid hierheen.

crispina zei

(grinnik) Had je een flinke pestbui ofzo en dacht je kom, laat ik die eens een vreselijke vraag in d'r maag splitsen, Luc?

Wacht maar, jij!!:-) :-)
Het antwoord krijg je wel, maar ik zoek even naar een redelijk acceptabele formulering van het meer dan hartgrondige nee!

Want dat Nee! weten was niet zo heel erg moeilijk, eigenlijk zeer hartgrondige oude gewoonte.
Het afdanken van die oude gewoonte maar nog steeds heel hartgronig nee! zeggen, vereiste wat meer denkwerk. Dank je wel voor je vraag dus.

En nog heel veel meer bedankt voor het mij hebben laten realiseren dat ik ongeacht welk gedachtenspinsel dan ook ik die dag zeker niet kan maar een ander feest heb met absolute prioriteit: Dochterdag!

Samenwerken doen we dus al, en bevalt me prima want vind ik buitengewoon zinnig :-) Het is alleen even zoeken naar goede vormen, kennelijk. Ik zal vanmiddag/vanavond daarom een paar van mijn verdere overwegingen voor dat NEE! proberen begrijpelijk te formuleren. Misschien heb jij aan iets daarvan op welke manier dan ook dan weer wat aan. De moeite meer dan waard, dus!

Nogmaals, in ieder geval bedankt voor je vraag. (mocht je zin hebben om te zeggen wat de reden daarvan is, ik ben benieuwd want was knap verbaasd, dus graag).

De rest mijnerzijds later dus.

crispina zei

Je schreef:

In Goirle pakken wij het anders aan. Er vormt zich een groepje vanuit de gemeenschap. Er wordt contact gezocht met de media, burgers, raad, burgemeester, hulpverleners etc etc om dan gezamelijk te inventariseren wat er in de laatste twee generaties allemaal gebeurd is. Dus niks buiten het dorp in de een of andere commissie of zo.

Ik zie het je op vele plaatsen schrijven, en het klinkt enthousiast.
Voor zo ver ik het verhaal ken/snap (dat is dus knap gebrekkig en hartstikke onvolledig! dus sorry als ik uit mijn nek klets - ) heeft (ook, net als elders) die (dorps)gemeenschap (minstens) 2 generaties, zo'n jaartje of 35, toegestaan dat "hun" kinderen misbruikt werden.

Ik ben blij dat ik mijn besluit al had genomen, Luc. Ik had -daarom gelukkig pas erna - een onverwacht telefonisch gesprek met iemand van Hulp en Recht.
En ik was ontzet. De situatie was heel wat ernstiger dan zelfs ik had verwacht dat die zou zijn. Maar wat voor mij daarbij erg belangrijk was was het mij kunnen realiseren dat de strijd de strijd om de erkenning van (een deel van) het kindermisbruik binnen de rkk is, dankzij een onwaarschijnlijk kleine groep mensen gebieden al gewonnen.
Er is - in dit deel - van de wereld geen zinnig denkend mens meer die niet kan weten hoe dringend het is kinderen te beschermen binnen de kerk(en).
Maar het moeilijkste zijn de volgende vragen: en toen?

En dan kan ik dus nu hard gaan zitten werken aan een prachtig verhaal. Maar dat slaat volgens mij nergens op. Want uiteindelijk gaat het, wat mij betreft maar om 4 woorden geloof ik verbonden aan al dat geweld en misbruik, die ook in jouw enthousiaste mededeling zitten: herkennen -erkennen - beschuldigen- ontschuldigen. Eigenlijk om 5
Maar ik zou toch harstikke gek zijn met mijn geweldservaringen, waar voor ik heel hartgrondig niet koos en op grond waarvan ik dan het predicaat "slachtoffer" heb, of - nog erger över - lever, wanneer ik die 4 begrippen alleen reserveerde voor (alweer) anderen ? Het geweld en het misbruik, waarvan het sexuele slechts een onderdeel binnen een heel systeem was, onteigende mij. Onteigening was en is de kern ervan, denk ik. Precies 1 hand vol. Ik heb 2 handen, past precies.
En dat "In Goirle pakken wij het anders aan, maar niks buiten het dorp...." klinkt mij teveel naar Rommeldam, als U begrijpt wat ik bedoel. En naar de uithangborden vergissing van Kierkegaard. Ik ken de gevolgen van onteigening meer dan voldoende Vandaar mijn zo hartgrondige nee, of ik spreker wil zijn in Goirle. Maar mijn minstens zo hartgrondige ja op de wil tot zoeken wat samenwerking wél in zou kunnen houden. En ik ben dan ook erg benieuwd waarom jij schrijft "wij" en "een groepje dat zich vormt vanuit de gemeenschap." Heb ik het weer 's helemaal verkeerd begrepen als ik dacht jij een van die Bleijerheide jongens was???

Tot zo ver voor nu maar even.

Toevoeging:
Want eigenlijk, Luc, realiseer ik me, ken ik gewoon teveel óók onnodige doden om met die borden - in wat voor dorp dan ook - genoegen te nemen!

Want tot mijn verbazing las ik in mijn dagboeken hoe ik als snotneus ooit niet alleen kavuivels maar ook Anton van Duinkerken las. Zo, da's dan ook weer opgelost. :-)
Zie je wel dat het werkt? ;-)
Hopelijk staat er ergens iets waar jij weer verder mee kan.

luc kusters zei

Hoi Crispina,
Ja, ik ben een van de Bleijerheide jongens. Vanaf mijn negende tot mijn zestiende daar geweest. Gevormd en misvormd. Ken dus de mufruikende broeders.Getraind om mijn hersenen te gebruiken en mijn lijfje te laten misbruiken. De "interactieve" lezing is NIET alleen door mij. Ik ben de initiator. Met en via Remco is er beweging in het dorp gekomen. Eerst moet alles maar eens opengaan, het zwijgen, het zien en toch nog zwijgen, het weten en dan ook nog zwijgen. Als gemeenschap dus. Twee generaties, inderdaad Crispina. ( Zoiets als de Slaventijd, Sebrenica, onze persoonsgegevens in 1940, de Cadetten in Breda enz.) De reden waarom ik je gevraagd heb is gewoon: Omdat, zoals ik het ervaar, jij iets wezenlijks te vertellen hebt!
Vanuit je wezen. En ik hou van pure mensen.
In Goirle gaat het om zwijgenden en sprekenden.
Die spreken:
Herkennen= frater Eugenius van Dongen.
Erkennen = hij heeft een verklaring ondertekend.
Beschuldigen = via de advocaat een procedure starten.
Bestraffen= aan justitie, tweede kamer, hoe gaan WIJ allen ermee om!
Verzoening= is iets tussen Eugenius en zijn slachtoffers. Inderdaad met een s.
Zij die zwijgen, die horen wij dus niet.
Goirle heeft er in ieder geval na de 19e september weet van en.....kan er mee verder om de jeugd van deze misdaden te vrijwaren.
Een fijne dochterdag!
groeten, hopelijk tot ziens een keer. luc Kusters
En nu moet ik het verdomme proberen te verzenden.haha

crispina zei

Bedankt Luc, dat je schreef dat je van pure mensen houd, behalve dat die blos me wel aardig staat :-), los je daarmee ook (alweer) een lastig probleem voor me op. Ik heb nu allerlei prachtige formulering geprobeerd, maar het werkt niet...en ik concludeer dus dat ik het van jou op zijn houtje touwtjes mag zeggen, tact is nu eenmaal niet mijn sterke kant...

je gaat me toch in vredesnaam niet wijsmaken dat we er in dit land , in Goirle, een burgemeester op na houden die zo getikt is dat zij (of hij) meedoet aan een dergelijke bijeenkomst van Mea Culpa??

Luc, laten we dan in godsnaam de kerken opengooien, de klokken gaan luiden en bidmarathons gaan organiseren!!!
Desnoods in het oranje met ijsbekers met rood wit blauwe vlaggetjes op ons kop!

crispina zei

Oh enne nee!! dit is absoluut géén ontkenning van de destructie die Remco en zijn familie en anderen in Goirle is aangedaan door het geweld van die frater (of de omgeving die zweeg). Van niemand in Goirle, niet in Bleijerheide of waar dan ook!!

Maar wanneer je hier toch zelf even 2 tellen serieus over nadenkt, zie je toch zelf ook sterretjes?
(en word je, wanneer dit werkelijk zo zou zijn, toch nog razend ook? Je zou toch verdikkie hartstikke gek zijn wanneer je je op die manier je vrijheid en je recht op woede én solidariteit laat ontnemen!!! Kom nou toch effe, en neem jezelf, inclusief je woede - en zeker die van Remco en anderen in dat Goirle! - aub serieus).

En wil je mij ook 's duidelijk maken sinds wanneer of ter ere waarvan die overste van Eugenius van Dongen (en mogelijk anderen) niet alleen tegen die van Dongen kan zeggen: jij hebt niets te willen, maar dat notabene ook nog eens tegen jullie kan zeggen?

crispina zei

Vanaf een afstandje een hele goede dag in Goirle gewenst,Luc

Ik hoop heel hartgrondig dat we erens een uitgebreid verslag van je zullen vinden, het is voor ons allemaal belangrijk dus.... bedelbedelbedel ;-) :-)

Maar vooral: moge het heel waardevol voor je zijn (net als voor Remco, zijn familie en anderen natuurlijk)

Anoniem zei

Hoi Crispina en anderen, ja Goirle het zwijgende dorp. 1000 flyers, in de "visvijver" van Eugenius van Dongen, op de lokale radio, de hele week op de lokale t.v.,20 minuten per keer,iedere dag, in de Leybode, twee artikelen in het Goirles Belang van de redactie, de weken tevoren, artikelen in het Brabants Dagblad. Ja Goirle met de lopende "zaadfrater" (nieuwe verhalen ).....het ZWIJGENDE dorp. Beekman en Beekman, maar dan in de zwijgende trieste misbruikvorm. Komende zaterdag kunnen zij toeschouwer zijn bij een theaterstuk: Het Heilige Water.Dat ligt meer in de aard van Goirle; toeschouwer. Ja Crispina, hoe was het. Wel, de lezing was duidelijk, concreet, indrukwekkend in de kapel. Het was goed om te doen voor ons.Buiten de aanwezige pers waren ongeveer 2500 aanwezigen. Sorry in heb mij vertypt, 25 aanwezigen dus. Dus getalsmatig ... Zij die zwijgen die zwijgen en die spreken die spreken. Groeten uit Goirle het zwijgende dorp. Bedankt voor je steunende woorden. p.s. Er zijn nieuwe feiten, meldingen over Eugenius waar wij mee verder gaan.

crispina zei

Fijn dat het jullie goed deed, Luc. Ik hoop dat het dat ook voor Remco's familie/gezin was.

Bedoel je met je verschrijving nu dat je 25 mensen niet veel vond??

Het lijkt mij voor zo'n pijnlijke confrontatie - in het openbaar -
binnen de eigen gemeenschap, en dan ook nog eens met een tientje entree en dat weer, terwijl er al weken vooraf door mensen in hun eigen cirkeltjes over gepraat kon worden een verbazingwekkend hoge opkomst eigenlijk.
Denkend aan Sonneveld had ik niet voor meer dan een mens of 8 bitterballen in de pan gegooid Maar uh..tjaa..

En dus zeker wanneer jij of iemand van jullie het op kan brengen dan ook zeker de moeite waard voor iedereen om nog eens wat meer te laten horen. 't is in nederland volgens mij hartstikke nieuw tenslotte wat jullie hebben gedaan/ aan het doen zijn, dus...ben benieuwd, wie weet wat mensen elders weer met jullie ervaringen kunnen?
Zeker wanneer je zegt dat er nog meer verhalen boven kwamen.

Heb je je eigen lezing en staat die ergens?
En de reactie van de Congregatie?

crispina zei

----- Original Message -----
From: crispina
To: privé
Cc: privé
Sent: Tuesday, October 12, 2010 6:06 PM
Subject: op naar het volgende probleem dus


Hoi privé

Sorry privé, ha jij daar, maar dit doe ik dus niet.
Zoals ik je liet weten wil ik niet met iemand met wie ik net contact heb - wie dan ook - via een internet mede bevolkt door een overdosis idioten 1 op 1 contact. En al helemaal niet over een derde persoon.
Ik heb geen flauw idee wie jij bent, voorlopig heb je duidelijk veel behoefte aan je anonimiteit, wat ik prima vind natuurlijk - zelfs heel verstandig - zoals jij slechts via mijn je opgegeven weblogs een idee kunt hebben wie ik ben.
Zowel jij als ik kunnen dus het mannetje van de maan op vakantie op het puntje van Vuurland zijn.... heel simpel.

Ik wil mijn informatie met je delen, maar dan in alle openheid.
Juist omdat het over personen gaat, en niet valt te overzien waar e.e.a. toe kan leiden mbt. personen, heeft dus ook iedereen het recht openlijk te weten wat/waar de bron van info is. Misschien ben ik wel wat simplistisch, maar dat is dan maar zo. liever iemand woedend over wat ik zeg dan geleuter en beschadigingen.

T is duidelijk geweest over zijn grenzen. Prima. Dan houd dat op. En betekent dat dus de noodzaak van een andere weg.
Daarvoor kunnen we indien je dat nog wenst mijn weblog gebruiken. Kies maar. Maar van die regels die ik mijzelf op heb gelegd wil ik niet afwijken. Wanneer dat een belemmering voor je is, spijt me dat. Maar dan staan je nog vele andere mogelijkheden open, neem ik aan.
Bel die mannen op, ga op de stoep zitten en krijs net zo lang tot je hebt wat je hebben wilt of wat dan ook, of zo ? En dit bedoel ik dus absoluut niet vervelend of zo. Maar 't hoort - in ieder geval voor mij - gewoon bij de noodzaak, die we allemaal hebben in het vinden van onze (vrije) keuzes. Over toen maar ook over nu, en dus ook grenzen. En mijn keuzes ook over hoe ik met info die ik - bovendien op integere wijze - kreeg maak ik nu eenmaal heel erg graag zelf ;-)

Ik merk het wel weer.

luc kusters zei

Hoi, jij daar. Beste Crispina. Jaren geleden heb ik geleerd en dat vond ik best in het begin moeilijk: het maakt mij niet uit wat je doet, hoe jij het allemaal doet, wat je verdient, hoe je heet etc etc. Het gaat erom of je voor jezelf gaat en 's morgens bij het ontwaken kunt zeggen: yes! Veel yes toegewenst,aan jou, aan allen.. ook aan mijzelf.....groeten luc kusters, ik zet mijn naam er maar bij want ik zal wel weer iets fout met de computer doen. Ga van de winter toch maar eens een dummiecursus doen. (als ik tenminste snap wat dat is) Groeten, ik hier.

crispina zei

Hoi Luc, dringend verzoek over die cursus. Kun je die aub hier ergens in de buurt gaan doen?
Kunnen we daarna samen de kroeg in.
Lijkt me hartsikke leuk ;-)
(bedankt, joh. Kon het wel even gebruiken ;-) )

crispina zei

YES!!

crispina zei

From: crispina
To: privé
Cc: privé
Subject: En het laatste probleem opgelost!

Dag ..

Helaas is één van de gevolgen van jeugdmisbruik het niet hebben geleerd om te gaan met grenzen. Dat is afschuwelijk. Dat spijt mj dan ook bijzonder voor je.

Misbruik, welke dan ook en door wie dan ook gepleegd is vreselijk
Slachtoffer/overlever strijd gaat niet over miljarden tenslotte. Maar over mensen die heel veel zijn kwijtgeraakt. Maar dat probleem kan ik niet voor een ander oplossen. Ik kan het mij realiseren, meer niet. En het vreselijk vinden, maar meer dan dat...? Ook daaraan zit een grens.

Wat we elkaar wel te bieden hebben is het dat je realiseren en dat tegen elkaar zeggen. En eigen keuzes (blijven) maken. Ik heb je voldoende duidelijk gemaakt - en dat praktisch ook mogelijk gemaakt - met jou geen privé contacten te willen hebben.

Jij en ik verschillen dus van mening. En gezien je reacties is verder contact met jou daarmee dus over, afgelopen en uit dus. en geldt dat ook voor de mogelijkheden welke ik je aanbood via mijn weblog.

Zodat hierover geen misverstand kan zijn zal ik je dit ook even via mijn weblog en via de .... laten weten, of waar dat verder nodig is of zal worden. En wanneer ik dat nodig acht ook via Justitie. Zoals je hebt kunnen zien ben je de eerste en de enige niet. Ook dat is nu eenmaal onderdeel van slachtofferstrijd tegen misbruik. Helaas. En vind ik het noodzakelijk maar ook erg vervelend hierover ook T nog even lastig te vallen, hoewel ook hij andere keuzes maakte, dus vind ik dat vervelend.

Maar verantwoordelijkheid, integriteit, openheid en duidelijkheid horen nu eenmaal bij het noodzakelijke stoppen van (jeugd)misbruik en de gevolgen ervan. Net als het leren omgaan met die noodzakelijke grenzen tov een ander.

Ik wens je het allerbeste bij datgene wat je wilt, zoekt en nodig hebt, wat het dan ook maar moge zijn. En wil je daarbij nog even uitdrukkelijk wijzen op de commissie Deetman en de commissie Samson.

Mocht je dat wensen heb je natuurlijk mijn toestemming om dit overzicht van de emails die ik daarvoor even maakte te gebruiken. Het zijn immers geen privé emails.

Dag ... Ik wens je nogmaals het allerbeste toe. En bedankt dat je ons weer even liet zien dat slachtoffers en overlevers van ernstig (jeugd) misbruik nu eenmaal ook al geen leuke nikkertjes met van die schattige blote buikjes zijn.

Dag.

Het spijt mij, T. Maar dat zul je wel door hebben neem ik aan. Hartelijke groet



----- Original Message -----

Burgerbelangen zei

Van: Aktiegroep Burgerbelangen [mailto:denktank@xs4all.nl]
Verzonden: zondag 5 december 2010 21:22
Aan: Aartsbisschop van Mechelen-Brussel Mgr. André-Joseph Léonard; Aartsbisschop van Utrecht Mgr. Willem Jacobus Eijk; Emeritus-Aartsbisschop Adrianus Johannes Simonis Marienkroon te Nieuwkuik (simonis@marienkroon.nl); Bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden, mgr. G. de Korte; Bisschop van het bisdom Haarlem – Amsterdam, mgr. J. Punt; Bisschop van het Bisdom ’s-Hertogenbosch, mgr. A. Hurkmans; Bisschop van het Bisdom Roermond, mgr. F. Wierts; Bisschop van het Bisdom Rotterdam, mgr. A. van Luyn; Bisschop van het Bisdom Breda, mgr. H. van den Hende; Bisschop van het Bisdom Antwerpen, mgr. Johan Bonny

CC: Minister van Veiligheid en Justitie drs. Ivo Opstelten; Minister van Justitie, mr. Stefaan de Clerck; Prof. dr. Peter Andriaenssens Kinder- en Jeugdspychiater Kliniekhoofd Raadpleging Alg. Kinderpsychiatrie KU-Leuven; Prof. dr. P.J.A. (Peter) Nissen Faculteit Theologie- en Religiewetenschappen Radboud Universiteit Nijmegen; Nederlandse Bisschoppen Conferentie t.a.v. Hoofd Pers & Communicatie, drs. B. Elbertse; Hoofdredacteur Belgisch weekblad Kerk en Leven, Bert Claerhout; Redactie Katholiek Nieuwsblad (redactie@katholieknieuwsblad.nl); Redactie Kerk & Samenleving Dagblad Trouw; Redactie Kerk & Samenleving Nederlands Dagblad; Redactie Kerk & Samenleving Reformatorisch Dagblad; Voorzitter Vaste Commissie Veiligheid en Justitie mr. Raymond de Roon; Ondervoorziter Vaste Commissie Veiligheid en Justitie PvdA-Tweede Kamerlid Roos Vermeij; Senior chef ANP-Nieuws, Patrick Selbach
Onderwerp: Slachtoffers misbruik willen onderzoek Kamer

Urgentie: Hoog

Hoogwaardige Excellenties

Hierbij vestigt ondergetekende Uw indringende aandacht op de NOS-berichtgeving vandaag zondag 05 december 2010 inzake bovenvermeld onderwerp (Zie attachment)

Ook deze ontwikkeling nauwgezet volgend

Tom Dinnesen

woordvoerder van de
Aktiegroep Burgerbelangen

Tel 087 87 55 388

GSM 06 24 29 29 14

E-mail denktank@xs4all.nl

Burgerbelangen zei

Een groep slachtoffers van seksueel misbruik in de katholieke kerk vindt dat het onderzoek ernaar moet worden overgenomen door de Tweede Kamer. De groep heeft geen vertrouwen in het onderzoek van de commissie-Deetman.
Slachtoffers van seksueel misbruik op de internaten Don Rua (Salesianen), Eikenburg (Broeders van Liefde) en het Canisius College (Jezuïeten) doen samen een beroep op de politiek. Ze hopen dat andere slachtoffers zich bij hen aansluiten. Dat kan individueel of in groepsverband.
Aanmeldingen
Afgelopen vrijdag sloten zich al de organisaties Survivors Voice Europe en de Stichting Mannenhulpverlening na seksueel misbruik bij hen aan. Deze laatste stichting vertegenwoordigt alleen al zo’n 500 slachtoffers van seksueel misbruik. Ongeveer honderd van hen zouden door katholieke geestelijken zijn misbruikt.
De groep heeft geen vertrouwen in de commissie-Deetman, omdat Deetman door de bisschoppen is benoemd en omdat hij zelf een belijdend christen is.
Ook zijn de slachtoffers sceptisch over de openheid van de katholieke kerk. Ze geloven niet dat het Deetman lukt om de openbaarheid te verschaffen die de kerk volgens hen al jarenlang succesvol vermijdt.
Maar er zijn nog meer redenen. Zo denkt de groep slachtoffers dat Marit Monteiro van de commissie geen onafhankelijke blik kan hebben, omdat ze tijdens haar eerdere onderzoek naar kloosterorden misschien signalen van misbruik opzettelijk over het hoofd zou hebben gezien.
Ook zeggen ze dat bisdommen en kloosterorden het onderzoek gebruiken als een argument om zich achter te verschuilen. Gesprekken op initiatief van slachtoffers over bijvoorbeeld schadevergoedingen worden volgens de slachtoffers daarom afgehouden.
Onder ede
De groep slachtoffers wordt door Marc Klabbers vertegenwoordigd. Hij zegt dat de waarheid alleen aan het licht kan komen als mensen onder ede gehoord worden. België is zijn voorbeeld.
Na de commissie-Adriaansens is daar nu een bijzondere Kamercommissie ingesteld die het seksueel misbruik door katholieke geestelijken gaat onder-zoeken.

crispina zei

Dank je wel.

crispina zei

hoewel ik er een aantal blogs eerder al een reactie op gaf, nog maar even een reactie dan. Ik zei immers ook dat dat wie dan ook via het internet kan communiceren wanneer zij of hij dat wil...

Zoals ik al schreef vind ik het een paar dagen voor het uitkomen van Deetmans tussenrapportage gaan stampen om een parlementair
onderzoek media geile minachting.

Maar, helaas, ik erken die wel als de realiteit van slachtoffers.
Want - nog even afgezien van andere overwegingen - en wat een volksvertegenwoordiger waarschijnlijk niet zal zeggen, wanneer je met veel tamtam om een parlementair onderzoek vraagt omdat

"De groep heeft geen vertrouwen in de commissie-Deetman, omdat Deetman door de bisschoppen is benoemd en omdat hij zelf een belijdend christen is."

ben je óf hartstikke gek,
óf je vraagt om een verkeerd onderzoek, en hadden deze (jeugd)slachtoffergroepen om een onderzoek naar hun kennelijk beroerde (rk) onderwijs moeten vragen. Hoewel art.1 van de grondwet natuurlijk voor de meeste van hen hen wél van na die tijd is.

Vriendelijke groet en ook jou je datgene toegewenst wat jij nodig hebt voor de volgende stappen mét die Deetmanrapportage.

crispina zei

Raadpleeg bij gezondheidsklachten een arts.