zondag, mei 29, 2011

Cor Schilder sexueel misbruiker-fraudeur-leugenaar-voormalig bisschop Mill Hill Ngongo Kenia

Vaticaan 'te traag' na beschuldiging Nederlandse bisschop Kenia
radio nederland wereldomroep*
25 mei 2011
door Robert Chesal

Een Nederlandse bisschop mocht twee jaar op zijn post in Kenia blijven zitten terwijl het Vaticaan wist dat hij een minderjarige jongen seksueel had misbruikt. Dit blijkt uit nieuwe verklaringen van betrokkenen.

In 2009 ging bisschop Cor S. met vervroegd pensioen. Officieel werd gezegd dat het vanwege zijn gezondheid was, maar eerder dit jaar werd bekend dat hij in werkelijkheid wordt beschuldigd van verkrachting. Het hoofd van zijn Mill Hills congregatie heeft nu laten weten dat Rome destijds sneller had kunnen handelen.
'Hij gaf me koffie, liet me mijn kamer zien en zat onmiddelijk aan me', zegt slachtoffer Michael Ole Uka in een beschrijving van zijn eerste ontmoeting met S.. De nu 32-jarige Keniaan heeft zijn beschuldigingen begin deze week voor het eerst publiekelijk geuit. Dat deed hij in een tv documentaire van het Ierse televisie network RTE.


In dezelfde documentaire kwam ook het internationale hoofd van de Mill Hill congregatie, Anthony Chantry aan het woord. De Wereldomroep heeft van RTE de beschikking gekregen over ruw interviewmateriaal van beide mannen, dat grotendeels nog niet is uitgezonden.


Alle priesters doen dit

Uka zegt dat zijn leven in puin ligt, 'terwijl de bisschop van zijn pensioen in Europa geniet'. Hij zegt dat het misbruik door S. begon toen hij 14 was. Daarnaast beschuldigt Uka tenminste één ander geestelijke van Mill Hill van verkrachting. Deze geestelijke, een Ier die 'Gerry' heet, is vanwege het misbruik uit het ambt gezet.


Het misbruik door S. zou zijn begonnen begin jaren 90. Toen was S. nog priester in Ngong, Kenia. 'S. vroeg me of ik Gerry had aangeraakt en ik zei ja', vertelt Uka. 'Daarna vertelde hij me ook hem aan te raken en hetzelfde te doen wat ik bij Gerry deed. Ik dacht toen dat alle priesters dit soort dingen deden. Ik wist dat het slecht was.'


Cor S. (69), die nu in een Mill Hill verzorgingshuis in Nederland woont, ontkent de beschuldigingen en heeft geweigerd met de media te spreken. S. mag sinds 2009 niet langer de werkzaamheden van een priester of bisschop uitvoeren. Hij is de eerste Nederlandse bisschop die door het Vaticaan wordt bestraft voor seksueel misbruik van een minderjarige.


Te langzaam



De beschuldigingen tegen S. zijn in Kenia onderzocht door zijn eigen congregatie en in 2007 doorgegeven aan het Vaticaan. Toch bleef de bisschop nog twee jaar op zijn post voordat Rome hem met pensioen stuurde.


De overste van Hill Mill, Anthony Chantry, zegt over het optreden van het Vaticaan: 'Persoonlijk moet ik zeggen, uit mijn eigen ervaring, dat het waarschijnlijk te lang heeft geduurd. Uiteindelijk reageren ze wel, maar ze nemen hun tijd.' Chantry vertelde RTE dat hij zich daar aan heeft gestoord en dat hij hoopt dat het Vaticaan de 'processen gaat versnellen.'


Schaamte

Pas later besefte Uka dat er -naar eigen zeggen- spelletjes met hem werden gespeeld. 'Toen ik bij hem overnachtte liet S. me mijn kamer zien. Pas later kreeg ik door dat het zijn kamer was. Ook werd duidelijk dat de priesters elkaar kenden en dat S. wist wat er tussen Gerry en mij voorviel. Het is alsof iemand anders jouw leven bezit. Ik voel grote schaamte', aldus Uka.


Overste Chantry verdedigt het besluit van het Vaticaan om de Keniaanse kerkgangers niet te vertellen wat de echte reden voor het vertrek van S. was. 'Ik veronderstel dat de prioriteit was om hem weg te krijgen uit de diocees en hem ergens onder te brengen waar hij onder toezicht stond en verzorging kreeg.'



Angst voor vergelding

Chantry zegt dat hij de kerkgangers zelf ook niet heeft geinformeerd over het misbruik omdat hij vergelding van het Vaticaan vreesde. 'Ik denk dat mij zou worden gevraagd waarom ik in mijn eentje had besloten de mensen te informeren. Er zijn verhalen verschenen in de lokale kranten, dus een deel van de informatie heeft het publieke domein wel bereikt', aldus Chantry.


Uka zegt dat hij zich alleen voelt staan, nu hij zijn beschuldigingen ook publiekelijk heeft uitgesproken. 'Soms heb ik er spijt van dat ik mijn mond heb open gedaan. Het spijt me niet dat S. is weggestuurd. Maar het is heel zwaar omdat mensen nare dingen tegen me zeggen. Ze vragen me waarom ik heb gesproken.'
Uka zegt ook dat hij vreest dat zijn kinderen ontdekken wat er in zijn verleden speelde en denkt dat hij zonder deze ervaringen een betere vader had kunnen zijn.


Ontmoeting

De Mill Hill congregatie in Kenia heeft volgens Uka een ontmoeting geregeld tussen S. en hem. Daar weigerde S. het misbruik te bevestigen. De zaak is daarna overgedragen aan het Vaticaan.
Uka zegt dat S. kort na die ontmoeting wel contact heeft gezocht en hem een koe heeft aangeboden. Dat is volgens Uka gebruikelijk bij de Masaï als verontschuldiging voor het onrecht dat iemand is aangedaan.


Geen recht

Volgens Anthony Chantry hebben de Mill Hill Missionarissen Michael Ole Uka geholpen door hem psychologische en medische hulp te bieden. Uka zegt dat hij ook financiële hulp heeft ontvangen van de kerkgemeente in Ngong.

Daarover zegt Uka: 'Mill Hill heeft het geprobeerd, maar ik zie geen gerechtigheid. Ik geloof nog steeds en ik bid nog steeds tot God. Maar niet in de kerk.'


(* de vermelding dat deze foto van mij zou zijn is onjuist. Hoewel ik zeker regelmatig slordig ben met bron vermelding, was dat bovendien in dit geval niet het geval, maar een bewuste keuze. Het is ernstig genoeg dat kinderen, ook in Kenia, voor hun recht op en noodzaak tot onderwijs afhankelijk gesteld worden van individuele mensen, Die, zoals hun in enthousiasme tot delen prachtige foto's demonstreren op hun beurt ook werden bedonderd en misbruikt ook werden misbruikt door deze vent.
Wanneer de maker/eigenaar bezwaren heeft tegen mijn besluit reken ik erop dat die mij dat zal laten weten).

Geen opmerkingen: