maandag, mei 30, 2011

Amice

















geen woord!



aartsbisdom nieuws
kennelijk off line,
in ieder geval
onbereikbaar














































Plus een historische uitspraak van het NOS journaal:

"Slachtoffers van seksueel misbruik binnen de katholieke kerk krijgen een schadevergoeding.
Belgische bisschoppen gaan daarmee akkoord".

Is me dat effe mazzel dat die Belgen nederlands spreken en die Commissie daar even tijd had voor Deetman.



Tjeenk Willink is bepaald de eerste de beste niet, maar een man waardoor ik zo'n honderdduizend jaar geleden ontdekte dat er een soort volk bestaat waaraan ander volk briefjes schrijven die beginnen met: Amice. Dat schijnt te helpen.
Dat betekent wanneer zo'n mijnheer zegt: jongens het stinkt, de kans vrij groot is dat het ook stinkt ook!!
Da's het handige van dat soort volk en daar zijn ze voor.

En nu heeft die mijnheer dus gezegd: het stinkt.
Nu heb ik er geen flauw idee of die man katholiek is. En dat interesseert me geen fluit ook. Maar wat me wél interesseert is dat het OM even gaat uitzoeken hoe het eigenlijk zit, of het stinkt en hoe dan.

Wat me bovendien buitengewoon interesseert is het feit dat zo'n mijnheer die aangesproken kan worden met Amice géén uitspraken doet -althans niet in het openbaar en ik wens hem een zeer comfortabeel achterkamertje toe - over wat het dan betekent voor de onderzoekscommissie van die Heer Deetman naar wiens onafhankelijk van die Nederlandse wetgeving een onderzoek dient plaats te vinden.

Wat mij bovendien buitengewoon interesseert is wat vervolgens die RKKN dan doet met het feit dat die mijnheer die uitspraak doet over die heer Deetman.
Nu ben ikbepaald niet de snuggerste, maar wat die mijnheer Tjeenk Willink wél heeft gezegd, behalve jongens het stinkt, uitzoeken die handel, is dat de Heer Deetman, ons door de RKKN én zichzelf voorgeschoteld als, jongens kijk 's, onafhankelijk!!
wel 's volstrekt onafhankelijk zou kunnen zijn.

En daar als RKKN dan vervolgens naar slachtoffers helemaal niets over laten weten is een meer dan grove vorm van minachting! Meck toch hoe sterck, ik aarzel nog even of ik mij een grovere vorm van minachting kan voorstellen, gezien de eigen bevindingen van diezelfde Heer Deetman.

Het gaat hier over duizenden mensen, waarvan ik er één ben, die na jaren en jaren door die RKK en z'n instellingen, als Hulp en Recht, besodemieterd zijn.
Maar het zijn niet alleen directe slachtoffers en hun gezinnen/families, en zeker niet alleen de mensen die slachtoffer werden van seksueel misbruik.

De ramp van het RKK seksueel misbruik gaat niet over een zak die zijn of haar poten niet thuis kon houden.
Maar over zakken die volstrekte schijt konden hebben aan het recht van bestaan van kinderen, de noodzakelijke veiligheid en bescherming die daartoe nodig zijn en een Kerk die, met gebruikmaking van en onder verwijzing naar de hoogste norm, God, dit legitimeerde zelfs mogelijk maakte.

En de volstrekt lege handen die de samenleving hiertegen overstelde.

Of je nu gelovig was of bent of niet. Die bede, of je daar nu wel of geen waarde aan toekent of kende, zat er ieder jaar weer op Prinsjesdag niet voor niks in. En dat plaatje van de koningin hangt niet overal omdat ze niks leukers konden bedenken.
Aan die norm heeft dus ook de grootst mogelijke atheist zich onderworpen, zelfs een republikeinse.

Het seksueel misbruik in de RKK, als in andere kerken, gaat dus iedereen aan.
Zoals dat het alleen over seksueel geweld gaat slechts een politieke keuze is.
Het seksueel misbruik is slechts een onderdeel van geweld tegenover kinderen, hoe je dat aanpakt een keuze van prioriteiten, politieke keuzes. En smoelen! En geld!
Je kunt een samenleving tenslotte niet in één keer in elkaar laten donderen omdat er zoiets bestaat als Het Kind, of een internationaal verdrag.

En dan uitgerekend over de oplosser van een deel van dat ontkennen van het bestaan van kinderen en wat zij nodig hadden en hebben roept de Heer Tjeenk Willink dat hij kennelijk geen boodschap had aan een deel van de Nederlandse wetgeving.

O cynisme, uitgerekend dan ook nog 's over een deel van de wetgeving wat de centen in publieke functies regelt.
Laat het nu toch precies diezelfde centen zijn geweest die zoveel kinderen en hun gebrek aan noodzakelijke veiligheid en bescherming heeft onthouden.
O cynisme, het antwoord van de Heer Deetman is dan: gossie wist ik niet, weet je wat, Amice...als het zo is, dan betaal ik het wel effe terug......., groetjes.

En dan houdt de RKKN en de KNR de mond dicht, laat niets weten.

Daarmee is de vraag van de onderzoekscommissie: hoe was het in godshemelsnaam mogelijk, dus beantwoordt!

Dank U wel, mijnheer Tjeenk Willink!
Ik wens U inderdaad een comfortabel achterkamertje toe.
Met een hele grote deur!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Tjonge jonge, hoeveel jaar ben jij nu al wel niet aan het klagen en zeuren? Je zou eens moeten verwerken ...

crispina zei

Ha agressief spook.
Moest je in het donker al boe roepend een boertje laten en schoten de knijpers toen los?

Het klinkt mij meer als een typisch gevalletje van verwarring van werkwoorden dan als het spook op zoek naar zijn waslijn.

Succes en wapper ze.