zaterdag, december 19, 2009

'I had never even heard of the concept of mental reservation'

Saturday, December 19, 2009
Irish Times
PATSY McGARRY, Religious Affairs Correspondent

Did you ever employ the stratagem of mental reservation in your dealings with media, abuse victims, or statutory authorities while working at the same communications office, then or since then?

No, of course not, and I had never even heard of the concept of mental reservation until I saw it in the report recently.


Zo'n moment dat ik wou dat ik slimmer was...
Maar dit gaat er bij mij niet in.
Erger, en dat is wat ik mij al sinds Thomas Doyles uitleg van mental reservation zit af te vragen of minstens probeer te snappen, is wat dit liegen-dat-op-zijn-rooms- katholieks-geen-liegen-is in (die) (mijn)tehuizen heeft betekent, een dankzij Janus en zijn kreukelzone soms knap wanhopige bezigheid, snap ik het nu wel of niet of zit ik er (weer) naast...

Liegen is een van de instrumenten van macht vs onmacht en (afhankelijke) hulpeloosheid. Flauwe kul om te doen alsof dit slechts rooms katholiek zou zijn. Liegen kan een pervers instrument worden. Letterlijk levensgevaarlijk gebleken.
Wat is, wat betekent de roomskatholieke variatie ervan?

Hoe meer ik er van kan snappen, hoe meer ik mijn ervaringen snap (en vica versa waarschijnlijk?), en mijn antwoorden vind, dank je Father Doyle, dank U Heer Frederico Lombardi, dank jullie al die mannen die iets vertelden over hun (klein)seminarie ervaringen, dank je, al die ik als volwassene tegenkwam en vooral diegene die struikelen over het Amsterdamse!

Maar wat deze Ierse heer Senator zegt koop ik van geen meter.
Of is de beoogde conclussie dat het een halve gare is die nog nooit heeft nagedacht en de moeite niet nam zich eens te informeren en na te denken?

Het is niet mogelijk jarenlang de spreekstalmeester van kardinaal Desmond Connell te zijn geweest, (1996-2001, de Boston Globe - Law barstte in 2002 naar buiten) op de hoogte te zijn geweest van verdenkingen van kindermisbruik, na Ferns (en haar dominodagen, okt. 2005) en de - in dit geval dubbele - noodzaak je te informeren -desnoods ná het uitkomen van Doyles, Sipe en Wall Priests, Sex and Secret Codes (2006) én/of de publieke informatie over het bestaan van CRIMEN SOLICITATIONES (én BBC documentaire notabene met Colm O'Gorman, mei 2007) in zijn positie(s) niet te hebben gehoord over mental reservation!

Onmogelijk!

Dan ben je of een volslagen idioot of je liegt als politicus op zijn rooms katholieks, mijnheer de Senator!

En dat is nu precies waar het Murphy over ging.
Deze vorm van liegen is een perversiteit gebleken, mijnheer de Senator.

Geen opmerkingen: