"Ons hele leven stond en staat nog steeds in het teken van het vinden van antwoorden rond de dood van Nicky", zegt Femke tijdens een persconferentie over het grootschalige onderzoek. Dat gaat 24 februari van start. "Iedereen die enig gevoel heeft moet zich kunnen indenken hoe onmenselijk het is om met al deze vragen te moeten leven."
Voor de familie is dit onderzoek de laatste strohalm. "Het pijn en gemis worden niet minder, we krijgen Nicky er niet mee terug, maar we hopen wel antwoorden te krijgen", aldus de zus van Nicky.



‘Word niet verwaand’, was door iemand geschreven

op mijn muur.

Ik ken noch

het schrift noch de hand

van degene die de zin schreef

in de keuken. Ik had hem ook niet uitgenodigd.

Hij kwam binnen via het dak.

Wie moet ik dan

antwoorden? De wind.

Luister naar me, wind.

Sinds vele jaren gooien

ijdeltuiten

mij hun eigen en lege ijdelheden

in het gezicht,

die daar is het, ze wijzen op de deur

die ik ’s nachts open, het boek

waaraan ik werk,

het ledikant

dat me ontvangt,

het huis dat ik bouw,

die daar, die daar is het, kwaadwillend

wijzen ze naar mij met hun valssprekende

vingers,

vingers van kwaadsprekers,

en wanneer zij zichzelf aanbidden

gooien ze het in mijn gezicht,

maken me uit voor wat zij zijn,
blaffen me toe wat zij verbergen.
Pablo Neruda