zaterdag, januari 13, 2007

Hoe RK Polen het niet meer bestaan van RK Nederland aantoont

Onwaarschijnlijk hoe een artikel in een volstrekt niet ter zake doende Nederlandse krant, wat zou het zijn een dag- of weekblad?, en een diep verontwaardigde opmerking in een nog veel minder terzake doende clubje, de firma rorate en co IK-ben-lekker-gelovig-en-jij-niet, waar dit artikel integraal werd overgenomen, en deze kreet van de laatste katholiek die zich kennelijk verlaten voelt onder werd geplaatst laat zien dat itt Belgie de Rooms Katholieke Kerk in Nederland volstrekt niet meer bestaat. Waarmee de scheiding tussen Kerk en Staat voor wat betreft de RKK een feit is, priester-redacteuren weer eens geen visie hebben,maar teruggerijpen op het model van Schaepman, met evenwel dit verschil dat ze daarbij en passant maar even de oecomene een feit laten zijn. Dus in de verdeiging van het onverdedigbare van Rome maar gebruik maken van een harstikke protestante visie.
De kennelijk laatste katholiek voelt nattigheid en zich bekocht.



Dit is een heel vreemd artikel. Normaliter pleegt de hier verstrekte informatie redelijk neutraal te worden gebracht maar in dit artikel is heel duidelijk iemand aan het woord die behalve informatie ook vooral zijn visie op diezelfde informatie kwijt wil.Ik stel dit geenszins op prijs en vind dat een dergelijk artikel niet geplaatst had moeten worden.
Gepost door A.M. BERBEN vandaag om 16:39u

Tja en dan heb je natuurlijk ook nog katholieken die haast zeker weten dat Polen islamieten zijn!

Het erge is dat je door dit soort opmerkingen bijna gelukkig wordt dat die RKK zo anti-democratisch is. Maar ja, da's natuurlijk weer Europees post-communistisch denken, erfenis van democratisch centralism.

Oi, oi, oi...en da's jids

WARSCHAU (RKnieuws.net) - Op 28 februari verschijnt een boek
over geestelijken die tijdens de communistische periode in Polen samenwerkten
met de communistische politie. Daarin worden 39 "gevallen" besproken. De
geestelijken worden met naam genoemd.Het boek is geschreven door een Poolse
pater. "Ik ben blij dat het boek af is" , verklaarde de geestelijke vrijdag. Hij
verwacht tegenstand van de bisschoppen voor zijn werk. Hij zegt ook dat hij alle
gegevens waarover hij beschikt eerder al aan de bisschoppen heeft bezorgd.
(tb)

Dit soort geestelijken zijn de aanstokers van de hetze! Typisch pools!

Gepost door daveithe2 op 14-1 '07 om 23:58u


Een orthodoxe 'bisschop Wielgus' is er niet en komt er ook niet
door Herman Veenhof
Nederlands Dagblad

De Poolse crisis rond het aan- en aftreden van Stanislaw Wielgus als aartsbisschop van Warschau is een dubbele. Een orthodox-christelijke variant op het rooms-katholieke drama is er niet en komt er waarschijnlijk ook niet. De kerken van oosterse snit waren volgzamer tijdens het communisme. De partij had minder moeite met de tiara dan met de mijter.

Met betraande ogen zat Stanislaw Wielgus (67) jongstleden zondag in de Johannes de Doper-kathedraal van Warschau. De 67-jarige prelaat deelde mee dat hij aftrad als aartsbisschop van Warschau, een functie waarin hij twee dagen ervoor was aangetreden. Paus Benedictus XVI had hem gevraagd zijn nieuwe baan neer te leggen, nadat pas zaterdag in Rome een Duitstalige versie van het voor Wielgus belastende materiaal beschikbaar was gemaakt.

Dat materiaal omvatte de 46 documenten die het IPN, het Poolse Instituut voor Nationale Herinnering, had opgedoken. Het ging om het onvolledige dossier-Wielgus uit de archieven van de Poolse geheime dienst SB. Die had Wielgus in 1967 geworven toen hij theologie studeerde aan de Universiteit van Lublin. In die oost-Poolse stad mocht de enige rooms-katholieke academische instelling in redelijke autonomie functioneren.

Wielgus bleef informant voor de SB tot de val van het communisme in 1990. De tegenprestatie was reisvrijheid en een herhaald studieverlof in München, waar hij college volgde bij Joseph Ratzinger, de huidige paus. Met zijn loopbaan kwam het ook goed. De Poolse boerenzoon werd bisschop van Plock, rector van de Universiteit in Lublin en op 6 december 2006 aartsbisschop van Warschau.

Die functie is de belangrijkste in de Poolse kerk. Als primaat zou Wielgus vrijwel automatisch tot kardinaal worden verheven. Maar op 20 december verschenen in het weekblad Gazeta Polska , een soort Elsevier, de belastende archiefstukken. Dagbladen als Rzeczpospolita en Dziennik voegden daar extra informatie aan toe zodat de positie van Wielgus onhoudbaar werd.

Geen regiefout
De ontmaskering van Wielgus was natuurlijk gefundenes Fressen voor internationale bladen en omroepen van linkse signatuur. De foute bisschop kon in het rijtje van de homofiele en knapenschendende collega's die vooral in het vrije West-Europa (Oostenrijk, Engeland, Amerika) zijn opgedoken. Het was de zoveelste rotte appel in de mand van een door en door fossiele kerk.

Maar in het Poolse geval lag het anders. De deconfiture van Wielgus was geen regiefout van Benedictus XVI in Rome. Die kreeg zijn informatie te laat en was in feite op het verkeerde been gezet door zijn voorganger, de Poolse paus Johannes Paulus II, die Wielgus in 1999 benoemde in Plock en Lublin. De Poolse paus was weliswaar zelf standvastig geweest tegenover het communisme, maar had de opmars van 'foute' collega's ook na 1989 gedoogd.

Daar worden nu de wrange vruchten van geplukt. Tien tot vijftien procent van de Poolse clerus werkte samen met de SB; dat zijn circa 1500 geestelijken. Maandag rolde al de kop van Janusz Bielanski, pastoor van de Wawel-kathedraal in Krakow, de thuiskerk van Karol Woytila. Hij nam een voorschot op een boek van de jezuïet Tadeusz Isakowicz-Zaleski, die de collaboratie binnen zijn eigen priesterorde heeft onderzocht.

Maandag werd ook bekend dat 12 bisschoppen door de SB waren geïnstrueerd om in 1978 de 'Operatie Primaat' te leiden, ten einde de oude Stefan Wyszynski te vervangen door een volgzame kandidaat. De verkiezing van Woytila tot paus en de benoeming van Józef Glemp in 1981 tot primaat voorkwam echt ingrijpen.

Diezelfde Glemp (75) is nu door de paus gevraagd om aan te blijven tot 2009. Dan zal de aartsbisschoppelijke zetel van Warschau naar Gniezno zijn verhuisd, de stad waar nog voor het jaar 1000 de Poolse staat en monarchie ontstond.

Dubbele crisis
De Poolse crisis is een dubbele crisis. Tot voor kort stonden tenminste uiterlijk kerk, rechtse pers en de nationalistische regering pal voor een hergeboorte van de natiestaat. Dat besef van nationale trots stoelde op twee pijlers: het streven de communisten van weleer alsnog te wraken en het streven de rooms-katholieke kerk in Polen als een nauwelijks verkapte staatskerk te handhaven.

Mythe
Nu ligt Pools rechts in twee stukken, omdat je bij het naspeuren naar collaborateurs met het communisme ook terecht komt bij de kerk. Het extreme deel - Radio Maryja en TV Trwam, de media van priester Tadeusz Rydzyk in Torun - houdt vast aan de mythe dat de kerk goed was en de recente gebeurtenissen dus alsnog een machinatie van links, communisten en joden. Het platteland staat als vanouds tegenover de stad, waar gematigd rechts, de media en links zich ophouden. Niet alleen de kerk wankelt, ook de Poolse regering staat op losse schroeven, sinds de coalitiepartner LPR (de Liga voor Poolse Gezinnen) en een nog extremere partij werden gedecimeerd.

Uiteindelijk zouden de twee onderzoeksrapporten van december - een van de staat en een van de kerk - de val van de tweelingbroers Kaczynski (Lech is president en Jaroslaw is premier) kunnen bewerkstelligen.

Rooms en orthodox
Polen is een uniek geval. In geen ander land in het voormalige Oostblok was de kerk zo sterk en zo dissident. In geen enkel ander land is de wens af te rekenen met het communisme zo intens als juist daar. Maar in het algemeen bestaat er een groot verschil tussen de landen achter het IJzeren Gordijn die een rooms-katholiek karakter hebben en de staten waar de orthodox-christelijke kerken domineren.

Een orthodox-christelijke variant op het rooms-katholieke drama is er niet en komt er waarschijnlijk ook niet. De kerken van oosterse snit waren volgzamer tijdens het communisme. De partij had minder moeite met de tiara dan met de mijter. Ga maar na: in Tsjechië, Slowakije en Hongarije werden de rooms-katholieke kerken harder vervolgd dan de protestantse, die zich voor een groot deel lieten paaien. In de DDR (Duitse Democratische Republiek) was de evangelisch lutherse kerk stil of accordeerde; verzet was werk van enkelingen en een rooms-katholieke kerk was er nauwelijks.

Maar de echte collaboratie vond plaats in Roemenië en Bulgarije. Daar zitten de archieven van Securitate en Darzjava Sigurnost (DS) nog op slot, zijn ze deels vernietigd of - erger nog - herschreven. De Roemeense patriarch Teoctist en zijn Bulgaarse ambtsgenoot Maxim zitten nog steeds op hun post, de invloed van de communisten is er nog groot en beide staten zijn redelijk hevig corrupt.

Maar beide landen zijn twee weken geleden wel lid geworden van de Europese Unie.

POLAND
WARSAW - The Catholic Church here has confirmed that the Vatican is looking into allegations of sexual harassment leveled against the Archbishop of Poznan, one of the highest ranking church officials in Pope John Paul II's homeland.
The allegations surfaced Saturday in Poland's Rzeczpospolita newspaper, which reported that Apb. Juliusz Paetz, 67, has been accused by numerous priests and clerics of sexual harassment.


Paetz, who is recovering from illness according to his spokesman, denied the allegations and
claimed they were part of a campaign to defame him.

Paetz worked in the Vatican 1967-1976 in the Bishops Synod Secretariat. He was nominated bishop in 1982 and archbishop in 1996 by John Paul II.

In its front-page accusation, Rzeczpospolita said the archbishop had frequently used a 200-meter underground passageway connecting his palace to seminarians' lodgings to pay them
unannounced visits.

Police had carried out a preliminary inquiry but could not launch a full-scale investigation unless a formal complaint were filed.
Prominent Catholics were divided over how the handle the controversy.Reuters,
2/23/02

Geen opmerkingen: