Een paar schoenen is zo besteld na een bericht via Instagram. Facebook sluist advertenties van malafide aanbieders in je tijdlijn en ook via Twitter worden spullen aangeboden - vaak goedkoper dan bij bekendere aanbieders.
"Juist op die momenten waarbij je als consument overvallen wordt met een aanbod, is het goed je af te vragen wie de aanbieder écht is," zegt de juridisch adviseur. "De kans dat producten niet worden geleverd of dat er sprake is van misleiding, is groot."
Fysieke winkel
Hoe vaak een onlineaankoop werkelijk op een mislukking uitloopt, is niet bekend. "Velen houden het voor zichzelf," zegt een winkelmedewerker. "Maar er hoeft maar iemand zijn verhaal te delen en het wordt een feest der herkenning."
ACM heeft de online campagne daarom uitgebreid met een fysieke winkel.
Bezoekers maken er op een ongedwongen manier kennis met de risico's en krijgen een 'kassabon' mee met advies: lees altijd reviews, raadpleeg de Kamer van Koophandel om te zien of het bedrijf staat ingeschreven en betaal achteraf, of verzekerd met bijvoorbeeld een creditcard.
Wie deze tips niet opvolgt, loopt een groter risico te worden opgelicht. En in het geval van de afslankpillen een groter risico in een aanhoudende stroom van incassobrieven te belanden.
"Dan val je toch af," zegt de medewerker. "Maar dan van de stress."
Geen opmerkingen:
Een reactie posten