woensdag, oktober 04, 2017

De Nachtzoen, de orde van de knoflooktenen; ze zeggen, ze zeggen

"Ik stel mijn archief ter beschikking. Dan blijkt dat de kerken geen makkelijk praten hadden"













de ketting is zo sterk
als de zwakste keten


citaat


KLIK

Opvang in de kerk

Romario had net een doelpunt gemaakt toen de telefoon ging en iemand van de kerk vertelde dat er een vliegtuig was neergestort. Ik stond aan de grond genageld. Ik reed onmiddellijk naar kerkcentrum De Nieuwe Stad in de Bijlmer en zag dat Kruitberg en Groenveen in brand stonden. Enorm veel vuur.

Terug naar huis. Weer ging de telefoon, de kerk was opengesteld voor slachtoffers. Op de fiets naar de kerk. Daar aangekomen waren al veel slachtoffers aanwezig. Matrassen werden gebracht, soep gemaakt en broodjes uitgedeeld. Pastores meldden zich voor bijstand. Het was een desolate situatie.

Kinderen werden vermist. Om één uur s' nachts waren alle slachtoffers naar de Sporthal gebracht. En toen was het heel stil in de kerk. Ik sloot de kerk af en fietste naar huis. De lucht was vol sirenes en geluiden van helikopters.

De volgende dag bleek het stoeltje van Gerber, een kind van acht, leeg te zijn. Op zondag had hij in zijn kerk nog voorgelezen uit de Bijbel, Openbaring 21: 'Zie ik maak alle dingen nieuw'. 's Avonds was hij er niet meer. Een briefje van school meldde dat Gerber en zijn moeder als vermist waren opgegeven. 
Henk de Boer, oud-koster van De Nieuwe Stad

" en toen moesten we onze handen samen doen, zo, en ons ogen dicht doen van die mevrouw, dan zou Jezus binnen komen maar ik heb wel even stiekem naar de deur gekeken, hoor
 ....."

Bijlmerbewoner

een andere bewoner smeet dat,  stiekem in de zak gestopte,  prachtige muizentrappenpoppetje voor aan de ballon,  thuis op tafel,  ze konden de boom in.

Terra Incognita


"...
Niets is waar
en wat eens waar was is niet waar gebeurd "

Hugo Pos

Geen opmerkingen: