maandag, september 15, 2008

Fort europa en het omgekeerde machtskruis van de eier-en zaadmarkt. Koning wij willen uw zege bevechten.


Met dank aan een mij verder onbekende overste, een groen marsvrouwtje, die mij - augustus 2003 op de boekpresentatie van Annelies van Heijst over "mijn" nonnen
haar, volgens mij integer, volkomen verbijsterde smoeltje zien, toen zij geschokt vertelde dat de vreemdelingenwetgeving in Nederland óók voor R.K. kloostergemeenschappen geldt. Mij verbijsterend.
"Maar wij zijn een katholieke kloostergemeenschap"
had ze de IND'er op zijn meest voor de hand liggende vraag - toets van de inkomenseis - alleen maar ten antwoord kunnen geven vertelde ze die zwaar geschokte zaal vol non.
Die goede opmerkingen makende, grote en mooie vrouw zien schrompelen in verslagen onbegrip delen met zoveel tinten grijs gekrulde koppies deed pijn.

De Korte sprak een kort woord van dank, waarin hij zijn belangrijkste thema's als bisschop opsomde: bevordering van de geloofscommuncatie, inzet voor de kerk in de samenleving en het stimuleren van de eucharistievieringen.

Op dit moment is de helft van de vieringen in het bisdom een viering van woord en gebed. Dat is te pover. Hij wil dat bespreekbaar maken.

De Korte memoreerde dat er een groep van negen Colombiaanse priesters wordt verwacht die zich in het pastoraat verdienstelijk wil maken. Mgr. Wim Eijk, de vorige bisschop van Groningen Leeuwarden, die bij de zetelinbezitneming afscheid nam, heeft dat geregeld.

Het zal nog een hele inspanning worden om dat project zorgvuldig te laten verlopen.

Met mijn minachting voor het nl. RK kerkhistorisch wetenschappelijk onderzoek:
Forum: Maatschappij en wereld. Geplaatst op 28/3 '07 0:53u. Onderwerp: Radboud-Universiteit
Tsja... Ik voel me hier wat dubbel in, als afgestudeerde van ´Nijmegen´. Enerzijds vind ik het betreurenswaardig dat het Vaticaan zoals helaas gebruikelijk nogal met de botte bijl werkt, en weet ik ook dat pater van der Ploeg nauwelijks kan gelden als objectieve beoordelaar van ´mijn´ alma mater.Anderzijds vind ik het betreurenswaardig dat het Nijmeegs College van Bestuur heeft toegegeven aan de moderne bigotterie die meent dat ´Katholiek´ in de naam zou impliceren dat je van doen hebt met een achterlijk dorpsuniversiteitje. De Catholic University of America heeft een wereldreputatie en zou er niet over piekeren haar naam te wijzigen, dus waarom moest ´Nijmegen´ zo nodig? De Z. Titus Brandsma was in 1932-1933 Rector Magnificus van Nijmegen, en draait zich nu ongetwijfeld om in zijn graf. De oprichtingskosten zijn bijeengesprokkeld met de zuurverdiende dubbeltjes en kwartjes van onze katholieke (over)grootouders: die naamsverandering is een onverdiende klap in hun gezicht!

Héél veel sterkte gewenst aan deze Colombianen.

Jammer dat ik niet oud genoeg zal worden hun memoires ooit te kunnen lezen, om te kunnen zien hoe zij in de steek gelaten werden door die RK Kerk.

He landed a job at Disney World. (But left, once Disney World found out.)

Another Irish clergyman, Anthony O'Connell, headed that same diocese's high school seminary, where he molested boys who were hoping to become priests.
He later became a bishop.


In his new book, "An Irish Tragedy," veteran investigative reporter Joe Rigert of Minnesota tracks the role Irish immigrant priests played in the U.S. clergy sexual abuse scandals.

O'Connell sought to be a priest in the United States back when dioceses welcomed Irish clergy like manna from heaven. Still, 36 dioceses refused him before Missouri opened a door. He later became a bishop in Tennessee, then Florida, despite evidence of being a predator.

Geen opmerkingen: