zaterdag, juni 20, 2009

Fysiek en psychisch geweld op Ierse seminaries leidde tot zelfmoord’

Geplaatst door onze redactie op dinsdag 16 juni 2009

DUBLIN (RKnieuws.net) – “Gemeen, misdadig en tiranniek”. Zo noemt een priester uit het Ierse Cork het fysieke en psychische geweld dat hij als student op het seminarie moest ondergaan. Hij schrijft dit in een brief aan president Mary McAleese, die maandag is gepubliceerd in de Ierse krant ‘Irish Examiner’.

“Het misbruik op katholieke onderwijsinstellingen, zoals dat wordt beschreven in het onlangs verschenen ‘Ryan-rapport’, bleef niet alleen beperkt tot de kinderen daar. Ik zat op een seminarie. Emotioneel en psychisch geweld was aan de orde van de dag. En diegenen die hun gezag misbruikten waren zich er volledig van bewust”, aldus de brief van de priester uit Cork.

Geslagen, verkracht en vernederd
Onlangs publiceerde de Ierse regering na een diepgaand onderzoek een schokkend rapport over jarenlang fysiek, mentaal en seksueel misbruik door katholieke priesters en religieuzen op Ierse onderwijsinstellingen. Het rapport van de zogenoemde ‘commissie Ryan’ constateerde dat duizenden jongeren stelselmatig werden geslagen, verkracht en vernederd. Zij werden behandeld als gevangenen en slaven.

Brief aan het Vaticaan
De priester, die overigens niet met name wordt genoemd, heeft zijn belevenissen op het seminarie ook beschreven in een brief aan het Vaticaan. “Tegen het eind van mijn studie werd ik bij de leiding geroepen en werd mij in niet mis te verstane bewoordingen gezegd dat ik mijn mond moest houden en dat ik, wat ik wist, in mijn graf moest meenemen”, aldus de priester in ‘Irish Examiner’.

Zelfmoorden
De priester schrijft president McAleese, dat hem een geval bekend is van een priesterstudent die destijds zelfmoord pleegde. “Die had een aantal ‘afscheidsbrieven’ voor zijn familie achtergelaten, maar de kerkelijke autoriteiten hebben die nooit doorgegeven”. Een ander geval van zelfmoord na fysiek en mentaal geweld werd nooit intern onderzocht, aldus de priester in zijn brief.

‘Wijze reactie’
De priester schrijft president McAleese dat hij blij is met haar duidelijke reactie op het rapport over fysiek en mentaal geweld. “Ik weet zeker dat uw wijze woorden de ongelukkige slachtoffers veel zelfvertrouwen hebben gegeven. Slachtoffers die vreselijk hebben geleden onder het vernederende misbruik en martelingen door hun wrede onderdrukkers, die beweerden dat zij handelden in naam van God, kerk en religie. Het rapport was voor velen een schokkende onthulling, maar voor de slachtoffers was het de finale bevestiging van hun realiteit”, aldus de Ierse priester in zijn brief aan de Ierse president.

Geen opmerkingen: