dinsdag, augustus 26, 2008

antwoord over Paul Shanley

ik heb me al jaren af lopen vragen
Paul Shanley waarom kwam jij terug, je was alles behalve gestoord, wist verdomd goed wat je deed, je wist heel goed dat bij jou het gepleegde misbruik nog niet zou zijn verjaard.
Waarom kwam Paul Shanley terug?

Er was maar 1 getuige tenslotte die die zich niet terugtrok of voor de rechtbank acceptabel was,
Twee, meen ik, waren dat niet.
Eén getuige, dagenlang afgedroogd, beschimpt, verdachtgemaakt en kapotgeschopt door Shanleys advocaat.
Hij heeft huilend en kotsend de rechtszaal moeten verlaten tijdens zijn getuigenissen; vrijdags vóór het weekend, zijn getuigenis na dagen nog steeds niet afgerond, huilend de rechter smekend niet terug te hoeven komen.

Andere mannen -misbruikt door Shanley- zonder woorden in die zaal.

Wat is er met die man gebeurd dat weekend?
Wie hielp hem dat weekend in leven te blijven?

Wat gebeurde er met die nee-zeggende rechter dat weekend?
Ik had bewondering voor haar. En zag generaals op de rand van een zwembad lopen.

De kranten schreeuwden het uit.
Paul Shanley schijnt daar, woordenloos, de getuige aankijkend te hebben gezeten.

Wat moet een 70+er met 12-15 jaar bajes?
En ieder wist, zeker ná de moord in zijn cel op Geoghan, nog zo'n "beest" zoals Kardinaal Law hem noemde, dat het niet onmogelijk is dat ook Shanley zijn levenslang niet overleefd.

In die arena van wetenschappers deed noch die getuigende man noch Shanley er nog toe.
Maar Shanley zat daar en keek Ford al die dagen zwijgend aan.

Paul Shanley, waarom kwam jij terug?

Ik vrees dat ik vanavond - in diepe afschuw - mijn antwoord vond.
Thomas, waarom vertellen al die rechters, advocaten, deskundige wetenschap en journalisten toch nooit het antwoord op die vraag-waarvoor-géén-verjaringstermijnen- mogelijk-zijn hoe ik dáár levenslang mee moet leven?

Vannacht werden moorden gepleegd. ik kan het weten: ik zat eerste rij, en nam de foto's.

Geen opmerkingen: