donderdag, april 18, 2019

 In her opening address, Minister for Children and Youth Affairs Katherine Zappone described the report as significant, addressing, as it does, important issues relating to the burial arrangements at the institutions.

employees of the council “must have known about the burials” as they worked on the site.

Heeft er de een of andere volslagen krankzinnigheid binnen die kerk meegespeelt die niet slechts in Ierland speelde?

Waarom heeft Angela mij als als een volslagen gestoorde  in elkaar staan rammen op die gang boven  toen ik naar de kapel  wilde omdat ik mijn ouders zo miste en niet eens wist waar die begraven waren????????

Heb ik mij al die jaren vergist in mijn aannames? 
Dat het mens gestoord was was mij al die jaren al duidelijk. [Hoewel het bepaald niet onplezierig was om notabene vanuit Steenwijkerwold, waar ze die zomer heen verdween, bevestigd te krijgen dat ze d'r los zittende handjes ook mee had genomen]

Maar het is toch wel een heel erg knap beroerd idee nu dat ik het wel eens helemaal bij het verkeerde eind zou kunnnen hebben gehad!! 

Nog los van een aantal andere, heel wat minder ernstige idiotie, heb ik altijd gedacht dat het mens volslagen gestoord was omdat ze zo stom was om dat  te flikken op de gang !!
Dat wil zeggen: een paar meter bij de spreekkamer van Germana vandaan. net  buiten de groepsruimte en nog geen wat zal het zijn geweest----5 meter??? tot de naaikamer van Cleta- die daar gezien het tijdstip van de dag - 't was na het avondeten - niet zal zijn geweest. Maar dan nog : het was de "openbare" [gestichts]straat van 2 aangrenzende groepsruimten die in zo'n geval dus gang heette, er waren dus ook meerdere kinderen bij die dat moeten hebben gezien dan wel gehoord - de gek ging als een gek tekeer, en dat was ik bepaald niet, En niet alleen met d'r handen ! 

Maar  Ursula , groep ernaast, zelfde openbare gang/straat dan? 
En Xenobillia , als die op haar ziekenkamer - even het hoekje om -  was en eruit kwam, dan? 

En Henny Jorna?  Zou die al kinderen naar bed aan het brengen zijn geweest?

Klopt mijn aanname wel, dat het ongelooflijk stompzinnig van haar was omdat ik er tot vandaag van uit ben gegaan dat Germana het had gehoord en daarom niet zo  lang daarna mijn (volgens mij nieuwe) voogdes verscheen, die mij gewoon in een auto stopte en mee nam, en ik 1x  op dat kerkhof ben geweest. Gelukkig wel. 

Want alleen daardoor heb ik na meer dan ---effe rekenen - die plek teruggevonden 40 jaar erna, ....laat ik loyaal zijn en dat sekreet niet aan een jaar meer of minder op hangen, het kunnen er dus ook 41 zijn geweest, maar géén 39!! --uit een busraam van een mij volkomen onbekende buurt, waardoor ik er zonder iemand iets hoefde te vragen : daar loopt die sloot bij dat water met die....
 zelfs niet op dat kerkhof, pad inclusief !! zo naar toe kon lopen......
en dat pas na een paar dagen bij de administratiehouder hoefde te verifieren
dag mijnheer aan de telefoon, heb ik gelijk? Ja hoor 
mevrouw aan de telefoon......u heeft gelijk,   wat me nu nooit meer zal lukken: de tatouages aan de binnenkant van mijn oogleden zijn veranderd. 

En pas vandaag ......en dat is een meer dan verdomd beroerd gevoel !!

Zijn die lui nog gekker geweest dan ik al wist dat ze waren? En Germana????????
Hebben die effe mazzel dat ik niet van graven schudden hou, vader moeder, knekelhuis  

" Nee, wij bewaren alleen van buitenlandse kinderen hun dossier voor 100 jaar"...tja
want in verwegistan zijn ze natuurlijk hartstikke gek terwijl  een kind heeft recht op informatie ,  maar wij hebben het allemaal zo goed geregeld........

Yeah.... laat ons allerzielen vieren met de privacy van de canoniek verankerde stank van de RK leprakolonienetwerken dat tante zussen en heerooms produceerden  Oh ben jij het zusje van...met ouders die niet deugden want anders had je daar toch niet gezeten....van wieg tot graf  waarin je wereldwijd onderjurk na kunt lezen wie wanneer een onderjurk cadeau kreeg van de parochiedames



KLIK








s geen woord Iers, geen Gaelic, zelfs geen Engels voor nodig

Zelfs ik heb bij mijn ouders thuis - jaartje of 5-6 dus - geweten bij wie je wel of geen Sintemaarten mocht lopen, als de eerste de beste Jehova-getuigen die nog geen maand geleden nog aan de deur kwamen en feilloos dachten te weten in welke taal zij mij aan moesten spreken. En me sindsdien afgevraagd hoe ik die onzin toch ooit heb geweten;  wij begonnen onze beste-wensen-strooptocht niet op het bevolkingsregister! 

Zoals het niet zo heel erg toevallig was dat  van die slachtoffer groepen  -met 1 uitzondering - géén enkele reactie heeft gegeven toen ik ze -gezien de veelheid van ontwikkelingen elders benaderden over die privacy-wetgeving en de digitalisering. (1 reactie, na uitdrukkelijk telefonisch verzoek  na weken  [teruggekeerd uit dat buitenland waar men Iers spreekt]  van Annemie Knibbe, VPKK met haar vraag: hebben anderen daar ook iets aan dan? 

Toen had ik mijn eigen verantwoordelijkheid al genomen en de woedende vraag gesteld: ben je nu helemaal besodemieterd!  Moeders (en organisaties) die de verantwoordelijkheid hadden genomen om het kind  aangegeven was wel te hebben geregistreerd, maar met de uitdrukkelijke toevoeging de informatie NIET openbaar mocht worden gemaakt omdat zij hadden besloten afstand te doen. 

Zij zijn het die daarmee balletjes aan het rollen hebben gebracht,  al zullen zij dat nooit weten,  en daarmee beschermden zij heel veel andere kinderen: kinderen met gestichtsloopbanen. En zelfs prachtige beelden van prachtige bekkies boven water kregen. 
Net als 1 meid dat deed die mij een onmogelijke vraag had gesteld haar balletje liet rollen waardoor ik mij al die jaren heb moeten afvragen wat er toch met haar gebeurd was. Omdat zij en ik belazerd werden en zij hulp zocht, zoals ik dat deed. Haar en mijn onmacht en een non met onmacht die een smeerlapperij uithaalde en nog veel meer hulp nodig had dan die onmogelijke vraagstelllende meid, maar de leugen overeind hield. 
Je kunt immers nog wel geweldige PR maken dat het Mietje Strootfonds werd aangewend tbv. ondersteuning van homo emancipatie, en je tegen kruisrakketten bent. Maar tot op heden is het stellen van de abortus-informatievraag nog steeds wat anders. zoals BXVI al schreef ........en die stond vast in Noordwijker niet mbt. de Zorg op de agenda. Je habijt opstropen tot het oud rose gaan dragen is één ding, er waren nog wat andere vragen die, dankzij het goed roomse bestaan van 's lands Maagdenhuis de  Goede Herder kennelijk geen vraag hoefde te zijn,  Boudewijn de Groot zijn Elegie Prenatal al aan de wilgen had gehangen, Koekoek (Hans) was nog aan het werk was in een andere wijk en Pierre Valkering zijn kennelijk grootste wens nog moest bedenken. 

De leugen die tot op vandaag bestaat omdat die over werd genomen door een congregatie en haar medewerkster, niet voor een paar centen - in ieder geval niet de mijne -  maar voor smoelen, waaronder die van Deetman en Eyk: Neerlands behoefte aan het Maria biskwietje: gaat u maar weer rustig slapen! En hele domme nonnen met hun medewerkster in hun behoefte tot een rustige oude dag hun eigen mensen hun eigen - zoveelste hagiografie wensten te schrijven daarmee hun eigen mensen belazerd hebben!  

Niet op basis van wetgeving, die was niet anders dan een instrument) 

Het was fantastisch van de week te hebben gezien dat de Elandsstraat heel definitief veranderd is!
Glenbow museum 2010


Ook De Voorzienigheid is nu eindelijk en heel definitief uit het straatbeeld verdwenen:
ik heb - nogal stom toevallig gezien - hoe Driehuis - heel letterlijk - met de grond gelijk werd gemaakt, ik was perplex om te merken hoe geweldig blij ik was dat het ook in het Amsterdamse straat is verdwenen. Het was fantastisch!!  

Maar in het Amsterdams Stads archief is het nodige gewijzigd. En daar zal het niet bij blijven. Dát is hulpverlening. 
De antwoorden van dat restje hoogbejaarden - ondanks de geboden mogelijkheid - deugt niet en is een leugen gebleken. Niet destijds, maar nu de afgelopen paar jaren!  
  Verbazing en woede daarover nu in Ierland dat mensen en organisaties hun kop dicht en dat nog steeds doen over wat er bekend was?  Me neus!!  En zwamneuzen: "hoera we zitten in het hulpverleningsoverleg!! "

Die hulpverlening kwam van die vrouwen, die vroegere meiden en van mensen met hersens: archiefmedewerkers, die betaald worden omdat ze weten waar ze het overhebben en daarom vrouwen en kinderen beschermen óók als je vraagt of zij nu helemaal besodemieterd zijn. 
Omdat ik dat dankzij de lepra-kolonien niet meer wens te zijn . Het zijn diezelfde lepra kolonien die mij vanaf mijn 6e leerden wat privacy is. 

Daar staan Sintemaarten én Angela met haar stompzinnige rampartij in ieder geval garant voor!  En mijn antwoord aan die meid, mijn groepsgenoote,  destijds. 


1962/63 zing-gezinserfenis

En dat gevoel, dat weten en het zelfs hebben kunnen zien deze week is onbetaalbaar! 
Maar die kennis blijft: gewoon in openbaar toegankelijke  archieven.   

KLIK


Van Gogh Museum, Amsterdam (Vincent van Gogh Stichting)
(aankoop met steun van de BankGiro Loterij, de Vincent van Gogh Stichting, de Vereniging Rembrandt en haar Themafonds Prenten en Tekeningen, het Mondriaan Fonds en het VSBfonds)


Bron


Geen opmerkingen: