vrijdag, oktober 19, 2007

Feest en nieuw boek Zelfhelp groep Incest en Seksueel Geweld



Zelfhulpgroep Incest en Seksueel Geweld bestaat 20 jaar
Geplaatst door Theo Borgermans op
do 18 okt '07

AVERBODE (RKnieuws.net) - De zelfhulpgroep Incest en Seksueel Geweld viert zaterdag in de abdij van Averbode haar twintigjarig bestaan. Bij die verjaardag verschijnt een boek met verhalen over incest en seksueel geweld, dat Karlijn Demasure samen met leden van de zelfhulpgroep schreef.

De zelfhulpgroep leunt nauw aan bij het bezinningscentrum van de abdij. De groep vond er haar vaste thuis en tussen de abdij en de groep groeide een stille band. Al hoeven de leden van de zelfhulpgroep geen christenen te zijn.

De werking van de zelfhulpgroep komt niet in plaats van een therapie, het is veeleer een aanvulling. (tb)

Een ander boek van Demasure, Als de draad gebroken is, is inmiddels niet meer verkrijgbaar. In Tertio stond dit intervieuw


.....,,In de jaren 1980 was ik een tijdje godsdienstlerares in de school van
de zusters bernardinnen in Oudenaarde. Daar bestond een uitstekend systeem van leerlingenbegeleiding met een groene leerkracht naar keuze. Die had natuurlijk beroepsgeheim, behalve voor de vergadering van groene leerkrachten, waar de zwaarste problemen werden voorgelegd. Daar waren ook specialisten bij:
psychologen van het Centrum voor leerlingenbegeleiding en van het Centrum voor
geestelijke gezondheidszorg. Toen kwam ik voor het eerst met de gevolgen van
seksueel misbruik, vooral van incest, in aanraking.

Ik ben mij daarin gaan verdiepen vanuit de vraag: wat kan de kerk doen voor die slachtoffers? Het probleem van seksueel misbruik in pastorale relaties heb ik pas nadien, als een verwant verschijnsel, onder de loep genomen. Ik vind het trouwens belangrijk om dat niet te afzonderen van het overkoepelende probleem van seksueel misbruik.’’
Waarom?,,Er heerst een tendens om misbruik door priesters en religieuzen uit te
vergroten, en ik vind dat niet correct. Ik besef hoe delicaat zo’n uitspraak is,
want je krijgt snel het verwijt dat je het probleem ontkent of dat je aan
doofpotoperaties meewerkt.

Maar ik sluit niet uit dat er in het overdreven focussen op seksueel misbruik in de kerk, een veel groter ontkenningsmechanisme speelt. Het kan een manier zijn om de aandacht af te leiden van een probleem dat veel vaker voorkomt en voor de slachtoffers nog veel nadeliger is: incest.

Dat probleem is ook veel bedreigender, want het raakt iedereen. Niet voor niets
ontwierp Sigmund Freud de theorie dat incest niet bestaat, maar dat dit soort
beschuldigingen het gevolg is van een verdrukte wens van het meisje om met haar
vader naar bed te gaan. Het resultaat was dat een eeuw lang vrouwen die hun
vader van seksueel misbruik beschuldigden, als hystericae in een inrichting
belandden.Je kunt vandaag trouwens nog moeilijk beweren dat seksueel misbruik in de kerk uit de openbaarheid wordt geweerd. Je kunt geen Amerikaanse krant
openslaan of je leest er iets over.’’

U legt in uw boek omstandig uit waarom u ook voorstander bent van pastorale begeleiding van daders van seksueel misbruik. Waarom is dat zo’n heikel punt?

,,In de beleving van slachtoffers is dat uiterst delicaat. Als ze begeleiding vragen, zijn ze meestal zo geshockeerd, dat ze op dat moment over de dader geen goed woord weten te vertellen. Tussen haakjes: zeker incestslachtoffers dulden niet dat je daar als begeleider nog een schepje bovenop doet – diep in hen schuilen ook de goede ervaringen, de liefde en loyaliteit.

Maar op dat moment domineert de haat. Ze ervaren de begeleider vooral in zijn ondersteunende rol en denken dat die zich tegenover daders ook zo opstelt – en dat wekt een groot wantrouwen. Die perceptie klopt natuurlijk niet. In de begeleiding van daders komt het erop aan te begrenzen, ethische normen te stellen. Je confronteert veel meer. Maar slachtoffers voelen veel argwaan voor dat soort professionalisme, nog meer tegenover pastores dan tegenover psychiaters. In elk geval kun je nooit tegelijk instaan voor de individuele begeleiding van een slachtoffer én van de betrokken dader.’’

Uw boek gaat uitvoerig in op de bevindingen van psychologie en psychotherapie. Vindt u het belangrijk dat ook pastores die mechanismen kennen?

,,Ja, mijn model is geïnspireerd op het denken van Paul Ricœur die in zijn interpretatieleer uitgaat van de gedachte: ‘expliquer plus, c’est comprendre mieux’. Hoe meer je van iemand weet, hoe beter je hem begrijpt. Ook beeldende kunst en literatuur leren veel over de mens. De verhalen van mensen zijn een bevoorrechte vindplaats van kennis, meent Ricœur.

Alleen kan het op die manier wel enige tijd duren voor je onderscheiden en verbanden ziet. De menswetenschappen brengen die in kaart. Ook journalist Jason Berry, de auteur van het boek Lead Us not into Temptation over priesters en seksueel misbruik, hoorde eerst tal van verhalen, maar verwierf pas werkelijk inzicht in het fenomeen nadat hij zijn licht had opgestoken bij psychiaters.’’

Onwaarschijnlijk hoe recent de wetenschappelijke literatuur over pedofilie is.
,,Ook dat moeten we bedenken wanneer we de houding van de kerk beoordelen. William Marshall, een van de belangrijkste onderzoekers naar pedofilie, schrijft dat je in de jaren 1960 de hele wetenschappelijke kennis over het fenomeen kon doornemen in enkele uren. Je mag de reacties uit die tijd dus niet beoordelen met
de kennis waarover we nu beschikken. Veel kerkleiders dachten ter goeder trouw dat pedofilie louter een eenmalige uitschuiver was, waaraan iemand zich onder andere omstandigheden en dankzij het nodige berouw wel niet meer zou bezondigen. Pas recent is algemeen doorgedrongen dat het niet zomaar om een ‘zonde’, maar meestal om een pathologie gaat, die een grondige en systematische therapie vergt.’’

Wat is eigenlijk de zin van een pastorale begeleiding van slachtoffers van seksueel misbruik? Volstaat een goede psychotherapie niet?
,, Ik voel veel voor de gedachte dat achter elk psychisch probleem ook een vraag naar zingeving schuilt. Tegelijk ligt daar in onze samenleving een enorme blinde vlek. Therapie dreigt zich nogal eenzijdig op medicatie te verlaten. Pastores ervaren dat de zingevingsvragen van patiënten in het verlengde liggen van hun psychisch ziektebeeld. Wie geen mens meer vertrouwt, omdat zijn vertrouwen zo erg werd geschonden, zal ook God niet kunnen vertrouwen. Slachtoffers van machtsmisbruik zullen opstandig zijn tegenover een God die niet in staat is in te grijpen.

Hartstikke zinvol, ongetwijfeld een dijk van een mens. zinnig intervieuw, zeker een goed boek.


Maar, heilige Maria Magdalena, wat krijg ik een kunstkop van al die mensen en hulpverleners die nog steeds niet door lijken te kunnen krijgen dat niet slechts mannen hun sexualiteit hebben. Maar vrouwtjes ook!
Vrouwen in een Kerk die nog steeds niet worden gezien.



Het vrouwenverraad in de waanzin van de aktiegroep: wij eisen dat vrouwen ook misbruikers mogen zijn.
Ingeslikte medeplichtigheid van vrouwen voor het doorgeven van transgenerationeel geweld. Tegen kinderen, tegen vrouwen

tegen mannen tegen kinderen tegen vrouwen tegen mannen

TEGEN.

De Heilige Maagd Maria was er toch echt maar eentje!

20 jaar zelfhelp en incest. En een nieuw boek. Harstikke goed.
Zoals dit blog een openbaring is. Over hoe kerkelijk sexueel misbruik mogelijk was. Geschreven door slachtoffers en daders gezamelijk!
En hoe. Het is maar goed dat dat zwavelbad met RK identiteit dicht is!

En die Karlijne Demasure? Er zou eens beter naar haar geluisterd moeten worden.
Maar ja, 't is een vrouw. In een kerk waarvan delen heel zwaar ziek is!
Maar niet alleen tgv pedofielen of homosexualiteit.

En die vrouwen die mede op dit blog delen van dat kerkelijk misbruik boven water hebben gekregen, boven de modder uithaalden, door hun keuzes te maken met hun leven en hun ervaringen? Die kunnen daar ieder maar beter trots op (leren) zijn!
Op hun kracht na de destructie. Ervaringskennis.
En in dit geval van ervaringen , onder rk identiteit, door knap velen gedeeld en mogelijk gemaakt!
Mannen en vrouwen.

Die kennis is nodig. Net zoals die boeken van Karlijne Demesure, als intervieuws en nieuwsberichtgeving! Maar vooral die keuze:

Misbruik en die Kerk? 't Is genoeg geweest!
De prijs is te hoog; 't is een wereldkerk!

Waarin ook abten niet altijd een even plezierige abdij* bleken te hebben.

* Iedere verwijzing naar de Averbode die hier gelezen zou worden is volstrekt ten onrechte!

Ik wijs slechts op 1 plek naar die abdij, waar ik nog wat hele rimpelige appeltjes had liggen, uit een hele koude oorlog. Gelukkig wel, anders had ik met andere boeken en blaadjes die daar uit werden gegeven niet zo blij kunnen zijn, dat ik die gebruikte omdat ik kinderen heb!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

http://youtube.com/watch?v=6FMq0iDX1yE

Anoniem zei

Een aantal links werken niet.............