vrijdag, februari 04, 2005

Start Crispina Punt.nl 4-2-05 | labyrinthen lopen over rooms kerkelijk (sexueel) misbruik | punt.nl start


Wat is dit?

Tja..... een poging tot labyrinth-lopen door verschillende vormen van roomskatholiek (sexueel) kerkelijk misbruik dus.

En daarmee dus mijn eigen laboratorium ter verzameling van materiaal ook uit andere laboratoria en gedachten.

Waar ik in ieder geval geen zin meer in heb is allerlei zinloze gesprekken op tijd-en energie verslindende wijze met soms zinnige mensen, maar toch veelal een overstelpende hoeveelheid zichzelf tot reservegodjes uitroepende piskijkers en keiensnijders.

Van nu af aan zijn Breugheliaanse taferelen dus precies wat ze zijn: laboratorium materiaal ter leeringh ende verbijstering.



(toevoeging 10-9-05)

Kerkelijk seksueel misbruik is onderdeel van mijn persoonlijk levensverhaal.
Met het overlijden van mijn beide ouders, een half jaar na elkaar werd ik, ergens na mij 6e verjaardag (ik weet nog steeds niet precies wanneer)
van kind van tot zorg-ontvanger van RKK instituties geleid door RKK vrouwen, waar ik verbleef tot ik 18 werd.

Met hen deel ik een RKK verhaal van voor en na Vaticaan II. Tot heden.
Ons gedeelde verhaal is nog niet af. Hoewel velen van hen inmiddels overleden zijn; de betreffende congregatie sterft uit, als zovele.

Ik deel met hen ons vrouwen verhaal.
Van non-vrouwen, voor een klein kind in uiterlijk en gedrag veel te veel nauwelijks herkenbare wezens -een kudde non in een moederhuis - tot de individuele vrouwen welke zij en ik zijn moeten worden in de loop van mijn en hun leven in gedeelde samenlevingen.
Een verhaal (RKK) zorgdragers, zorggevers en zorg-ontvangers.

Hierdoor deel ik met anderen het verhaal van zorgontvangers, van welk verhaal ook kerkelijk (seksueel) misbruik deel uitmaakt.

Zoals bij iedereen is haar/zijn jeugd van grote invloed op de rest van het leven.
Mijn ervaringen zo opgedaan zijn dat dus voor mij.
Zoals de gevolgen daarvan onderdeel van het levensverhaal van mijn kinderen is moeten worden.
Ook ik werd van zorgontvanger zorgdrager en zorggever

Woorden over zorg. Vrouwen woorden. Omdat vrouwen zorgen. Mannen ook.
Woorden over zorg gevonden door een vrouw, Jean Tronto.
(Moral boundaries: A Political Argument for en Ethic of Care, 1993, New York/London, Routledge).
Woorden over keuzes.

Woorden over keuzes welke ik medio 2003 kreeg. Toen een nederlandse theologe - Annelies van Heijst - ze gebruikte in een analyse over Rkk Liefdewerk, over zorg dragers en zorggevers.
Maar het antwoord van zorg ontvangers ontbrak.


Ik ben het antwoord op mijn laatste antwoorden gaan zoeken o.a. op de website
www.rorate.com van de Stichting Rorate.

Mijn antwoorden over God, welke mij afgenomen is.
Datgene wat kerkelijk (seksueel) misbruik onderscheidt van andere vormen van (seksueel) misbruik - in ieder geval indien gepleegd op jeugdige leeftijd, is volgens mij dat het je je recht op God ontneemt (dan wel je recht op gods dienst vrijheid).

Welk recht ik beschouw als 2e onvervreemdbaar mensenrecht, direct volgend op het recht op Leven.
En precies dat is dan ook wat ik het meest essentiele en mens schendende van kerkelijke (seksueel) misbruik acht, de rest is hetzelfde als andere vormen van buitenkerkelijk(seksueel) misbruik

Zoals ik, nu met de vertaalde woorden en kaders van J. Tronto, antwoord zocht op mijn vraag

Ik heb dmv de digi-community rond Rorate de gevoerde discussies en gesprekken (en aanverwante zaken) mijn antwoorden gevonden.

Maar ik vond zoveel meer.

Ik kwam omdat ik antwoorden zocht over kerkelijk (seksueel) misbruik
Wat ik vond was kerkelijk (seksueel) misbruik.

Het antwoord op mijn vraag
hoe is het in godsnaam mogelijk geweest?
luidde:

zo, dus!

Een verhaal van gelovigen, zinzoekers, delers, misbruikers, misbruikten.
Gelegenheidsgevers, struisvogels, moed, vertrouwen, angst, haat en onverschilligheid.

Mensen welke, onder verwijzing naar RKK identiteit (zoals in de 1e forumregel is opgenomen)
met elkaar delen in solidariteit zorg en betrokkenheid, maar ook mensen welke machtsmisbruik plegen, emotionele chantage plegen, manipuleren, met stront gooien, een ander welbewust beschadigen.
Bange mensen welke zich schikken naar repressie. en onvrijheid.

Helaas overheerste in deze virtual community mn. het laatste aspect.
Zoals dit overheersend is in de daar gevoerde discussies dmv het forum.
Van mensen voor en achter de schermen
Mannen en vrouwen.
Waarvan, zoals zo vaak vrouwen het (directe) slachtoffer zijn.

Ook dat is in een mannen dominante kerk die de RKK is.
kerkelijk seksueel misbruik.


De foto bij E.Drewermann:
A.C. Geplaatst op 2/2 '05 22:09u
Het priesterschap is niet als alle andere beroepen.
AC
Geplaatst op 3/2 '05 16:16u
Dat Henny wat problemen heeft met het gewijde priesterschap zal niemand verbazen, dat is bijna altijd zo bij de liberalere pastoraal werkenden. Natuurlijk knielden mijn ouders neer om mijn neomistenzegen te ontvangen. Maar het was geen vernedering, wij hadden alle drie tranen in de ogen, van blijdschap en ontroering. En natuurlijk ben ik heerom, wat echter meer betekent dat zelf de achterneefjes zich nog aan mij herinneren wanneer ze willen trouwen of hun kinderen willen laten dopen. Een priester in een familie is een grote zegen. Ik heb zelf ook twee heerooms.


Forum: Actuele zaken: " Priesters zijn voorbestemd voor bedrijfsongevallen"

b Geplaatst op 27/8 '04 20:06u

Deze uitspraak heeft gezorgd dat vrouwen tot niks degradeerd
worden. Vrouwen zijn dus ´bedrijfsongevallen". Bij deze bedankt! Hoe moet ik,
als slachtoffer van zo´n ´bedrijfongeval´, nog geloven?In wie en in wat dan nog?
Als zelfs een bisschop achter zo´n uitspraak staat ben ik geneigd om mijn
lidmaatschap van een ROOMS KATHOLIEKE kerk op te zeggen....Alsof verkrachtingen
gedurende 15 maanden van een PRIESTER al niet erg genoeg zijn.

crispina Geplaatst op 4/9 '04 14:57u
Ik stap niet ´zomaar´ van mijn geloof af. Door mijn helaas teveel trieste ervaringen heeft leven me meer te bieden dan alleen maar verkrachtingen. Het enige geluk dat ik heb, is dat ik nooit zwanger ben geworden van mijn verkrachters. Maar door deze actie wordt mij wel duidelijk hoe er over gedacht wordt. Het maakt me boos en voel me nog een keer ´gepakt´! Alsof ik er om gevraagd heb!!!! De kerk laat zich wel weer van zijn beste kant zien
Dank je


I cannot ease your aching heart
nor take your pain away
but let me stay and take
your hand
and walk with you today!

I´ll listen when you need to talk:
I´ll wipe away your tears
I´ll share your worries when they come;
I´ll help you face your fears.
I´m here and I will stand by you,
Each hill you have to climb,
So take my hand, let´s face the world;

Live one day at a time!
You´re not alone, for I´m still here.
I´ll go the extra mile
And when your grief is easier
I´ll help you learn to smile!
uit: Healing Words,
submitted by
Natasha Martin,
Aboriginal Healing Foundation

21 opmerkingen:

Anoniem zei

(url) RKNieuws.net - Kerkelijk nieuws voor Nederland en Vlaanderen

door: 81.69.147.49 2005-08-19 19:18:45

(ip nr door crispina toegevoegd)

Anoniem zei

(url) RKNieuws.net - Kerkel ijk nieuws voor Nederland en Vlaanderen

door: 81.69.147.49 2005-08-19 19:20:35

(ip nr door crispina toegevoegd)

Anoniem zei

http://www.rorate.com/rorate/scripts/mijn_community.php

door: 81.69.147.49 2005-08-19 19:25:29

(ip nr door crispina toegevoegd)

Anoniem zei

http://www.livefromholland.com/?wm=cav1126&pc=value

door: 81.69.147.49 2005-08-19 19:37:30

(ip nr door crispina toegevoegd)

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=1&tbl_archief=&

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:57:12


ip nr door crispina toegevoegd

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=1&tbl_archief=

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:57:52


ip nr later door crispina bijgevoegd

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=1&tbl_archief

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:58:08




(ip nr later door crispina toegevoegd, gezien vertoonde waanzin.)

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=1&tbl

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:58:30



(ip nr gezien vertoonde waanzin later door crispina toegevoegd)

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=1&tb

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:58:46



gezien veroonde waanzin ip nr later door crispina openbaar gemaakt

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393&r=

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:59:08



ip nr later door crispina openbaar gemaakt, gezien vertoonde waanzin

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166393

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:59:23



gezien veroonde waanzin ip nr. later door crispina openbaar gemaakt

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=16639

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:59:39



gezien vertoonde waanzin ip nr later door crispina openbaar gemaakt

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=1663

door: 81.69.147.49 2005-08-19 20:59:58




gezien vertoonde waanzin ip nr later door crispina openbaar gemaakt

Anoniem zei

http://crispina.punt.nl/?id=166

door: 81.69.147.49 2005-08-19 21:00:20


gezien vertoonde waanzin door crispina later ip nummer openbaar gemaakt

Anoniem zei

kutwijf, je vind het toch gewoon lekker

door: .56.13 2005-09-29 19:49:23



gezien vertoonde waanzin ip nummer door crispina later (gedeeltelijk) openbaar gemaakt

Anoniem zei

JE WEET VERDOMME NIET EENS WAAR JE OVER LULT..ANONIEME LUTSER !!!

je bent zeker een impotente zak met een dikke pink van 2 cm

door: Killah .... .161
killah.punt.nl 2005-09-29 20:16:12


(gezien vertoonde waanzin ip nummer later door crispina (gedeeltelijk) openbaar gemaakt

Anoniem zei

als of je er nu ene meter van snapt, sister

door: brother 2006-07-12 02:18:39

Anoniem zei

nope, edoch zoals onze goede voorzitter zei:
de lange mars begint bij de eerste stap.....en leidde het volk naar de bliksem

en ook dat was een heel end lopen, stappie voor stappie!

door: sister 2006-07-12 02:22:41

Anoniem zei

Wat dit is.....gewoon kerkelijk misbruik....kijk maar naar de deken van Gulpen................iedereen wist het,bisschop Gijsen steunde hem(ja die zeikerd was nog roomser dan rooms.
Ineens weer grote stukken in krant......de deken heeft een vrouw SOA gegeven....ja en dezelfde deken was al vaker in opspraak,gebruikte het geld uit de armenkas om zijn sexreisjes te financieren.......mag die zeikerd zelf zijn ontslag aanvragen....anders zou de bisschop in roermond de ontslag procedure in werking zetten.
De o zo lieve priester mag gewoon thuis blijven.....een ander zouden ze opsluiten en in de boevenwagen gooien!!!!!!!

door: Starlady
starlady.punt.nl 2006-08-16 18:14:11

crispina zei

Phoe Star....die boevenwagen is in jouw verhaal dus inderdaad een heel bittere maar zeer logische en terechte opmerking!

Maar ik ben het helemaal met je eens dat er in die situatie van Joep Haffmans ongelooflijk hypocriet lijkt te zijn gehandeld door zowel de man zelf als door de kerkelijke hierarchie.

Zoals ik alle respect heb voor die dame. En vind dat hierover in allerlei discussie schandalig (en ronduit stompzinnig!) met om wordt gegaan.

Ja zeker, die Haffmans lijkt knap misbruik gemaakt te hebben van zijn machts positie ook tegenover deze dame.

De berichtgeving erover is natuurlijk ook weer knap beroerd , door al die belangen die veel te veel mensen hebben om de hele zaak binnenshuis in die geheime kamertjes van de Kerk te houden, en dat echt niet om de belangen van die 2 personen zelf!!

Maar voor zo ver ik er iets van begrijp lijkt inderdaad die Haffmans knap lak te hebben gehad -en vooral kunnen!! hebben - aan grenzen dankzij zijn machtpositie.

En dat is dus precies waar kerkelijk (seksueel) misbruik altijd over gaat.

Machts misbruik en de mogelijkheid...die gegeven wordt. Of het nu om kinderen, tieners of volwassenen gaat! In dit geval deze dame.
Die gelukkig uiteindelijk de moed vond om te zeggen NEE!! Dit WIL IK niet langer!

Vreselijk dat zij zich heeft laten gebruiken door deze Haffmans. Zij zal haar redenen hiervoor hebben gehad. die ongetwijfeld triest zijn.


Vreselijk dat die Haffmans haar zo heef gebruikt. En kennelijk op geen manier de mogelijkheid kreeg vanuit die Kerk om zich aan noodzakelijke grenzen te houden.
Met alle gevolgen vandien! Ook nu voor de man persoonlijk.


Verschrikkelijk dat die kerk dit al die tijd wist en de andere kant wenste op te kijken!! Waar in ieder geval ook deze beide individuen knap de l.... van zijn geworden.

En heel veel anderen met hen.

Bij kerkelijk seksueel misbruik waneer het over 2 volwassenen gaat bestaan geen onschuldigen. Volwassenen zijn verantwoordelijk voor hun eigen daden. Hun eigen keuzes. Maar ook die kerk en iedereen die hiervan op de hoogte was heeft haar/zijn verantwoordelijkheid. Door het mede mogelijk te maken. En kennelijk -zoals ik begrijp uiit de berichten - als Kerk nee te verkopen toen de betreffende dame aanklopte met haar keuze: dit WIL ik niet!

Hypocrisie is de grootste morele misdaad. (is niet voor niets een citaat van Richard Sipe. Een van de belangrijkste onderzoekers en hulpverleners/therapeuten die er op dit moment zijn over die kerk en haar misbruik)

Het is die hypocrisie die het (kerkelijk) (seksueel) misbruik mogelijk maakt

Die daarom uiteindelijk alleen maar slachtoffers kent.

Het waanzinnige van onderstaand krantenbericht (wat natuurlijk eigenlijk om om te scheuren van het lachen is!) is dat het zo helemaal precies datgene is wat Thomas Doyle, Sipe en Wall ook uitleggen in hun boek vanuit de Amerikaanse situatie. Maar inderdaad over de hele wereld heen elke keer weer blijkt zo te zijn. En zat mensen ook weten, ook binnen die kerk. Of je het WILT weten is de keuze.

Het probleem van kerkelijk seksueel misbruik is een keuze probleem!


Ex van deken Gulpen klaagt bisschop Wiertz aan

Gepubliceerd op zaterdag 22 juli 2006

GULPEN (ANP) - De ex-vriendin van voormalig deken Joep Haffmans uit Gulpen heeft bisschop Frans Wiertz van Roermond aansprakelijk gesteld voor schade die zij geleden zou hebben als gevolg van een seksueel overdraagbare aandoening (soa).


De soa zou zij hebben opgelopen tijdens een tien jaar durende relatie met de inmiddels ontslagen deken van Gulpen. Ook heeft zij Haffmans zelf hiervoor aansprakelijk gesteld.

De bisschop moet er volgens de vrouw op toezien dat een priester zich aan het celibaat houdt. Haffmans zou in de tien jaar waarin klaagster een relatie met hem had, ook seksuele contacten met andere vrouwen in zijn dekenaat hebben gehad. Volgens de vrouw zou Haffmans haar seksueel misbruikt hebben, omdat zij jegens de deken in een afhankelijkheidspositie verkeerde. Zowel Haffmans als Wiertz verwerpt de aantijging.

Verjaringstermijn

,,De bisschop heeft nooit toestemming voor deze relatie gegeven, hij wist er bovendien niets van'', zei de woordvoerder van Wiertz zaterdag. ,,Desgevraagd ontkende de deken de relatie immers.''

Haffmans erkent inmiddels dat hij een relatie met de vrouw heeft gehad, liet Goltstein zaterdag weten. ,,Het was een publiek geheim dat Haffmans twee keer per maand met mevrouw omgang had'', zegt de advocaat. ,,Die relatie is twaalf jaar geleden begonnen. Wanneer zou zij dan een soa opgelopen moeten hebben? Ik weet niets eens wat voor soa ze bedoelt. Die is in elk geval niet van Haffmans afkomstig en bovendien geldt voor dit soort zaken een verjaringstermijn van vijf jaar.''



door: crispina 2006-08-16 20:54:47

crispina zei

zaterdag 4 april 2015 23:44:00

liet Anoniem anoniem weten dat er nog vééééél en veeeeel meer is waar je een doolhof ook voor kunt gebruiken.