dinsdag, augustus 16, 2011

1961-1965 een weeshuis Elandstraat/Lauriergracht


Zal me dat effe een hoop passen en meten zijn geweest

bron

bron

bron












zo, en na, denkend aan dat straatje en die gracht, goed te hebben gelachen te hebben over dat weeshuis Elandstraat/Lauriergracht kan ik mijn sterretjes die ik zie aan.

Want dit is toch werkelijk te krankzinnig om los te lopen. V E R S C H R I K K E L I J K!!

Hoewel Starrenburg voor mij, god zij dank!! een heel veilig mens was zal ik de laatste zijn die een mening laat staan oordeel kan of zal hebben over iemands ervaringen in het verleden voor wie dat anders is geweest.

Ik zou niet weten op grond waarvan tenslotte.

Maar ik heb wel een mening en een oordeel over wat nu gebeurt!

Er was in de periode 1961 -1965 geen weeshuis Elandstraat-Lauriergracht.

Er waren 2 grote kindertehuizen (het derde bestond sinds een paar jaar [1956]niet meer op die plek. Er was Amstelstad en er was de Voorzienigheid. [Amstelstad vertrok 1968 naar nieuwbouw in Zuid)


En de meeste kinderen die daar een paar jaar (1961-1965) hebben gezeten zullen geen van beide dan ook weeshuis noemen. (ik schat in dat zeker die van Amstelstad uit die periode dat nog wel 's veel minder zullen hebben gedaan dan wij).

Het woord weeshuis wordt - voor beide tehuizen - wél veel gebruikt door mensen uit de periode daarvoor.

Ik weet - zonder even bij een ander te checken - niet vanaf hoe oud de kinderen in Amstelstad zaten. Bij ons waren er kleintjes, de zeldzame keren dat je (dat ik??) bij die groep mocht helpen was veel te leuk om daar twijfel over te hebben.

En héél zeker weten dat er godbetere het!! nog steeds heel wat vroegere "kinderen" uit die tehuizen rondlopen die niet weten waar zij ooit allemaal hebben gezeten, omdat ze geen hulp hebben gekregen bij het uitzoeken van hun verleden.
Wanneer je van hot naar her bent gegaan /overgeplaatst werd - om welke reden dan ook - en dan niet een maar vele malen, zoals nog al wat mensen zijn, kan een kindertehuis al rap een weeshuis worden. Zeker in het Amsterdamse taalgebruik.

En dat zal zeker voor wie als een van die kleintjes bij ons (en waarschijnlijk ook Amstelstad) kwam. En al helemaal voor wie het nodige in die jeugd mee heeft gemaakt. Regelmatig ook al voor ze in huis kwamen; we zaten er niet voor zweetvoeten.

Dat is puur verschrikkelijk. Zorgen niet alleen je ervaringen op allerlei gebied voor problemen, wanneer je niet eens weet waar je in vredesnaam ooit (allemaal) hebt gezeten... en vind je daar geen hulp op... is dat een ongelooflijke schending van je Rechten.

En maar al te vaak als je dan de plek (of plekken) al weet of te weten kunt komen volgt maar al te vaak nog eens de rest. Zie maar dat je er achter komt.
Bij wie dan? Dossiers zijn vernietigd, als er al wat in stond. Hoewel er met flink zoeken en denken nog best heel wat snippers elders bij elkaar te vinden zijn. Vele snippers maken een groter stuk

Die verschrikkelijke zoektocht naar je eigen verleden, zelfs de feiten die voor zoveel mensen zo vanzelfsprekend zijn, zijn dat nog steeds voor ex-kinderbeschermingspupillen niet!!

Niet in andere landen, maar óók in Nederland niet.

Ook ik heb - net als zovelen - heel hard moeten zoeken naar mijn verleden.
En niet alleen door gaten in mijn geheugen! Ook naar zakelijke feiten.
En dat is verschrikkelijk!

Wanneer ik een pissige antwoorden krijg op hele - maar voor mij binnen mijn persoonlijk verhaal"heel belangrijke - simpele vragen, en niet 1 keer, en nog maar zeer recent, van een bisdommedewerker die ik helemaal nergens van beschuldig maar die bij voorbaat al te keer gaat, is dat te krankzinnig om los te lopen omdat mijnheer "Ik zou niet weten wat dat met misbruik te maken heeft".... kennelijk meent dat ik hem daarop iets vroeg of enige autoriteit zou hebben is het te krankzinnig om los te lopen te horen te krijgen of ik "wel weet wat hij allemaal over zich heen krijgt" Om van anderen, of "mijn eigen" nonnen cs. nog maar niet eens te spreken.

Dat is verdedigen van het onverdedigbare en gezien de gevolgen crimineel.

En laat Mevr. Samson niet zeggen dat mensen die hulp nodig hebben die hulp kunnen krijgen via slachtofferhulp. Dat is een leugen, zo is gebleken.

Maar het door verwijzen naar een "organisatie" die heeft gepresteerd wat ik de afgelopen 3 weken aktief heb meegemaakt is onverantwoord. Het is slechts minachting.

Zoals Klokk met haar eigen belangen en belangetjes heeft laten zien wat ze dan voorstellen.

En die combinatie is verschrikkelijk.
Het getuigt van een minachting t.o.v. levens van mensen, die te verschrikkelijk is om niet eerst gepantserd met mijn lach aan te kunnen.

Laat vooral helemaal niemand iets anders verstaan.

En wanneer je hulp nodig hebt vraag er om. Die hulp is te vinden, en komt steeds meer tot stand.
Zelfs in dit land. Doe je mond open.
Maar laat je niet gebruiken voor de belangen van een ander.
Welke Commissie dan ook. Ook niet door de woede en de haat van vroegere slachtoffers en hun clubjes.
Die denken dat er 1961 - 1965 een weeshuis Elandstraat/Lauriergracht was.
Van de zusters van de Voorzienigheid, met Starrenburg als rector.

Maar met de minachting en de haat van Klokk hebben zij er belang bij dat Starrenburg dader was.
Klokk heeft inmiddels belang bij de pijn van slachtoffers.

Kan best zijn dat ze die vraag inderdaad van een vroegere bewoner hebben gekregen.
Dan heeft die hulp nodig, die Klokk niet kan geven.

Maar het is ook best mogelijk dat zij die informatie gewoon via het internet hebben verzameld.
Om zichzelf op te blazen.

In een hele smerige machtstrijd!
Waarbij mensenlevens en maar al te vaak hele kwetsbare afhankelijke mensen, die vaak meer achter de kiezen hebben dan goed voor een mens is, inzet zijn kunnen worden.

Het is verschrikkelijk je dat te moeten realiseren!
Zoals het afschuwelijk was deze afgelopen 3 weken te zien gebeuren.
Het is afschuwelijk je te moeten realiseren dat zo'n oproep - nog afgezien van een hoop andere zaken - niet betrouwbaar is.

Mensenhandel.

Mensenhandel - het doet er niet toe door wie - stinkt! Heel verschrikkelijk.

En iedere dag dat de situatie rond vroegere slachtoffers langer duurt zal die Nederlandse mensenhandel alleen maar toenemen!

Denk dus na of dat is wat jij wilt en wat jij nodig hebt.
Precies als bij elke andere reclame.
Een winkelbedrijf is geen creche en let niet op de kleintjes.
De clown of een ballenbad is er voor de verkoop.

Ja zeker, ik ben heel boos op die Congregatie.
Maar mijn boosheid (verkeerd woord) is van mij!
Ik weet (inmiddels) wat er gebeurt is.
Met mij! (en die nonnen)
Mijn leven. En wat daarmee uitgehaald is en nooit nooit nooit had mogen gebeuren!!

Wanneer jij vragen hebt over jouw verleden kun je ook contact met ze opnemen.
En dan maar eens zien wat er gebeurt.
Je bent er zelf bij en het zou je ook wel eens mee kunnen vallen.
Het gaat nu eenmaal stap voor stap. Ook bij die nonnen!

Geen opmerkingen: