woensdag, april 03, 2013

CFP Gemmenich






9 opmerkingen:

Anoniem zei

Bedankt voor deze selectie krantenknipsels.
Heb ze toegevoegd aan mijn site.
Groetjes
jos

Crispina,
Wat voedt overigens jouw argwaan m.b.t. het functioneren van Br. Pancratius binnen KB in de periode St. Joseph Roermond en nadien Heemstede?
Jos

crispina zei

Het spijt me, Jos, maar ik begrijp je vraag niet.

Jos Schmidt zei

Ik meende uit eerdere reacties van jou begrepen te hebben, dat je iets op het spoor was aangaande de persoon Pancratius.

De van oorsprong Duitse Broeders Lambertus en Pancratius en Broeder Athanasius (congregatie van Huijbergen) heb ik zelf ervaren als broeders met natuurlijk gezag, natuurlijk met strengheid, maar zij hadden geen kastijdingmethodes nodig om orde te houden.

Maar kennelijk heb ik je fout begrepen en is die vraag niet relevant.
Groetjes,
Jos.

crispina zei

mmm, ik geloof eigenlijk dat ik een hele hoop op het spoor ben (en heb gevonden) o.a. over Pancratius
En dat kun je hier dus allemaal vinden ook zoals je al maanden weet
Je hebt die artikelen toch al vel langer op je site overgenomen?
(Sorry ik heb er de afgelopen maanden, sinds je duidelijk maakte dat je jouw info/site als privé wenste te beschouwen en mensen toestemming aan je moesten vragen voor ze iets mochten zien niet meer gekeken/geweest, dus het kan best zijn dat je dat inmiddels heeft veranderd? Geen idee)

En je hebt al vaker gezegd niet te begrijpen waarom ik geinteresseerd
zou zijn in Pancratius...

Maar ik zit me net te realiseren, mede door je antwoord nu
dat het niet onmogelijk is dat jij met dat "op het spoor zijn " een verwijzing naar seksueel misbruik
is dat natuurlijk absoluut niet het geval !!

(leuke woordspeling na die verwijzing naar die Montzen/Ijzeren Rijn route overigens :-) )

Hoe zou dat ook in vredesnaam kunnen? Ik heb de mensen niet gekend, had tot maar 2010 zelfs nog nooit van dat hele Bleijerheide gehoord ook
en ben er alleen maar in gerold op grond van de ervaring: dit is te krankzinnig om los te lopen !

Waarbij dat "dit" dan het feit is dat een aantal mensen hun mond open deden en daarop vervolgens afgedroogd werden op een manier waar de honden geen brood van lusten. Overigens bepaald niet alleen door die Deetman cs.

En dat notabene terwijl zij behalve over Bleijerheide ook heel wat anderen de mogelijkheid gaven hun mond open te doen. en het voor elk blind paard duidelijk was dat er gigantisch aangerotzooid/en gemanipuleerd werd
en het dus over en om hele andere belangen ging.
Op een - volgens mij - nogal klassieke manier.

En terwijl ik daar dus in rolde kwam ik inderdaad Pancratius op het spoor zo je wilt.
En niet alleen hij dus.

Wat dat betreft leuk dus hier nu te begrijpen dat jij Pancratius (en Lambertus) zelf hebt mee gemaakt, da's nieuw voor me. Leuk je indrukken achteraf van die mannen te lezen.

Maar in welke periode was jij in Bleijerheide eigenlijk, dat heb ik nog nergens van je gezien, geloof ik. (kan zijn dat ik -weer 's - kippig heb gekeken, in dat geval mijn verontschuldigingen natuurlijk.

Maar ik begrijp niet hoe je de connectie legt met Athanasius .
Is het welicht een associatie met die Bleijerheide Athanasius van die 2 recent gevonden artikeltjes????

Voor nu maar even deze reactie, hoop dat het zo wat duidelijker is?
groeten



crispina zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
crispina zei

Jos, verder is het wellicht handiger ook onze contacten over Bleijerheide niet via/op mijn blog te doen/hebben/houden, maar dat gewoon via de site van Mea Culpa.
Net zozeer als MCU/Bert een copietje doorkrijgen van info die ik vind.

Het is best mogelijk dat er anderen geinteresseerd zijn in wat jij (ook) te zeggen hebt, waarom niet tenslotte? en voor zo ver ik begrijp is er geen enkel probleem (meer) ook voor jou (of wie dan ook) daar je reactie te schrijven.

En ik vind het nogal onzinnig om mensen te dwingen langs allerlei sites te moeten surfen/zoeken waaronder dus ook mijn weblog wanneer ze iets willen weten of willen nadenken over dat Bleijerheide resp. hun persoonlijke of het Limburgse (misbruik) verhaal/ervaringen.

Niet in de laatste plaats omdat die ervaringen in/rond dat klooster (en andere congregaties) zich bepaald niet hebben beperkt tot die pensionaats/muren.

Dan is dus het gebruik van die MCU site wat intelligenter lijkt me?

Wat natuurlijk zeker niet betekent dat jouw of wiens reacties dan ook hier niet welkom zouden zijn of zo, maar slechts is wat ik dus al schreef: het lijkt me handiger...
en meer recht doen aan je reacties/betrokkenheid.
En aan de mogelijkheden die MCU biedt en betrokkenen volgens mij altijd hebben geboden ook, met of zonder groen onderaardse berichtenvretertjes problemen in het verleden... ook daaarover is tenslotte slechts open duidelijkheid geweest.

crispina zei

tot slot nu nog een opmerking
mbt je vraag nav Pancratius
en wellicht aansluit bij jouw
herinneringen aan Pancratius, Lambertus en wellicht (??)
die (andere) Athanaius


één van oorzaken - naast zijn functies en nog een paar zaken - waarom ik de man nogal boeiend vind is een analyse over misbruik zoals Bisschop Geoffrey Robinson al een paar jaar gebruikt

(samenvattend kun je die clusteren rond zijn boek Confronting Power and Sex in the Catholic Church:

met die titel en zijn naam kun je, indien geinteresseerd, met gebruik van BishopAccountability , The Age en google heel eind komen, neem ik aan

Jos Schmidt zei

Crispina,
Dank voor je reacties.
Waarom ik voor het eerst op jouw Blog gereageerd heb, komt omdat vooral jij veel historisch krantenknipsels over St. Joseph hebt weten op te duikelen.

En waarom op jouw Blog?
Ik was geïnteresseerd in ALLEEN jouw, veelal goed onderbouwde, bevindingen

In het Bleijerheide-archief bevinden zich ook een aantal persoonlijke notities van Pancratius over de jongens, die aldaar verbleven.
Maar ook veel Padvinders foto's van St. Servaes (NOSTALGIA)

groetjes
Jos

Jos Schmidt zei

Athanasius- Van Dongen was van een andere Congregatie, en was bevriend met Mansuetus.
Na diens overlijden verbleef Athanasius van 1957 tot 1964
in Bleijerheide


Wil je meer over Athanasius weten.
Kijk dan even in mijn map "Historische krantenknipsels"
Deze map is voor iedereen toegankelijk.

De knipsels staan op volgorde van datum.

Jos