maandag, februari 06, 2012

oud pastoor IJS Tuijn Bisdom Haarlem, IJsbrand en de lokeenden Bisdom Haarlem in schisma




Na Hageveld en Warmond volgden benoemingen als kapelaan op ao. Texel en Tuijtjehorn. Vandaar zijn affectie met het eiland en West Friesland. Als pastoor van de St Janskerk kwam hij naar Haarlem. Heemstede leerde Tuijn kennen toen hij godsdienstleraar werd op college Sancta Maria waar in ruim 20 jaar een kleine 6000 leerlingen op zijn specifieke manier in zijn godsdienstlessen de opgroeiende kinderen naast geloofswaarden, vooral lessen in maatschappij gaf. De waarden van gezinnen en vriendschap meegaf, maar ook het fenomeen pesten niet uit de weg ging. Hij schiep een schoolklimaat zonder populistisch te worden, waarin alle ruimte was voor creativiteit.
[..]
Graag neemt hij de door kunstenares Ellen Wolff in brons gegoten vogel zonder snavel en pootjes, mee naar huis als een kunstwerk, dat zijn bekje niet zal openen en niet kan weglopen van zijn prominente plaats in huis.

aldus Ton van den Brink, 2008

Het Haarlems Dagblad, 4-2-2012 weet dat Tuijn, verdacht van grootscheeps kindermisbruik in 2010 door Punt is verboden zijn openbare ambt nog uit te oefenen.

Dat heeft Punt dan zeker vergeten te vertellen aan Hendriks cs.
De ouders van kinderen hopelijk wel. Maar ik kan, net als bij die geschorste militaire glibber tot aan in Afhanistan aan toe of Bert Sturkenburg en anderen maar niet ontdekken waar dat dan zou staan.

Je zou er, met of zonder de minister van defensie, de vitusdans van krijgen.

Hopelijk kan de heer Tuijn met dit soort bisschoppen Quodcumque dixerit Vobis, facite (Doe maar wat Hij u zeggen zal) goed zwemmen en heeft de dijk Anker na de elfstedentocht nog een gat.

En anders is er altijd nog de hofvijver.
Voor bisschoppen. Gemijterde Criminelen.
Handelend in strijd met Nederlands en Internationaal Recht zowel als de uitdrukkelijke opdracht en herhaald duidelijk gemaakte intenties van BXVI.

Heren, volgens Bartjes en mij bent U in schisma met de Rooms Katholieke Kerk
geexcommuniceerd van rechtswege.

En dan mag ik geen burgerlijk of canoniek rechterlijk jurist zijn, maar U kunt in weinig parlementair Amsterdams de pot op, als zijnde een gevaar voor de zeden van mijn samenleving en de daarin geldende Rechten.

Wellicht kan Uw vroegere collega mijnheer Mixa U verder nog van advies dienen?
Dan kunnen we onderwijl kijken wie er dan in Den Haag de betrokken ministers van advies kan dienen.

En dat vind ik een buitengewoon opluchtende conclussie.
Al heb ik geen flauwe notie waar dit toe leidt.
Maar dit bischoppelijk gedrag leidt slechts tot destructie. En dat is wel welletjes!
Want aan al die juridische flauwe kul en vragen wie er nog een trucje kent hoef ik helemaal niet mee te doen om gewoon christelijk gelovig te zijn. En zelfs nog steeds en met grote weerzin Rooms Katholiek.

De misdaden die U pleegt hebben niets te maken met de vrouwen en de enkele man die mij destijds hebben opgevoed. En van mijn geloof blijft u, gemijterd of niet af!
Dat mag U namelijk niet. Luister maar naar de Paus en regel het dus verder daar maar.
Er gingen U al velen voor.


12 opmerkingen:

Anoniem zei

Kan het me niet voorstellen.

crispina zei

En misschien is dat maar gelukkig ook?
En is dat vooral een realiteit die over de hele wereld heen is gedeeld.
En dat is voor iedereen verschrikkelijk.

Want al die kinderen kunnen en konden in welke seksueel misbruik situatie dan ook kunnen en konden dat waarschijnlijk ook niet.

Maar hebben nu het probleem hoe zij zich voor moeten stellen dat wat er gebeurd is niet hun schuld was of is
en zij zich voor moeten stellen dat het gestopt kon en kan worden.

En de noodzaak te leren - levenslang - dat wat zij weten zich niet levenslang voor te hoeven blijven stellen.

Dank U wel voor Uw erkenning van dat gedeeld leed over vermoorde onschuld en de verschillende posities en dus de keuzes daarin.

Ook voor U een heel goedemorgen.
Ik wens ook U de gezonheid, wijsheid en rust die daarvoor nodig is

ann zei

het eendje is een toepasselijk cadeau, snaveltjes dicht en zonder pootjes, dus geen kant op kunnen........:-(

crispina zei

Dat trof mij ook, Ann. Dank je.
Gelukkig hebben mensen, al kan het jaren moeten duren voor je de kant en de weg ernaar toe weet, altijd een keus.

Anoniem zei

Zonde dat u de updates niet volgt (verschrikkelijk zelfs, hoog privé gehalte daardoor) dan weet u dat de beschuldigingen inmiddels teruggetrokken zijn, de vrouwen in kwestie toegegeven hebben dat de beschuldigingen onterecht waren.

Weet dat u levens kunt verwoesten met uw veroordeel, en dat degene die de dader lijkt te zijn ook zomaar het slachtoffer kan zijn, onweerbaar.

Het zou u sieren uw berichten up to date te houden. Helpt de geloofwaardigheid een hoop.

crispina zei

Tegen de tijd dat Petrus me inhuurt als administratiekantoortje kunt U wellicht met Uw klacht bij hem terecht?

Voor nu geldt dat U ruim een half uur van mijn tijd heeft gekregen in mijn bekijken van uw reactie: dank U voor de bevestiging van de waarde van het rijtje Personal Bill of Rights van Alicia Dunlop.

I have the right to freedom of speech
I have the right to be heard
I have the right to be respected
I have the right to accept and own my own power
I have the right to not disclose unless I am comfortable
I have the right to feel my emotions
I have the right to say no
I have the right to challenge the status quo
I have the right to ask questions
I have the right to be me
I have the right to own my own ideas
I have the right to my values and beliefs
I have the right to laugh

Dr. Alicia A. Dunlop, Toronto

Ook voor U een goede
dag.

Anoniem zei

Anoniem zei: 'Zonde dat u de updates niet volgt (verschrikkelijk zelfs, hoog privé gehalte daardoor) dan weet u dat de beschuldigingen inmiddels teruggetrokken zijn, de vrouwen in kwestie toegegeven hebben dat de beschuldigingen onterecht waren.'

Dit is onjuist, Tuyn is uit de kerk gezet en schuldig bevonden in een aantal zaken, helaas durven velen nog steeds niet te spreken.

Anoniem zei

Lukraak beschuldigingen accepteren en zo reputaties ruineren.

Anoniem zei

Ik weet het wel zeker! Tijdens de vormsel-avonden frunniken aan jonge meiden. Op schoot nemen, vragen of ze een keer willen komen logeren. Het was een jager die zijn prooien zorgvuldig koos. Stille lieve meisjes van volgzame, goedgelovige ouders die zouden terugschrikken voor een schandaal. De man was een betekenend monster. Ik zat erbij en keek hem vuil aan zodat hij mij oversloeg.

Anoniem zei

Ysbrand Tuijn had als godsdienstleraar een "relatie" met mijn achternicht toen ze amper 15 jaar was. Vader kwam erachter en was razend. Gesprek op school (Sancta Maria) met Ys en de rector. Het was voor de reputatie van het meisje beter om het stil te houden. De getrouwde rector ging trouwens ook naar bed met een minderjarige leerlinge. Deze ging zelfs als "oppas" van diens kinderen mee op vakantie met hem.Hij was dus net zo chantabel. Allemaal publiek geheim. Nooit melding van gedaan.
Het schandaal, de Heemsteedse en Haarlemse elite gruwelt ervan. Vooral dáár koos Ys zijn slachtoffers.
Mijn achternicht is helaas bijna 20 jaar terug, veel te jong, overleden. Maar ik spreek namens haar en haar zus!
Ysbrand Tuijn verkrachtte de meisjes niet op gewelddadige wijze. Hij manipuleerde ze zijn bed in zodat het vrijwillig leek. Hij deed dat zeer zorgvuldig. Ik heb het met eigen ogen gezien. Vooral de vooorbereidingavonden voor het vormsel gebruikte hij om te jagen.
Mij meed hij, hij wist dat hij dan gelazer zou krijgen. Mijn ouders kenden immers zijn ware aard. Mijn vader was uitgesproken kritisch en kende hij van school.
Ys koos meiden van ouders die te manipuleren en chantabel waren. Ik geloof dat daarom tientallen vrouwen hun klacht hebben ingetrokken.

Ik hoop echt dat veel van hen alsnog aangifte bij het OM doen. Dat ze zich niks meer aantrekken van wat de Heemsteedse kliek wel niet van ze zal denken.
Ijsbrand Tuijn was en is een slang, hij werd en wordt nog steeds beschermd door de invloedrijke elite van Heemsteedse e.o.

Anoniem zei

Inderdaad!!

Anoniem zei

Hij is deze week overleden