donderdag, februari 16, 2012

Minister Opstelten:Het zal in het geval van een bijstandsuitkering van de gemeente afhangen of een bedrag in mindering wordt gebracht op de uitkering.

Kamerdebat
15-2-2012
Dan kom ik bij een vraag van mevrouw Arib. Wordt de compensatie van de rooms-katholieke kerk afgetrokken van een eventuele uitkering, bijvoorbeeld de bijstand? Een groot deel van de compensatie zal worden beschouwd als een vergoeding van immateriële schade en een immateriële schadevergoeding wordt altijd beschouwd als een hoogstpersoonlijke zaak. Het zal in het geval van een bijstandsuitkering van de gemeente afhangen of een bedrag in mindering wordt gebracht op de uitkering. In elk individueel geval zal doorslaggevend zijn de hoogte van de compensatie.

Het is dus geen automatisme dat de compensatie buiten beschouwing wordt gelaten.

Mevrouw Arib (PvdA):
Als ik dit had geweten, had ik een motie over dit onderwerp ingediend. Ik zou het echt ernstig vinden als dit aan de gemeenten werd overgelaten, dus ik doe voor de laatste keer de morele oproep aan de minister om toch met de gemeenten in overleg te gaan en, de Kamer daarover te informeren. Misschien willen de gemeenten hetzelfde als de minister en dan hoeft de Kamer daarover geen debat te voeren.

Minister Opstelten:
Ik heb gevoel voor datgene wat mevrouw Arib vraagt. Ik zal dit met de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid opnemen en hem verzoeken om deze positie in zijn reguliere contacten met de gemeenten te bespreken.

Mevrouw Berndsen (D66):
Ik breng op dit punt ook nog iets in. Deze discussie wordt namelijk vaker gevoerd. We hebben dezelfde discussie aan de orde gehad ten aanzien van het veteranenbeleid. Wellicht kan de minister dit punt ook met zijn collega van Financiën bespreken, zodat we het niet bij elk deelonderwerp moeten aankaarten. Ik denk dat daarvoor een landelijke generieke regeling moet komen.

16-2-2012

Het smartengeld dat joodse overlevenden van de Holocaust belastingvrij uit Duitsland krijgen, wordt in Nederland alsnog belast. Daar zijn ze boos over, schrijft het AD, omdat er maar weinig van overblijft.

De uitkering voor mensen die kunnen aantonen dat ze het mikpunt waren van de Jodenvervolging, bedraagt 270 euro per maand, belastingvrij.

Nederland heft geen inkomstenbelasting over het bedrag, maar laat het wel meetellen bij de heffing van sociale premies en de verstrekking van toeslagen. Veel ontvangers van het geld lopen daardoor hun zorg- of huurtoeslag mis. 'Het zou Nederland sieren als we hier geen belasting over heffen', zegt CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt.

Geen opmerkingen: