donderdag, november 17, 2011

Wir haben es nicht gewusst ; Cor Schilder bisschoppen en tactische redenen

Opnieuw heeft een Keniaan de gepensioneerde Nederlandse bisschop Cor S. van seksueel misbruik beschuldigd. Via Interpol is de politie in Nederland gevraagd de zaak te onderzoeken. Maar zowel de Nederlandse politie als justitie ontkennen informatie over de affaire te hebben ontvangen.

door Robert Chesal en Hettie Lubberding
Wereldomroep Nederland

S. is één van in totaal zes rooms-katholieke missionarissen die worden beschuldigd door een voormalige priesterstudent uit Kenia. De Mill Hill Missionarissen, de congregatie waar de zes lid van zijn, spreekt de beschuldigingen tegen.

Misdienaar
De nu 42-jarige Keniaan Emmauel Shikuku heeft tegenover de Ierse zedenpolitie verklaard dat hij vanaf eind jaren zeventig slachtoffer is geweest van een lange reeks van verkrachtingen, chantage en ander misbruik door verschillende Mill Hill-priesters. Het ging om vier Nederlanders en twee anderen, vermoedelijk Britten.

Het eerste incident zou hebben plaatsgevonden toen de Keniaan een 9-jarige misdienaar was in Kakamega, in het westen van het Kenia. In het dichtbijgelegen Mumias zou hij een jaar later voor het eerst door een Nederlandse missionaris zijn misbruikt. Jaren later is Shikuku naar eigen zeggen weer doelwit geworden van misbruik door geestelijken van de Mill Hill-missie.

Interpol
In de veronderstelling dat een van zijn belagers de Ierse nationaliteit had, heeft het slachtoffer zijn verhaal verteld aan de zedenpolitie in Dublin. Toen bleek dat er geen Ieren bij waren betrokken, maar wel Nederlanders en Britten, werd er via Interpol contact gezocht met de betrokken landen.
Een rechercheur van de Ierse zedenpolitie mailt op 22 september aan het slachtoffer dat hij Nederland en het Verenigd Koninkrijk heeft gevraagd om de beschuldigingen verder uit te zoeken. De advocaat van de Mill Hill Missionarissen bevestigt dat de zaak is doorverwezen naar de Nederlandse en Engelse autoriteiten.

Interpol Den Haag laat via de politie weten de informatie niet te hebben ontvangen. Ook het Openbaar Ministerie in Nederland is niet op de hoogte. Een woordvoerder van het hoofdkantoor van Interpol in Lyon, Frankrijk, sluit niet uit dat informatie 'om tactische redenen' wordt stil gehouden.

Vatican Insider

Interpol has asked police to investigate into the case of a prelate Emeritus, after “fresh accusations of sexual abuse”

GIACOMO GALEAZZI
vatican city

Interpol has asked the Dutch police to investigate into the case of a priest, after “fresh accusations of sexual abuse” were made. Cor.S (these are the prelate’s initials) is a Bishop Emeritus with a Dutch passport, who served as a minister in Africa until 2009. What sparked the request for an investigation into the bishop’s behaviour was an information note sent by the Irish police’s “Sexual crimes” division. In the Netherlands, both the police and the judiciary received “alarming” indications about the bishop’s conduct. He is one of six prelates in the Catholic Church being accused by Kenya’s Seminarian, Emmanuel Shikuku. The declarations made by this aspiring African priest, implicate some clerics working in the “Mill Hill” missionary society which is based in the UK. The six men under accusation told “Radio Netherlands” that all statements against them were false. A year ago, the Dutch Episcopal Conference launched an inquiry, in order to ascertain what had happened in a number of Catholic schools where cases of abuse against children had been reported. The Dutch Episcopate has assured that the investigation currently being carried out into the alleged acts of sexual violence is “extensive, external and independent.”

Dutch bishops are “deeply shocked” by the stories involving minors, which have emerged since January 2010. The case emerged within the Catholic education world. And it is not just priests in Catholic schools that are being blamed. Some nuns are also being accused of acts of abuse that date back to the ‘50s. One of the stories that has really shaken public opinion, is that of 63 year old H* H*, who recalls the upsetting experience he had at the age of 11 when he attended a Catholic college in Tegelen, a town in the southern Netherlands. “I never spoke about it until now, because these are accusations that are difficult to bear and feel – he declared to Dutch the mass media. I am not seeking revenge or looking for excuses, a lot of the nuns are already dead. And I don’t think this is an isolated case.”

Before the Dutch Episcopal Conference, the Salesian Order had announced that an investigation would be opened, to look into the acts of sexual abuse that have allegedly been committed by members of the clergy, in a student residence in Arnhem, in the ‘60s. Since then, the Episcopal advisory committee formed in 1995, to help victims of sexual abuse committed by members of the clergy, has had 280 victims come forward. The Vatican has been very clear with regards to its position on the scandals that have hit the Catholic Church in a number of Countries, from Germany to Ireland. The Church has “faced the emerging problem in a timely and decisive manner,” the Holy See’s spokesman, Fr. Federico Lombardi said. In a note sent to the Vatican Radio, the Pope’s spokesman also explained that “concentrating accusations against the Church alone, will lead to a distorted perspective.” Indeed, “the main ecclesiastical institutions involved” in the storm of the paedophilia scandal, “have dealt with the emerging problem in a timely and decisive manner; they have proven their willingness to be transparent and in a way they have helped bring the problem to the surface quicker, by inviting victims to speak out, even if their experiences date back a long time.” As such, “they way they have gone about dealing with the problem is right, because the right way to start, is to recognise what has happened, the concern for victims of abuse and the consequences of the acts committed against them.”

The debate going on within the Dutch Catholic Church, about who is to take responsibility for the scandal, is particularly fierce. Some say it all started in the wake of the Second Vatican Council, when the Dutch Church pushed for open and liberal reforms to its identity, much more than other churches did. It was Cardinal Bernard Jan Alfrink, Archbishop of Utrecht, who published a new catechism which was far more open on topics such as homosexuality, abortion, contraceptive practices, the ordination of women and priestly celibacy. He was helped in this, by a number of theologians, including the Dominican, Edward Schillebeeckx. According to others, however, although these liberal positions are not shared by the Church in any way, are a sign that this Church does not ignore certain problems and is willing to talk about them. Up until a few months ago, the main interpreter of this Church that is open to the world and its spirit was Adrianus Herman van Luyn, the Bishop of Rotterdam, another Salesian. On 18 January, the Pope accepted his resignation, as he had reached the age limit for bishops.

bron



Nieuw begin
door Jan Peeters
16 november 2011

NRC Handelsblad publiceerde zaterdag brieven waaruit blijkt dat het bisdom Roermond jarenlang een misbruik plegende priester de hand boven het hoofd hield.
In 1959 kon in Roermond een in België tot drie jaar cel veroordeelde priester aan de slag. Hij kreeg verschillende benoemingen ondanks herhaalde "onvoorzichtigheden met jongens" en waarschuwingen van psychiaters. Aan het herhaald en bij het bisdom bekend misbruik kwam pas in 1975 een einde toen de man uittrad om te trouwen.

De brieven vormen het trieste bewijs dat sommige bisdommen willens en wetens misbruikplegers de hand boven het hoofd en hen uit handen van Justitie hielden. En dat terwijl ze kerkrechtelijk de mogelijkheid én plicht hadden plegers desnoods uit het ambt te zetten.

In een brief aan een van de slachtoffers geeft het bisdom ronduit toe dat "voortdurend het risico genomen werd dat (kwetsbare) mensen beschadigd konden worden". Ook dat alle aandacht uitging naar de dader, maar "op geen enkele manier zorg uitging naar het slachtoffer". Dat laatste dekt de lading maar nauwelijks, omdat er sprake is van meer slachtoffers. Kapelaan Sjef S. werd niet uitgezonden als lam onder de wolven, maar als wolf onder de lammeren.

Nergens blijkt uit dat die 'lammeren' er in de ogen van de kerkleiding iets toe deden. Hier niet, in de VS niet, in Ierland niet, in België niet, nergens niet. Dat maakt dat seksueel misbruik door clerici niet zozeer een exces is, maar een symptoom van een veel groter probleem. Want als de plicht tot bescherming van de meest kwetsbare gelovigen zelfs bij de zielenherders, bisschoppen incluis, niet eens opkomt, hoezeer zijn zij dan niet van hun opdracht verwijderd?

Dat doet de vraag rijzen of het drama van de kerkverlating niet in hetzelfde licht bezien moet worden. Als de boodschap zo heilzaam is, zou toch niet 94 procent van de (Nederlandse) katholieken op zondag thuis blijven? De conclusie ligt voor de hand dat wij als Kerk al heel lang iets goed verkeerd doen.

Wie bij de oudere generaties katholieke de frustraties en soms uitgesproken haat tegen de Kerk beluistert, zal soms constateren dat zij zich afzetten tegen een karikatuur van de Kerk. Te vrezen valt dat zij kennelijk alleen maar een karikatuur van de Kerk ervaren hebben, onverlet het vele goede en heilige dat er óók was en is.

Wie bereid is die ervaringen serieus te beluisteren brengt niet zelden een begin van heling teweeg. Gewoon omdat mensen eindelijk gehoord worden, net als de schreeuwende blinde bedelaar Bartimeüs.

Gehoord worden is ook de allereerste wens van slachtoffers van misbruik, die stuk voor stuk één van ons zijn. Erkenning bracht ook het begin van genezing bij Joke Philipsen-Bekking, een misbruikslachtoffer dat deze week in Katholiek Nieuwsblad haar verhaal doet. Uiteindelijk heeft zij de God gevonden die haar door misbruik ontroofd was. Echter niet dankzij de Kerk.

Het grote mea culpa waarmee de zalige paus Johannes Paulus II in 2000 vergeving vroeg voor wat in naam van de Kerk mensen is aangedaan was geen eenmalige gebeurtenis. Het was slechts het begin van een proces.

Geen opmerkingen: