vrijdag, juli 01, 2011

De oren vielen me van me hoofd

"[...]
als Jezus en Maria werkelijk met hun aardse lichaam in de hemel zitten, dan moet daar ook een WC en een riolering zijn.

Toen ik deze vraag als elf jarige aan de broeder stelde die heel beeldend vertelde hoe wij in de hemel Jezus en Maria zullen ontmoeten, leverde mij dat geen antwoord maar wel 100 strafregels, "Ik moet niet brutaal zijn" op
[...]"

Snugger manneke doet Maritska ontdekking, goed schippersinternaat dus.
Mijn kijk-Moeder-jezusgebed-met-losse-handen-nonnen hadden kennelijk heel wat minder vertrouwen in de onderwijscapaciteiten van hun onderwijs-medezusters dan die mannen.

Maar ik wou verdomme dat ik het antwoord over die vraag van Ubalda's hand kon vinden!
Wát verstond Bonefatio dat ik niet verstond toen ik met mijn onhandige verbazing over hoe klein Ubalda's hand was blijkbaar stond te vloeken?

Kan het hun belofte van armoede zijn geweest, Therese?
Stond mijn blijdschap dáár met grote poten bovenop?
Was het Germana's blijdschap, daarmee de onze, over haar oud-rose burgemeestersketting die ik haar gaf?
Cleta's wegkijkende hoofd bij een over rollen stof aaiende vinger en haar gulheid van haar twee grote lappenmanden onder tafel?


Was het Pauls erfenis die hij als een Lombardihelm met zijn mantel gaf, Gregory?

Geen opmerkingen: