vrijdag, november 26, 2010

‘Im Sinne der Anklage nicht schuldig’.


Herman Spronck, hoofd van de salesianen Nederland, is verbaasd dat een slachtoffer van seksueel misbruik door de latere bisschop Ter Schure met zijn verhaal naar de pers is gestapt. Spronck stelt dat de regeling die indertijd met de man is getroffen juist op zijn verzoek stil is gehouden.

"Dit is voor mij heel verwonderlijk", zegt Spronck. "Zeven jaar lang heeft hij gezegd dat hij juist niet wilde" dat het verhaal in de pers zou komen.

"In 2003 is alles geregeld in pais en vree. Er zou verder niet meer op ingegaan worden. We waren ervan overtuigd dat we het keurig afgehandeld hadden, op menselijke, menswaardig wijze."

Geen zwijggeld
De man kreeg in 2003 16.000 euro en excuses van de kloosterorde. De man was tussen 1948 en 1953 misbruikt op het jongensinternaat Don Rua in Uchelen. Onder de zeven daders was ook de latere bisschop Ter Schure van Den Bosch.

Spronck noemt het betalen van de schadevergoeding "zeker geen zwijggeld". "Het was genoegdoening aan het slachtoffer, samen met de excuses. Hij heeft ons finale kwijtschelding geschonken, dat houdt in dat hij daarna geen actie meer zou nemen, noch naar de pers, noch naar anderen."

Bisschop Van Luyn
De man bleef volgens NRC Handelsblad en de Wereldomroep toch last houden van het misbruik en schreef meerdere malen naar de Rotterdamse bisschop Van Luyn, indertijd een klasgenoot van hem.

Dat Van Luyn niet reageerde op de brieven, kan Spronck begrijpen. "Ik zou dat wel hebben gedaan, maar ik kan me voorstellen dat monseigneur van Luyn gezegd heeft 'ik treed daar niet, want dan ga ik kerkrechterlijk buiten mijn boekje'."

Verkracht door 7 priesters
En dan dit verhaal. "Het slachtoffer zo onder de indruk ervan...".
Dat de man daar toe in staat was daar hebben julllie dan toch hopelijk wél God op je blote knietjes voor bedankt, he?

Hoe krijg je de waanzin bij elkaar en 't dan ook nog 's je strot uit

Die banaliteit van het kwaad.
Wir haben es nicht gewusst.

Geen opmerkingen: