woensdag, januari 13, 2016

wolterskluwer

er was eens, zo'n 500 en nog wat jaar geleden,  ja schat dat was na de tijd van de reuzen toen de kabouters de MP3 al uitgevonden hadden, een man die moest getuigen
Zo'n echte rechtbank, zo'n Amerikaanse.
En daar zat ie dus, zijn maten in de zaal.

Gelukkig kan ik me niet meer herinneren welke zaak dat in godsnaam was
en heb ik geen flauw idee of er in de VS een kruisbeeld in zo'n rechtszaal hangt en als dat dan zo is o ze die voor de gelegenheid even achter een stel kranten verstoppen of er gewoon een stofdoek achteloos vergeten af te halen.
Was het Paul Shanley?
Als sla je me dood

Dat hadden ze in ieder geval ergens anders al met een gevangene gedaan. Hartstikke dood in de bajes,

Maar goed, man in de getuigenbank.
En hij brak. Compleet.
't Was een vrijdag, 't weekend zat er aan te komen
's Middags brak de getuigende man. de aangeklaagde man heeft volgens de verslagen er alleen maar maar gezeten.
Hijn schijnt geen woord te hebben gezegd, als ik me goed herinner.

De rechter, dat was een vrouw,  wel.
Ze zei nee, toen de man huilend vroeg weg te mogen uit die getuigenbank.

Die 3 nachten dat ik niet sliep met mijn vraag waren niet genoeg, want ik weet nog steeds niet voor wie ik meer resprect had, wie ik meer bewonderde. Die man, die itt zijn maten in de zaal ja  zei, of die vrouw die nee zei.

De maandag - kan ook de dinsdag zijn geweest - zaten ze alle 3 weer op hun stoel.

En een zooitje hotemetoten ook.
Allemaal van die hoog geleerden die van alles wisten over geheugens en zo. En verkrachters.
En Law


Aan mijn geheugen schat, is niks mis
Want tot mijn redelijke verbazing  heb ik van de 3 nachten geleerd dat ik blij ben dat ik ooit door een rechter redelijk voor rotte vis ben uitgemaakt toen ze mijn vessie vol spuugde.
Er zou nog wel eens - hoop ik nog steeds - een goede rond kunnen lopen in dit kikkerlandje.
Twee zelfs!
Want ik had haar opgebeld.
Omdat ik echt vond dat het stonk.
En zij mij een spoedcursus gaf dat je een rechter niet op mag bellen om dat te zeggen, waar ze natuurlijk vast gelijk in zal hebben.
Maar je  hoeft nu eenmaal geen hooggeleerde te zijn om artikel 1 te kennen.

Met mijn geheugen is niks mis: ik ben maar wat blij dat ik geen flaauw idee heb wie die rechter in vredesnaam was: ik een vessie, zij een pruik beide voor het Leven benoemd.

Hoewel het natuurlijk best handig is dat we daar wat procedures voor af hebben gesproken.
Da's handig voor de rekening.
Maar dat kan ook met je sophienummer onder je handtekening.


11

Geen opmerkingen: