woensdag, juli 22, 2015

Huize St Joseph te Heer: pater P(iet) H.J. Denis, priestercongregatie van het Heilig Hart van Jezus, medewerking tbv. steunbewijs gevraagd

CriminoCorpus








Mevrouw Mr. N. Geraads ( klik) te Eindhoven vraagt voor een van haar cliënten steunbewijs als onderstaand beschreven:
oproep: 
Client heeft in de periode van ongeveer 1957 tot ongeveer 1962 verbleven op Huize St. Joseph. Cliënt is daar seksueel misbruikt onder meer door pater Dns., de directeur van Huize St. Joseph. Cliënt moest naar pater Dns. toe als hij uit het cachot kwam. Het seksueel misbruik heeft bestaan uit het betasten van cliënt’s achterste. De volledige gegevens van pater Dns. zijn: Pater P.H.J. Dns. Hij is geboren op 11 februari 1908 en overleden op 24 juni 1996. Volgens het Meldpunt Seksueel Misbruik RKK is er geen steunbewijs tegen pater Dns. bekend, vandaar deze oproep.
Plaatsingsdatum:  21-07-2015
reacties kunt u ook richten aan: secretariaat@klokk.nl

24-3-1971




Het gebouwen de bijbehorende terreinen van Huize St. Joseph waren oorspronkelijk gelegen op het grondgebied van de voormalige gemeente Heer. Als gevolg van de annexatie van Heer in 1970 door de gemeente Maastricht werden alle eigendommen van Huize St. Joseph overgeheveld naar de (toenmalige) gemeente Cadier en Keer. De bewoners waren niet langer Heerdenaren maar Keerdenaren.

bron




20-1-1975








Voor de vervangen trappen zie deel II 



BRON
"De Onderzoekscommissie is bij het onderzoek naar Huize St. Jozef in Cadier en Keer, bediend door de priesters van het Heilig Hart van Jezus (s.c.j.) gestuit op excessieve vormen van geweld. Gewelddadig gedrag, zo heeft de Onderzoekscommissie de indruk, maakte intrinsiek deel uit van de leefwereld binnen Huize St. Jozef. Deze instelling kan als hard en onherbergzaam getypeerd worden."


klik










blijft natuurlijk mooi staan
dat ik nog steeds niet weet wat een kiezelkoele is.....


2 opmerkingen:

Unknown zei

Kiezelkoele was de naam van een plek achter het internaat het lag aan een zandpad wat liep van af het belgenherdenkingsmonument langs de weilanden op de heuvels links van dit pad. Aan het einde van dit pad liep je naar links daar lag het overblijfsel van mergelafgraving en kiezels wij kinderen van sintjoseph ikzelf toen 10 jaar speelde er vandaar liep een pad dwars door weilanden en kwam uit in toemalig keer nu cadier en keer. Nu weet u wat kiezelkoal is was.

Oud bewoner sintjoseph pieter 1961-1966.

crispina zei

Ha Pieter, man dan toch, wat een onwaarschijnlijk geweldig goed moment om juist nu jouw uitleg te krijgen/vinden te vinden van wat [een? ] kiezelkoele danwel de Kiezelkoele was!!

je kunt simpelweg geen idee hebben hoe blij je me daar mee maakt!

Ik neem even tijd voor me zelf om hier even héél hartgrondig van te genieten want nu kan ik alleen maar met een hele brede grijns op mijn hoofd zitten en proberen niet op- en neer te gaan springen van plezier en da's nu eenmaal niet handig om onderwijl met je vingers de toetsen te vinden die het mogelijk maken om in zo'n dom klein hokje als dit die woorden te schrijven die een vertaling zouden kunnen zijn van mijn plezier [en verbazing!!) dat jij daar zo maar effe mijn gedachten komt binnen lopen dankzij jouw antwoord......

Ik geloof dat 't iets te maken zou [kunnen] hebben met wat een of andere flapdrol in een of andere film - 't zou best wel eens Jurassic Park kunnen zijn geweest - mij ooit duidelijk probeerde te maken over wat chaostheorie zou zijn.... iets in de geest van een storm die er aan de andere kant van de wereld kan ontstaan ten gevolge van een vlinder die in China met zijn/haar vleugels wappert :-) :-)
maar dat weet ik nog niet precies.......:-) :-)
maar als ik dat ooit [redelijk] goed heb gesnapt beschouw jezelf dan maar even als die vleugelwapperende vlinder....en wat voor een! En wie weet kan jij daar dan even misschien wel net zo stomverbaasd als ik - nu even heel blij met jezelf zijn.

Voor nu in ieder geval dank je voor [je gebruik van] je vleugels.
Fantastisch!!

De rest komt [op een of andere manier]