woensdag, juli 07, 2010

Het verhaal gaat; The Other Final




According to reports from the Century Telegraph, Pope Benedict XVI has worn a Germany Football Shirt while he was watching his home country Germany kick the a$$ out of Maradona’s Argentina in the World Cup Quarter Finals. The German born pope is said to have danced on a table and then thrown his papal cap in the air as ‘Der Vaterland’ progressed onto their semi final meeting with Spain.

The 83 old Supreme Pontiff of the Catholic Church for once put aside his usual message of the universal Christian message of Faith and Humility and instead urged on Germany to ‘to get Diego Maradona mad ‘ as he watched them put four goals past the hopeless Argentinians. The Bavarian born Pope (who was previously known as Cardinal Joseph Ratzinger until April 2005) surprised his bishops and assistants on insisting on watching the game as it was shown live from South Africa.

As the national anthems were sung, Benedict ....
...
country’s crashed World Cup ambitions.



In het archief van de Congegatie van die Zusters van de Voorzienigheid zit tussen de inschrijvingen van de kinderen in hun gesticht De Voorzienigheid -waartoe de Congregatie in 1852 in Amsterdam werd opgericht - ook een inschrijving van meisje Zwart.

Namen:Mosquita (ook wel genaamd Muscita) Zwartgeb. 24 Dec. 1883 te Pieter Maritzburg in Natal,
uit het huwelijk van den Bastard (Volkstam half Hottentot en half Zoeloe)Meij Peterus en de Zoeloevrouw Nuncabi.
Gedoopt 15 Maart 1893 in den parochiekerk van de H. Catharina te Amsterdam
Gevacineerd 30 juni 1892
Opge(nomen) 27 Sept 1892


In die archieven een paar aantekening die haar verhaal vertellen.
Een Luthers zendelingenechtpaar keert uit Natal terug naar Amsterdam, met een 11-jarig, kennelijk zwart, wurm. Na een paar maanden wordt het meisje opgenomen in RKK gesticht De Voorzienigheid.

Nog een paar aantekeningen.
Leugenachtig en brutaal.
Waarover loog dat wurm?
Waar zou zij het Nederlands geleerd hebben, dat zij voor haar leugens en brutaal zijn nodig had?

Fraai handschrift deelt mee dat zij diefachtig is, daarmee een gevaar voor haar omgeving.
Wat stal dat inmiddels 12 jarige wurm in een gemeenschap van arme en gevallen meisjes waar volgens diezelfde archieven niemand iets had?
Wat zou zij gestolen hebben? Een blik?

En die opmerking achter haar naam:
overgeplaatst. afgevoerd naar De Goede Herder, Velp 1894

Waarmee er in die archieven heel wat meer staat over haar dan over mij en ik de dag prijs dat ik diefachtig was en het zgn. niet bestaand dossier pikte, een doorslagje van een getypt blaadje, mijn achtergrond.
Daar hebben we nu nog nooit aan gedacht, zei de nationale archivaris een paar jaar terug. Stompzinnigheidje in wetgeving en nog zo wat regeltjes.

Van haar lijkt er verder niets te vinden. Niet ongebruikelijk voor die tijd.
Net zo min als zij de enige was die uit de Voorzienigheid verdween, naar die De Goede Herder

Maar ruim honderd jaar later bleken voormalige gestichts- en latere internaatskinderen over hun jeugd nog steeds nauwelijks iets te kunnen vinden, of zélf te weten. Laat staan hun mond open te doen. Nog steeds op zoek te zijn. Door nog wat stompzinnigheidjes. En die Roomse offertjes

Nog steeds kan het verhaal van Mosquita Zwart niet verteld worden, omdat het niet bekend is. Wat er bekend was was steeds het verhaal zoals dat werd verteld door zorgdragers en zorggevers.
Een samenleving die de zorg droeg voor kinderen, om welke reden dan ook, zorg-afhankelijk van anderen dan hun eigen ouders; waarvoor de rooms katholieke kerk zorg ging dragen en rooms katholieken als deze Zuster Congregatie, en vele andere 19e eeuwse zorg- vrouwen en mannencongregaties, zorg gingen geven, en dit zijn blijven doen tot in de jaren 70/80.


Ontwikkelingen van zorgdragen zijn bekend.
Verhalen van zorggevers steeds meer bekend.

Und jetzt reden wir.

Het verhaal van zorg-ontvangers wordt eindelijk verteld.


Voor The Other Final: KLIK!

Je hebt gelijk, Tutu! Hos.5
De vuvuzuelas moeten nog véél harder klinken!
And wave your flags.

Geen opmerkingen: