dinsdag, februari 05, 2019

Allen Hebert reclaims his childhood as well !

KLIK



bron
bron


KLIK
Hebert would like to see the Church return to a model of parents being the primary educators of their children when it comes to religion.
“The hierarchy through their rules and attitudes towards the laity have convinced parents that they need to turn over their children to the Church to learn the faith,” he explained.
“Overnight retreats away from their families, drop off religious education requirements to receive the sacraments all reinforce that the home is not where the faith is passed on and the parents are not the most important person to teach them. If the parents are not equipped to pass on the faith, then we should fix that problem, not bypass the parents and teach the kids from a warm body and a book,” he said.
“My parents thought there was nothing better for me in my faith life than to spend a lot of time with a priest, because priests are holy and they can surely teach me the faith better than they could ever hope to. This attitude still exists today,” said Hebert.

 bedankt Starrenburg.  Ik wist heel goed wat mijn vader zowel als mijn moeder en mijn grootmoeder mij geleerd hadden! En ik kon godzijdank al lezen! 
En dat  't Lieve Heertje niet luisterde? Jij kon niet tegen die jouw aanbiddende nonnen op!  Ik wél !! 
Ik wist heel goed wie mijn vader en mijn moeder waren, wie mijn broers waren en ik geen zusters had, ook al wist jij dan al gauw niet meer wie ik was, Wij  stonden op je rug geborduuurd. Misschien zelfs wel uitgevoerd door Mosquita, of een of andere Tante me Zus en me zo. 
Die had ik gelukkig niet ! Wél een Drol-met-een-hoed- op. 


Ik wist wat nonnen- misbruik  was - jij ook -  dus liet je me zwijgen  over de  idiotie van geheime kamerheren met hun dekens en strikken op hun buik. 

En ik weet  wat veiligheidspelden voor als als je even wilt laten zien wie je bent zijn,    
Een brandglas, en een hersenschudding,
wit vlees binnen in knieen en strepen op je voorhoofd die voor een draai om je oren zorgen,
En Joost, met de grote voeten !!

Dan nog bleef er meer dan genoeg over.

altaartriptiek, collectie Rijksmuseum
Maar mijn vader kwam lachend de kerk uit'-  misschien wel over een hund met een undehokkie en een ekkie d'r veur  - wij spraken thuis geen latijn -  en ik zat naast mijn moeder wanneer ze daar huilde omdat zij wist wat ik niet wist en zij niet wist dat ik weliswaar niet wist hoe vies geklutst ei met cognac is maar wél wat zeesterren zijn. 

Geen opmerkingen: