zondag, maart 26, 2017

But did the bed break? "wir haben es nicht gewusst."

VOORWOORD
Ten geleide
Voorwoord door vicaris-generaal 
mgr. dr. P.A.G. Rentinckin 'Tot ik weer vliegen kon ...'


In de afgelopen jaren is de problematiek van seksueel misbruik in pastorale relaties op pijnlijke wijze aan de orde gekomen. Pijnlijk voor de slachtoffers en beschamend voor de kerkgemeenschap.
De Nederlandse bisschoppen hebben in 1995, samen met de oversten van de religieuze instituten, de instelling Hulp & Recht opgericht. Deze instelling biedt op de allereerste plaats hulp en recht aan mensen die misbruikt zijn en zich bij de instelling melden.
Hulp & Recht houdt zich ook bezig met het voorkomen van seksueel misbruik in pastorale relaties. De instelling heeft de bisschoppen met het oog op preventie geadviseerd de problematiek onder de aandacht te brengen in de opleiding van priesters, diakens en pastoraal werk(st)ers en in de voortgezette vorming van pastorale professionals.

Het boek dat u in handen hebt, is een persoonlijk getuigenis. De schrijfster vertrouwde het mij toe. Sigrid Zomer heeft persoonlijk te maken gehad met seksueel misbruik in een pastorale relatie. Ze beschrijft hoe deze relatie zich stap voor stap ontwikkelt, en welke tegenstrijdige gevoelens er in haar spelen. Al schrijvend en in gesprekken met begeleid(st)ers komt ze geleidelijk tot inzicht wat haar wordt aangedaan, en gaat ze een moeilijke en pijnlijke weg om de pijn en de emotionele schade te verwerken. Eerlijk en integer heeft Sigrid Zomer prijsgegeven wat haar ten diepste geraakt heeft.

Dit persoonlijk getuigenis heeft mij diep getroffen. De gedachte kwam bij mij op dat dit document humain een goede en indringende bijdrage zou kunnen leveren aan de opleiding en de voortgezette vorming van pastorale beroepskrachten ter voorkoming van seksueel misbruik in pastorale relaties.
Ik heb de schrijfster gevraagd, of ze bereid was dit persoonlijk getuigenis te publiceren. Tot mijn vreugde heeft zij met mijn verzoek ingestemd.

Als (toekomstige) collega's dit concrete getuigenis op zich laten inwerken, kan het hen helpen om meer bewustheid te ontwikkelen van alles wat er in pastorale relaties kan spelen, en een juist evenwicht tussen nabijheid en distantie te vinden. Dit boek kan dienstbaar zijn aan de verwezenlijking van de gedragsregel die is vastgelegd voor werkers in het pastoraat: 'De werker in het pastoraat eerbiedigt de persoonlijk (fysieke en geestelijke) integriteit van de ander, en is zich van de vertrouwensrelatie tussen hem / haar en de pastorant bewust, alsmede van de machtsongelijkheid die dat met zich meebrengt. Hij / zij maakt geen misbruik van de kwetsbaarheid van pastoranten, en gaat met hen geen relaties aan die de onafhankelijkheid en de zelfstandigheid van beide betrokkenen op een ongewenste wijze beperken' (Gedragsregels voor werkers in het pastoraat, Utrecht 2000, pag 8v).

Ik beveel dit boek graag bij u aan vanuit mijn grote zorg voor gezonde en integere pastorale relaties. In die betrekkingen tussen mensen krijgen op bijzondere wijze de zorg en de liefde van God voor mensen gestalte. Dit vertrouwen mag niet beschaamd worden.

dr. P.A.G. Rentinck
vicaris generaal van het aartsbisdom Utrecht


bron








Blijft voor mij nog effe de vraag of dit verhaal nu ook doorgaat voor een een chassidische vertelling 


5 opmerkingen:

Irene zei

Hai, wat bedoel je?

crispina zei

Ha Irene,
lastig wat er staan wat mij betreft een aantal opzich los lijkende zaken bij elkaar (wat ik wel vaker doe), in dit geval dus tgv. de discussie's mn. in Ierland rondom die Eamon Casey, de hypocrisie en de overduidelijke leugens, gepaard aan de Magdalenas (en Tuam), niet slechts in Ierland en de wijze waarop ook hier in Nederland geprobeerd is een slinger aan de doofpot te geven en de gevolgen daarvan. (Op zich weinig schokkend nieuws dus, maar voor mij persoonlijk een zinvol denken aan een aantal ervaringen)
Hopelijk heb ik je vraag voldoende beantwoord?

crispina zei

sorry, had ik er wellicht even bij moeten zetten, dat But did the bed break is een citaat uit één van de intervieuws destijds (beschuldigingen) naar de betrokken dame/moeder (zie o.m. eigentijdse you tube discussies)

Irene zei

Hai, wat ik zie op deze pagina is een schrijven van Rentinck en een vraag van jou of dit nu ook voor een chassidische vertelling doorgaat. Dus dat snapte ik niet zo bij elkaar. Nu nog niet, hoor. ;-)

crispina zei

Ha Irene, dank voor je vraag en zeker je tweede opmerking je hebt natuurlijk volkomen gelijk dat dat daar nogal nonchalant staat. Maar het is wel een hele correcte weergave van wat er gebeurde toen ik dat stukje schreef en al peinzend mixte :-) :-) waarmee we dus dankzij ook jou opmerkzaamheid inmiddels zijn aangeland in het hoofdstuk
De vierkante meterbak in de rotstuin.

Ik kwam er terecht via het paadje van haar 2e boek en haar opdracht daar

OPDRACHT
in 'Duizend bloemen'



God verlangt niet van mij dat ik Mozes ben, of Abraham.
God verlangt van mij degene te zijn die alleen ik kan zijn.

Ik draag dit verhaal op
aan Nico, Huub en Jacqueline, en Albert.

Sigrid

Pluk een bloem dus.
Je doet volkomen recht aan waar ik mee bezig was en wat dat voor mij betekende Het is heel plezierig me dit weer even terug te laten komen. Nogmaals mijn dank dus. :-) :-)

Dag.