zondag, maart 05, 2017

"Als ik deze zaak win, kunnen andere geadopteerden veel slagvaardiger dat recht afdwingen"; Mijn adoptie was illegaal, juridische ouders voor de rechter

3-3-2-17 
De Stentor
T. van der Mee

P.,  die in 1980 als Braziliaanse baby illegaal geadopteerd is, heeft vandaag zijn Nederlandse ‘adoptieouders’ voor de rechter gesleept. Hij verwijt ze belangrijke informatie over zijn adoptie te hebben achtergehouden, waardoor ze de jarenlange zoektocht naar zijn biologische moeder ernstig hebben gefrustreerd.

De zaak is uniek , omdat - voor zover bekend - niet eerder een geadopteerde het recht op informatie over zijn geboorte, afkomst en identiteit via de rechter probeert af te dwingen bij zijn adoptieouders. 

,,Ik heb het recht om te weten waar ik vandaan kom, en mijn juridische ouders hebben de plicht om mij te informeren’’, zegt hij.


Volgens het VN-Kinderrechtenverdrag heeft ieder kind na de geboorte recht op inschrijving, een naam, nationaliteit en het recht om zijn of haar ouders te kennen. Zijn rechtszaak kan van groot belang zijn voor veel andere geadopteerden, die informatie willen over hun biologische familie. ,,Nu heb ik geen enkele manier om dat af te dwingen. Als ik deze zaak win, kunnen andere geadopteerden veel slagvaardiger dat recht afdwingen.’’

Complex
bron

Die zoektocht naar de biologische familie is nog complexer voor personen die in de jaren ’70 en ’80 op grote schaal illegaal zijn geadopteerd uit onder meer Latijns-Amerika en Indonesië. Zo ontdekte P dat zijn adoptie onderdeel was van stelselmatige, illegale adoptiepraktijken in Brazilië, uitgevoerd door Nederlandse bemiddelaars en ambtenaren in diplomatieke dienst.

Zijn ‘adoptieouders’ deden met valse getuigen aangifte van de geboorte van hun ‘eigen kind’. Met de valse geboorteakte werden reisdocumenten geregeld, zodat ze met Patrick naar Nederland konden reizen. Ze pleegden een ernstig misdrijf - verduistering van staat – maar werden uiteindelijk niet vervolgd.

Moeilijke positie
Zijn ‘adoptieouders’ ontkennen alle beschuldigingen. ,,Wij hebben hem alle relevante informatie gegeven’’, 
 betoogde de ‘adoptievader’ voor de rechtbank in Den Haag. ,,Meer hadden we niet. Ik erken dat we hem door de illegale adoptie in een heel moeilijke positie hebben gebracht. Tegelijk hebben we er alles aan gedaan om hem te helpen dat gat op te vullen.’’
KLIK

Volgens Patrick blijft illegale adoptie mogelijk zolang de geboorteregistratie niet gekoppeld is aan een geboorteakte. Hij heeft de VN gevraagd om dat aan te pakken. ,,Als de geboorteakte pas wordt afgegeven ná bewijs van een betrouwbare geboorteregistratie, kunnen die illegale praktijken niet meer plaatsvinden. Maar het heeft geen prioriteit bij de VN.’’



Geen opmerkingen: