zaterdag, januari 10, 2009

Erfgoed: De rk harde schijf en ervaringsdeskundige zieners.

Jantje zag eens pruimen hangen.
Alweer een raadsel opgelost

...
In een derde fase wordt gekeken naar voorkennis bij de vermeende ziener op het gebied van mystiek, verschijningen, theologie en mariologie. Daarmee moet voorkomen worden dat iemand de kerkelijke autoriteiten om de tuin leidt met een aannemelijk, theologisch consistent - maar verzonnen - verhaal. De ziener wordt gevraagd zijn computer over te dragen aan de diocesane onderzoekscommissie. Die kan dan vaststellen of iemand bijvoorbeeld op internet gezocht heeft naar informatie over verschijningen. In dat geval dalen de kansen voor kerkelijke erkenning. Ook moet onderzocht worden of de beweerde ziener of iemand in zijn omgeving financieel belang heeft bij erkenning van de verschijning
...

Dus dát hebben ze gedaan met die overtollig geworden zorg-nonnen: dioscesane onderzoekscommissies.




Dat betekend dat de meeste cliënten van Sint Jacob gezien hun leeftijd ons vooral veel kunnen vertellen over de periode van 50 a 60 jaar geleden.
Sprookjes bij Bosbeek
HEEMSTEDE - In de grote tuin vol bloeiende struiken en bloemen van Zorgcentrum Bosbeek huppelen overal kabouters, elfen, prinsessen, heksen en andere sprookjesfiguurtjes over het gras.
Ze rollen met grote ballen of 'snoepen' van het huisje van de heks. Het zijn kinderen van de Nicolaas Beetsschool die op bezoek zijn.
De bewoners van Huize Bosbeek hebben vandaag een Sprookjes-Verwen-Dag.
Vele vrijwilligers wandelen met hen in de tuin, waar Roodkapje, Sneeuwwitje en de gelaarsde Kat meespelen in een puzzelspeurtocht. Ook binnen is van alles te doen: in de schoonheidssalon worden twee dames opgemaakt door een heuse fee en Grietje (met harig benen in sandalen gestoken) maakt een mooie foto voor het zelfversierde fotolijstje.

De bewoners van Bosbeek genieten volop, van de sprookjesfiguren, van het zachte zomerweer en van de wandeling. Bosbeek organiseert door het jaar heen veel activiteiten voor haar bewoners.

Biecht en mijn Testament:

Hierbij verklaar ik, in het volle bezit van mijn geestelijke vermogens , daverende schaterbuien rond deze berichtgeving.

Ondanks alle pogingen van de zusters van Bosbeek tot mystiek kan ik dan ook met de hand op mijn hart en met een zéér gerust geweten verklaren dat deze schaterlach weliswaar goddelijk was, desnoods een goddelijke oorsprong had -ik ontken Gods humor niet - ik noch die hand noch dat hart noch enig ander lichaamsdeel echter ter beschikking van die Voorzienigheid stel

Ik beschikte over enige voorkennis

Ik zag de kabouters én de bal reeds jaren geleden in de Amsterdamse kapel van de zusters, zoals hún Nicolaas Beetslaanschool inclusief de heks me bekend is.

Ik heb computers gebruikt, waarop meerdere harde schijven vervangen moesten worden, ter begrip van mijn voorkennis.

Ik heb niet slechts de aartsbischoppelijke onderzoekscommissie Hulp en Recht en haar werkwijzen leren kennen, ik maakte ook kennis met dioscesane onderzoekscommissies, waaronder die welke haar uiterste best heeft gedaan de Amsterdamse kapel en het bijbehorende pand met de grond gelijk te maken.

bron

Als gevolg waarvan ik mij nog pas gister weer verheugde over de restauratie van de Nicolaas Kerk en het historisch feestje wat daar, dankzij haar bouwmeester, gevierd kon worden.
Had deze heer een ander geweest had ook dat deel van het toevertrouwde pand van de Voorzienigheid, de zusters van Bosbeek, vernietigd geweest waarmee ik het wonder van die kabouters niet had kunnen zien, en de RKKN een haar toekomende molensteen kwijt zou zijn geraakt.

En - ter vermijding van het onderschatten van de rol van vrouwen in de RKK - wie weet, naast de wijlen heer Fortuyn, ook onze aartsbisschop een genoegen van het delen van de medaille van jeugdervaringen bij deze destijds zo naar uniformiteit en persoonlijke identiteitsloosheid strevende zusters?

Zondig als ik ben, waarop de zusters -en met hen vele brave goed-gelovige katholieken - mij gedurende vele jaren voortdurend hebben gewezen en onderrichtten met elk hen daartoe beschikbaar middel, zich tot vér in de eeuwigheid uitstrekkend - welke hoeveelheid vooral niet onderschat mag worden - bracht ik bovendien de nacht door met een openlijk bekend staande homo zeer seksuele heer in Het dolhuis.
Wij bleken, tot mijn niet geringe verbazing, in staat tot een innige relatie.

Ik hecht niet slechts geen enkel geloof aan de biecht zoals deze gehanteerd wordt binnen de RKKN, ik vervloek deze tot in het diepste van mijn ziel, dus koos voor een openbare biecht.

Ik erken mijzelf dus dus ook maar als zieneres, ik erken zelfs dat ik nog voor mijn dood wonderen heb verricht, maar laat niemand het in het hoofd halen, mij zalig of heilig te verklaren.
Er was niets mystisch aan. Het was slechts een puzzelspeurtocht.
En natuurlijk Godsgeloof.
In sprookjes, de keizer van China én in Jantjes. Met en zonder ij.

Geen opmerkingen: